Duben

Rozhovor: Adam Dvořák … 1. část

Vydáno dne 24.04.2015
I producent (a střihač) filmů Gangster Ka odpovídal při natáčení v Hotelu EXPO na naše otázky.  

FDb: Nejprve se musím zeptat na názvy filmů, protože podtituly se ještě měnily …
Adam Dvořák: Ano. V 10. 9. půjde do kin Gangster Ka a 26. 11. bude mít premiéru Gangster Ka: Afričan. To už jsou definitivní dva názvy, aby se to nekomplikovalo nějakým číslováním 1 a 2.

FDb: Můžou se diváci těšit na něco ve stylu Příběhu kmotra nebo budou tyhle filmy jiné?
Adam Dvořák: No, já myslím, že se můžou těšit na něco víc, protože už jsem viděl nahrubo střiženou část a vypadá to velmi pestře a je to velmi, velmi výtvarné. Ale na druhou stranu jsem zaujatý, takže těžko říct. Myslím si, že se diváci můžou těšit na něco ve stylu Kmotra či Veřejného nepřítele č.1, který byl vlastně taky rozdělený na dva filmy.

FDb: Režisér Jan Pachl tímto projektem debutuje. Proč jste vybral právě jeho?
Adam Dvořák: Protože se mi hrozně líbil Cirkus Bukowsky a žánrově mi to přišlo hodně, hodně podobné. Zároveň vím, že on je i scenáristou a ten styl, jak je to natočené se mi hodně libíl, takže jsem chtěl to samé i pro Gangstera Ka.

FDb: Říkal jste, jistě s trochou nadsázky, že půjde o něco ve stylu Kmotra. Znamená to tedy, že Gangster Ka bude čistě seriózní záležitost, ve které nebudou k vidění, na rozdíl od českého Příběhu kmotra, žádné komičtější, nadsazenější scény?
Adam Dvořák: No, já si myslím, že je to celé o té absurditě. O té absurditě toho, že se nesmějete gagům typu uklouznutí po banánové slupce, ale smějete se tomu, jak absurdní jsou ty kontrasty mezi tím, co ti lidé říkají a co dělají. Myslím si, že tam máme i věci až tarantinovsky absurdní, že to vlastně vzbuzuje úsměv. A tím, že se točily dva filmy najednou, nám to umožnilo větší obrazovou pestrost. A máme tam více motivů, je jich nějakých 480. A pak to můžete i různě propojovat a na jednom místě natočit více věcí.

FDb: Natáčeli jste i na Kanárských ostrovech a v Jihoafrické republice. Jak dlouho jste tam natáčeli?  
Adam Dvořák: Na Kanárských ostrovech jsme natáčeli dva týdny a v Jihoafrické republice jsme byli týden. A teď se to samozřejmě všechno musí prokombinovat. Myslím si ale, že když bude někdo hodně, hodně zvědavý, tak to asi rozpozná. Ale jinak si myslím, že na oko běžného diváka to bude působit zcela přirozeně.

FDb: Vyskytly se při natáčení v těchto destinacích nějaké problémy? Třeba se získáním nejrůznějších povolení?
Adam Dvořák: Vyskytly se. Ale ty se vyskytují pokaždé. Buď budete mít všechno extrémně povolené, ale pak se nemáte šanci vejít do rozpočtu, anebo to bude do jisté míry dobrodružství a člověk má šanci se do toho rozpočtu dostat. Ale není to všechno jenom o povoleních. Když točíte v cizí zemi, tak vám někdo může slíbit něco, za co si řekne spoustu peněz, ale pak to stejně nezíská. Na jedné lokaci v přístavu se nám tohle opravdu stalo. Zaplatili jsme draze lokačního, který slíbil, že získá to povolení, a když jsme tam přijeli, tak jsme zjistili, že nic není. A to je opravdu velké dobrodružství, které už je naštěstí za námi. Příjemné to ale není, protože pro to natáčení člověk potřebuje klid. Na druhou stranu, když máte spoustu klidu a všichni říkají, že na natáčení je to super … No, hodně často se stává, že ta natáčení, která na place prožívají velkou tenzi, tak potom ten výsledek stojí za to. Vezměte si třeba Apokalypsu. Tam to bylo strašlivé peklo a film je to dobrý. Samozřejmě nechci říkat, že točíme Apokalypsu. Ale říkám si to vzhledem k těm všem průšvihům.

FDb: Jenže Apokalypsa měla premiéru v roce 1979 a doceněná byla až o nějakých deset let později. Gangster Ka snad nebude tenhle případ …
Adam Dvořák: (smích) To doufám, že ne. Ale co se týče vyprávění, tak si myslím, že divácky jsme blíže. Tím, že toto téma je atraktivní. A způsob, jakým to Honza s Jaroslavem Kmentou napsali, je nejednoznačný. To znamená, že hlavní hrdina není ani klaďas, ani nějaký černobílý démon. Je to o tom, že divák si tam najde scény, kdy jej může pochopit z lidské stránky, ale pak jsou tam i scény, které jsou prostě neomluvitelné. Takže si myslím, že divák by si mohl názor udělat sám. Takže když bude polovina lidí říkat to a druhá zase něco jiného, tak je to podle mého názoru v pořádku. Lepší, než kdyby to bylo jenom jednostranné.

