Jeden svět

Recenze: Malá z rybárny

Vydáno dne 28.05.2015
Taková pěkná, odvážná, loutková, specifická, nákladná a hlavně kvalitní podívaná.
Nezbytné upozornění na úvod: Tento film nemá kromě zmíněné, resp. podobné techniky a tvaru slova ‚malá‘ v názvu nic společného s Malým pánem, jenž byl u nás uveden 14. května. Zároveň se musí dodat, že se jedná o příběh na motivy Malé mořské víly od Hanse Christiana Andersena a že byste asi udělali lépe, kdybyste s sebou do kina nebrali své děti, jsou-li mladší dvanácti let. Jedné takové holčičky jsem si v sále všimnul a vypadala, že z toho, co viděla, byla pořádně vyplašená. Možná, že si trochu rozšířila obzory, ale určitě ne o něco, co by se v jejím věku dalo považovat za užitečné a výchovné. Protože:

Byl jednou jeden pán, v moři uznávaný, avšak na pevnině v prostředí přístavní čtvrti nevalné pověsti jen krámek s rybami provozující. Měl tři dcery – Nejstarší, Prostřední, a ta nejmladší se jmenovala … Malá. Zprvu nekonfliktní děvčátko se po svých šestnáctinách zakoukalo do týpka Bogana, jenž provozoval prosperující nightclub. Tenhle rebel dostal v podstatě každou, na kterou se podíval. Malá tedy neváhala a vešla do podzemí za hrozivou čarodějnicí, aby ji zbavila ploutve a přičarovala jí klasické lidské nohy. Staniž se! I začala pak v klubu pracovat u kasy, dokud neprojevila soucit nad těhotnou (a tudíž vyhozenou) prostitutkou. A to je něco, co Bogan neodpouští.

Takže jak vidno, tady žádné malebné domečky nenajdete. Přístavní čtvrť je špinavá, zatuchlá, plná nejrůznějších individuí a rybí pach pomalu až prosakuje z plátna. Jednoznačně největší předností Malé z rybárny je její svérázně poeticko-realistická atmosféra. Situovat děj do přístavní čtvrti byl vskutku vynikající nápad. A kdybychom si odmysleli ty pohádkové motivy jako čarodějnice a víly, troufám si tvrdit, že přesně takové bychom ve světě určitě našli. Řekl bych, že vytvořit pořádnou atmosféru pro loutkový film je mnohokrát náročnější než pro ten hraný. Zkrátka kulisy, ve kterých se příběh Malé odehrává, rozhodně v tomto případě tvoří více než polovinu úspěchu.

O zbytek se postaralo hned několik aspektů. Jednak ty pohádkové motivy, které Malé z rybárny přidávají na zajímavosti, jednak nelze nezmínit skutečnost, že loutky jsou díky kombinaci klasické snímací techniky s digitální animací opravdu jako živé. Významný prvek hraje taky hudba, kterou nejlépe charakterizuje slovo sugestivní. Velkou výhrou bylo ve finále (protože nebyl první volbou) obsazení Oldřicha Kaisera do role Vypravěče, neboť jeho hlas je známý a rozhodně bych se nedivil, kdyby začal ve větším rozsahu namlouvat nějaké audioknihy. Navíc žádný jiný v Malé z rybárny nezazní. Sice se na jejím vzniku podíleli i další známí herci a známé herečky, jako třeba Ivana Chýlková, nicméně jejich postavy záměrně vydávají pouhé skřeky a pazvuky.

Úloha vypravěče tedy do značné míry dovysvětluje to, co vidíme na plátně, tudíž můžeme říci, že zastává stejnou roli jako mezititulky v němém filmu. V počátcích kinematografie se také dařilo grotesce, přičemž i takové prvky, byť v nepříliš velkém měřítku, v Malé z rybárny najdeme. Od psaní scénáře po uvedení do kin uběhlo šest let. A rozhodně je znát, že tvůrci k tomuto výjimečnému projektu přistupovali velice pečlivě a trpělivě. Nic nepodcenili, a že to musela být pořádně náročná práce, je patrné de facto z každého záběru. Přesto se však zdá být rozpočet 43 milionů korun (tedy přibližně stejný, jako u Třech bratrů) nepoměrně veliký. O to více zamrzí, že stopáž dosáhla cca na pouhou hodinu a čtvrt.

Samostatný prostor zasluhuje Boganův noční klub, který se stane pro Malou pracovištěm. Má své specifické a poměrně odvážné logo (ačkoliv nikoliv odvážné pro noční klub) a užít si v něm můžete hned se třemi slečnami, včetně jedné černošky. Nejčastějším hostem tu je jistý úchyl s věčně vyplazeným jazykem. Na takovém místě se cenná rybka, kterou zamilovaná Malá přinesla s sebou, očividně příliš nevyjímá. Na rozdíl od nahé holky u tyče, tedy bytosti v loutkových počinech věru nevídané, ale pro oživení a originalitu určitě vítané.

Malá z rybárny
je vynikající pohádka pro dospělé. No, pohádka – ono zasazení do moderního hávu jí dodává nový rozměr. Dá se tedy použít ono otřepané, ale přesto stále oblíbené spojení, že stylově nastavuje zrcadlo současné společnosti, ve které se slušní, hodní a poctiví obtížněji prosazují a začleňují, zatímco těm ostatním (oprsklejším, cyničtějším a apatičtějším) se daří o poznání lépe. Zároveň jde ale pořád o story o velké lásce a hledání opravdového štěstí. Musím napsat, že mám – a mnohdy oprávněně – tendenci vnímat loutkové a animované filmy jakožto podřadné k těm hraným. Ovšem evidentně se občas najdou výjimky. Mezi loutkovými je to Malá z rybárny a mezi animovanými Ledové království.

Recenze: Záskok

Brzy vstoupí do kin Panenky na útěku v režii Ethana Coena, který ve čtyřiadevadesátém režíroval se svým... celý článek