Recenze: Suburbicon: Temné předměstí

Vydáno dne 09.11.2017
Chvílemi to vypadá jako americká verze Wilsonova, ale ve finále tahle taškařice, kterou režíroval George Clooney podle scénáře bratří Coenů, překvapivě docela funguje.

Na první pohled je to takové hezké americké předměstí. Úvodní koláž naznačuje, že teď, v 50. letech 20. století, by mohlo být opravdu příjemné vlastnit tu svůj rodinný domek. Jenže na ten druhý nám bude brzy naznačeno, že stejně jako sovy, ani toto předměstí není tím, čím se zdá být. Lidé tu různě pletichaří, načež se musí vylhávát. Tak třeba Gardner Lodge. Jeho manželka Rose kvůli nehodě ochrnula, ale má sestru-dvojče jménem Margaret. A také malého syna Nickyho, který se stane v podstatě středobodem všech potíží, které sám NEZPŮSOBIL! A ledasčím otřese také skutečnost, že se do vedlejší usedlosti nastěhovala první afroamerická rodina!

Jak uvedeno, Joel a Ethan Coenovi napsali k Suburbiconu: Temnému předměstí scénář, ale to se ještě psala 80. léta! George Clooney ho pak s kamarádem producentem Grantem Heslovem přepsal do jakž takž ucelené podoby, přestože některé aspekty jsou už zastaralé a s těmi novými ne vždycky korespondují. Atmosféru doby se ovšem podařilo zachytit výborně. I proto, že se mimo Suburbicon prakticky kromě jednoho výjezdu a jedné scény z policejní stanice nikam jinam nepodíváme. Dost času pak strávíme v domě Lodgeových, který by toho mohl hodně vyprávět …

Jedná se o takovou směsku bizarně-bláznivých, absurdních, legračních, ale i krutých a snad až šokujících situací. Suburbicon: Temné předměstí rozhodně nezapře spoluúčast bratří Coenů. To mimo jiné znamená, že se dočkáme černého humoru a že není snadné předvídat následující události. V tomhle bijáku se může stát opravdu cokoliv, což nám bude nastíněno ještě během úvodní patnáctiminutovky, kdy do domu Lodgeových vběhnou lupiči/zabijáci a předávkují nebohou Rose chloroformem. Dojde i na takové malé velké nepokoje kvůli těm Afroameričanům, jež jsou – podobně jako některé scény s Nickym – celkem intenzivní.

Obsazení filmu není špatné. Tedy především z toho pohledu, že se herci a herečky typově hodí do daného období. George Clooney už dobře ví, jak náročné je režírovat a hrát současně. Proto tentokrát zůstává jenom za kamerou. Do popředí se dostává Matt Damon, který po Informátorovi! opět nezapře komediální talent (snad jej potvrdí i v lednu ve Zmenšování). A také Julianne Moore, kterou si tedy užijeme hned dvojnásob. Trojici nejhvězdnějších jmen doplňuje Oscar Isaac v menší roli tak nějak pokřiveného Hercula Poirota (když už jde Suburbicon: Temné předměstí do kin ve stejný den, jako Vražda v Orient expresu …). Pro ty nejzápornější postavy pak byli vybráni ti nejvíc nesympatičtí herci.

Suburbicon: Temné předměstí je film, který působí dojmem, že si od něj tvůrci hodně slibovali. Zvučná jména, děj situovaný do oblíbených 50. let, komediální prvky, ale na druhé straně je kladen větší důraz na téma rasismu, které přetrvává do současnosti. Není divu, že Suburbicon: Temné předměstí představuje pro mnohé rozpačitý zážitek. Nicméně to do značné míry platilo a platí i pro předchozí režijní počiny George Clooneyho. Od Milujte svého zabijáka, Dobrou noc a hodně štěstí až po Den zrady, Památkáře. Komediální žánr si vyzkoušel pouze jednou a to díky Tvrdým palicím, které rozhodně stojí za zhlédnutí! Suburbicon: Temné předměstí také, ale je to tak trochu na vlastní nebezpečí.