Recenze: Tajemství jejich očí

Vydáno dne 20.07.2016
Úplně zbytečný remake.
Proč? Protože Tajemství jejich očí se v mnoha ohledech drží argentinského originálu, který se může právem pyšnit Oscarem za Nejlepší neanglicky mluvený film. Liší se pouze v tom méně důležitém, ale to jen proto, aby byl srozumitelnější americkým divákům. V překladu to znamená, že všechno, co v původním filmu z roku 2009 funguje, v této letošní verzi nefunguje. A nebál bych se napsat, že je to ještě hroší, než se může zdát. Co na tom, že ty nejdůležitější role ztvárnily tři hvězdné osobnosti, když tu prakticky nemají co hrát? Co na tom, že film místy překvapí, když je to až na drobné výjimky v negativním slova smyslu?

Synopse originálu: Benjamín byl velmi dobrý polda. Dokázal rozlousknout spoustu případů, ale jeden (zatím) ne. Tehdy byla zavražděna krásná mladá žena Liliana, tudíž není divu, že se jejímu příteli, který ji vroucně miloval, zhroutil celý svět. Každý den proto čekal na vlakovém nádraží na podezřelého, zatímco náš polda po něm s kolegou taky pátral. Naštěstí zjistil, že pachatel zbožňuje fotbalový klub Racing, tudíž je šance, že by jej mohli dopadnout na stadionu. Stalo se. Následně se za pomoci kolegyně Irene podařilo zajistit důkaz, leč oba se svou honbou za spravedlností u autorit tvrdě narazili. Ani teď, pětadvacet roků poté, nemá Benjamín klid. Případem se nadále zabývá, díky čemuž odhalí šokující skutečnost, která mu snad konečně umožní posunout se dál.

Synopse remaku: Ray byl velmi dobrý polda. Dokázal rozlousknout spoustu případů, ale jeden (zatím) ne. Tehdy byla zavražděna dcera jeho kolegyně Tess, tudíž není divu, že se její matce, se kterou si byly velmi blízké, zhroutil celý svět. Každý den proto čekala v jedné restauraci na podezřelého, zatímco náš polda po něm s kolegou taky pátral. Naštěstí zjistil, že pachatel zbožňuje baseballový klub Dodgers, tudíž je šance, že by jej mohli dopadnout na stadionu. Stalo se. Následně se s pomocí kolegyně Claire podařilo zajistit důkaz, leč oba se svou honbou za spravedlností u autorit tvrdě narazili. Ani teď, třináct roků poté, nemá Ray klid. Případem se nadále zabývá, díky čemuž odhalí školující skutečnost, která …

… Která nekompromisně zničí tu původní silnou myšlenku! Místo ní nám tvůrci v čele s Billym Rayem předloží humánnější, ale falešné rozuzlení celé situace, čímž se nám snaží vsugerovat jakási moudra, na která by neslyšel ani pes, ani slon (a že ti mají vynikající sluch). Američani tu vlasně z Argentinců dělají barbary, což je zvláštní, když jim předtím za originál udělili Oscara. Novému Tajemství jejich očí nepomáhá ani fakt, že se jedna z těch dvou časových rovin, které paralelně (a někdy méně přehledně) sledujeme, odehrává v roce 2002, a že se v ní zaměřujeme i na boj s terorismem, který započal po 11. září předchozího roku.

Tajemství jejich očí se prostě až příliš drží původního snímku, který navíc rozhodně k těm, co by se museli předělávat. Zatímco tam některé scény, jako třeba ta s rozeponutou blůzkou, přirozeně vyplývají z příběhu, resp. z dané situce, tady jsou prostě proto, že jsou tam. Čili tento počin lze doporučit pouze těm z vás, kteří neviděli ten první (hodnotil bych 9/10). Nebo těm, kteří jsou příznivci a příznivkyně někoho z trojice Nicole Kidman, Chiwetel Ejiofor, Julia Roberts. Jsem zvědavý, kdy se začnou remakovat i na Oscara nominovaná cizojazyčná díla, a jestli tedy někdy dojde i na Vesničku mou střediskovou nebo na Obecnou školu.

Hodnocení autora: 3/103/103/103/103/103/103/103/103/103/10