Jeden svět

Recenze: Králové hor

Vydáno dne 22.12.2015
Příběh o silném přátelství chlapce a orla.
Hory mají oči, a tak mohou sledovat mladého Lucase, jehož vztah s otcem rozhodně není ideální. Po požáru s tragickými následky se ti dva prostě odcizili, což zamrzí o to více, že v oblasti, kde žijí, si prakticky nelze najít žádné kamarády, neboť tam nikdo jiný nebydlí. Snad s výjimkou lesníka Jeana Rena, který se potuluje různě okolo. Jednoho dne se však jeden neočekávaný kamarád přeci jen objeví. Orlí mládě totiž vypadlo z hnízda a v nehostinné krajině by jistojistě nepřežilo. A tak se jej Lucas ujme. Pojmenuje ho Abel, tím pádem jeho bratr musí být zákonitě Kain. Jenže v horách číhají i jiná nebezpečí, včetně vlastního otce, jenž rád střílí orly.

Film Králové hor se údajně natáčel dlouhých osm roků. A vlastně ani není divu, protože práce se zvířaty vždycky vyžaduje velkou trpělivost. Režisérům se díky tomu podařilo zachytit naprosto fenomenální záběry, ve kterých kupříkladu orli loví o poznání větší tvory. Takové věci kolikrát vskutku nenabízejí ani ty nejpozoruhodnější přírodopisné dokumenty. Tvůrci rovněž úžasným způsobem nasnímali lokace, ve kterých se děj odehrává. Scenérie, které se nám v Králích hor naskýtají, musí zapůsobit snad úplně na všechny.

Nejen na děti, pro které je tenhle počin, jenž vstupuje do kin na Štědrý den, určen především. V práci s herci totiž mají režiséři velké rezervy. Manuel Camacho, který hraje Lucase, by jinak býval mohl nepochybně podat mnohem zajímavější výkon. Tobias Moretti také nemá šanci pořádně zaujmout. Alespoň, že je tu stále charismatický Jean Reno, neboť jeho přítomnost tomuto projektu nesmírně pomáhá. Pustit se do hraného díla, ve kterém se objevují de facto pouze tři lidské podstavy … to by asi opravdu mělo vyžadovat jiný režisérský přístup.

Další věc je, že Králové hor selhávají při jakékoliv snaze vytvořit konflikt. Vyhrocenější moment mezi otcem a synem hned úplně vyšumí do ztracena. Orlí bratrovražedný souboj si tvůrci taky záhy rozmyslí, vlk bude brzy zahnán a stejně zprvu fatálně působící nedobrovolné vykoupání se v zimě v řece nemá pražádné následky. Nakonec ale možná dobře, protože divák, který už několik tisícovek filmů viděl, tak nějak očekává, že zvířatům – ať už jde o psy, vlky nebo třeba tygry – se často stane něco nepěkného. Králové hor tedy vlastně citově nevydírají, takže obavy, že půjde o příběh ve stylu Annaudova Medvěda se naštěstí nepotvrdily.

Králové hor jsou proto takovým vcelku pohodovým filmečkem, který se v podstatě nedá srovnat s žádným jiným letošním. Přírodu a jakýsi koloběh, jenž s ní souvisí, zobrazuje na těch nemnoha vybraných zvířatech velice pečlivě. Proto mu lze do jisté míry odpustit i tu určitou naivitu. Jenom nedává dost dobrý smysl, že film při stopáži, která by měla jen lehce překračovat devadesát minut, působí dojmem, jako by trval hodně přes dvě hodiny. Těžko říci, co by mu prospělo. Možná v některých scénách trochu dynamičtější střih. Nicméně se dá očekávat, že i ve své současné podobě si získá většinu diváků a divaček na svou stranu.

Recenze: Na cestě s mámou Dnes

Další počin, který byl uveden už na lednové přehlídce SCANDI, míří teď do běžné distribuce.&nb... celý článek

Recenze: Záskok