FDb: Z jakého důvodu jste pro natáčení zvolili právě Kanárské ostrovy?
Adam Dvořák: No, ono se říká, že Grand Canaria je takový malý kontinent. Protože tam najdete moře, lesy, louky, kopce ... Zkrátka prostředí, která můžou evokovat jak Jihoafrickou republiku, tak Seychely. Takže to byl ten důvod. A pak také, že je to relativně blízko. A kdybychom točili v Jihoafrické republice, tak už jenom po té zkušenosti tam bychom museli mít obrovské a drahé bezpečnostní opatření, protože tam je to opravdu nebezpečné. A ty věci, co se nám tam staly, jako třeba že pobodali našeho řidiče. A potom, co jsme z Johannesburgu odjeli, tak na místě, co jsme chodili nakupovat, nějací lupiči vykradli banku a postříleli kalašnikovama sedm lidí. Takže už to jsou důkazy toho, že to tam opravdu není jednoduché. Tam může natáčet tak akorát velká hollywoodská produkce, která si prostě angažuje soukromou armádu a ta je hlídá. My samozřejmě na armádu peníze nemáme a už bych viděl, jak bychom to vyúčtovávali České televizi a Státnímu fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie.

FDb: Ví Radovan Krejčíř o natáčení filmů Gangster Ka?
Adam Dvořák: To se přiznám, že nevím. Ale já pořád opakuju, že my se inspirujeme pouze těmi událostmi. My neděláme žádný jeho životopis, to nebyl cíl. Ale ty situace, do kterých se dostal, jsou natolik spektakulární a pro tuhle dobu specifické, že si z toho lidé můžou spoustu odnést. Ve smyslu uvědomění si toho, co se tady dělo a možná i děje. Ale myslím si, že o natáčení ví, protože tu má spoustu lidí, se kterými komunikuje a nějaký kontakt s nimi už proběhl. Takže si myslím, že to ví.

FDb: A Jaroslav Kmenta se někdy osobně s Radovanem Krejčířem setkal?
Adam Dvořák: Ano, oni se před časem setkali na nějakém obědě nebo večeři. A tam právě došlo na tu historku, kdy si z něj dělali legraci, jestli ho mají nebo nemají ‚rohnout‘, tedy odstranit. Teď už se s ním samozřejmě nepotkává, protože je ve vězení, ale nějaký novinář za ním stejně občas přijede. A Jarda má ten materiál už zpracovaný, takže není důvod, aby se s ním nadále potkával. Protože to je tak, že ta pravda je vždycky někde uprostřed. To znamená, že on vám něco řekne – a to je jedna strana. A ta druhá strana představuje to, co třeba vychází z vyšetřovacího spisu. A úkolem toho žurnalisty, a myslím si, že Jarda v tomhle funguje velmi dobře, je najít kudy se line ta tenká linka té pravdy.

FDb: Mluvili jsme o zahraničních lokacích, na jakých zajímavých místech, kromě Hotelu EXPO, se natáčelo tady u nás?
Adam Dvořák: Mimochodem právě dnes se tady natáčí scéna z Black Harbouru, což je restaurace v tom nákupním centru v Johannesburgu, kterou si Radovan Krejčíř pro svoje větší bezpečí nechal vybavit neprůstřelnými skly. Takže tuhle scénu tady právě točíme a v závěru dne to tady všechno vyletí do vzduchu. Teda doufám, že ne doslova.
Ale to jsem trochu odbočil od té vaší otázky. Jinak jsme točili v Praze a okolí a v Kolíně. A přestože to stříhám, tak sám už nejsem schopen rozklíčkovat, jestli se daná scéna točila tady nebo v Jihoafrické republice. Takže ty lokace jsou naštěstí tak hezky vybrané, že už se to nepozná. A ta Jihoafrická republika je opravdu podobná. Když tam jste, tak vidíte, že to vlastně není Afrika, že je to taková evropská Afrika. A to je vlastně i ten důvod, proč si ji tihle lidé vybírají. Protože to není Afrika, kde vás prožene jídlo, kde můžete něco tropického chytit, a vypadá to tam jako doma. Takže jsme při výběru lokací hledali nějakou odlišnost.

Pokračování příště …


FOTO: Bioscop
(Autor: Tomáš Kordík)
 

DVD

Recenze: Nový svět

Terrence Malick se ve své tvorbě vrátil i do vzdálenější minulosti, ovšem tahle výprava na začátek... celý článek
 
Přidat na Seznam.cz