Jeden svět

Recenze: Pařížská blbka

Vydáno dne 14.08.2015
Film celý natočený skrytou kamerou!
Dalo by se napsat, že Camilla byla už odmalička velice svérázné stvoření. A když dospěla, řekla si, že už toho bylo dost. Od notáře si tedy nechá poradit, co by měla dělat, když už sama nikdy nechce pracovat. Nabrnknout si celebritu? Fotbalistu? Jak nás přesdvědčí, obojí má svá proti. Nejlepší bude stát se šlechtičnou. Jenže za koho se provdat? Náhoda (nebo co) tomu chtěla, že se dozvěděla, že kupříkladu princ Harry je volný – zřejmě proto, že je zrzek. Nicméně Camillu, která ví, že její kráse a charismatu nikdo neodolá, ani tohle neodradí od toho, aby se vydala do Velké Británie a za každou cenu realizovala svůj záměr.

Zdravá recese rozhodně ničemu neuškodí. Obavy, aby Pařížská blbka nedopadla jako loňské WTFtedy pro kina nevhodný film sloužící jakožto self-promo Rémyho Gaillarda, se poměrně brzy rozplynuly. Pařížská blbka má totiž příběh, o němž však neví nikdo z těch, kteří se setkají s hlavní hrdinkou (Camille Cottin). Skrytá kamera tedy sleduje mimo jiné reakce na její nestandardní vystupování a všemožné vylomeniny. Například učitele etiky šokují vulgární a ponižující výrazy, pesonál hotelu čelí jejím manýrům (neboť se už vidí po princově boku) a stevardka na lodi se musí vypořádat s jejími vtipnými narážkami na Titanic. O náhodných kolemjdoucích, kteří jsou těmto situacím přítomní, raději ani nemluvě.

My jakožto diváci však víme, jak se věci mají, tudíž nám představitelka hlavní postavy rozhodně nemůže být nesympatická. Vlastně je až obdivuhodné s jakou grácií zvládá všechny polohy té role (zvláště závěrečný motivační projev v Hyde Parku nemá chybu). jak dokáže zvolit optimální načasování, když vlastně téměř nikdy není prostor pro opakování záběrů a co je nejdůležitější – jak svým počínáním dovede přinutit diváky, aby jí fandili, přestože se v podstatě pokouší o absurdní/absolutní pitomost. Navíc tvůrci takovýchto experimentů často bývají oprsklejší než většina ostatních, tudíž si nemůžeme být jistí, jak to nakonec dopadne.

Režisérky a scenáristky Eloïse Lang a Noémie Saglio, ačkoliv není pochyb o tom, že dost situací jest dílem čiré improvizace, Camilliny oběti v několika případech opravdu nešetří, a proto jistě oceníte, když těmto nebožákům později kamery ukážou (viz záběry během závěrečných titulků). Někdy ovšem zacházejí skutečně až za čáru, i když by někdo mohl namítnout, že bez toho není recese recesí. Třeba pokus o zdiskreditování bývalé Harryho přítelkyně Cressidy Bonas obsahuje vskutku kontroverzní momenty. Ale je nutné mít na paměti, že celé je to jenom hra, kterou z dramaturgického hlediska (víceméně) logické situace a využití (moderních) filmových výrazových prostředků povyšují nad internetová videa či televizní zábavné pořady.

Pařížská blbka možná není úplně nejlépe zvolený název, protože hlavní hrdinka je prakticky ledacos kromě blbky – prostě si odhodlaně jde za svým cílem. Na samotný film potom nejlépe sedí označení „chytrá, trefná a zábavná komedie s prvky parodie.“ Vzhledem k neobvyklému způsobu natáčení určitě nepřekvapí, že vizuální stránka nedominuje a že si občas tvůrkyně musí vypomáhat primitivními postupy, aby zachovaly kontinuitu příběhu. Taky proto se některým scénám přeci jenom obtížněji věří, že nikdo ze zúčastněných nebyl s natáčením obeznámen. Nicméně to je taková malá úvaha, která nic nemění na tom, že tuhle dobrodružnou výpravu budou s největší pravděpodobností jedni odsuzovat a jiní milovat.

Recenze: Záskok

Brzy vstoupí do kin Panenky na útěku v režii Ethana Coena, který ve čtyřiadevadesátém režíroval se svým... celý článek