Recenze: The Expendables 3

Vydáno dne 23.08.2014
Třetí a nejméně povedené shromáždění největších akčních hvězd.
Tým postradatelných žoldáků pod vedením Barneyho Rosse chce ze všeho nejdříve osvobodit dalšího parťáka, a pak se spolu s ním vydat na další nebezpečnou misi. Na misi, jejíž výsledek přinutí Barneyho přemýšlet … a dospět k názoru, že bude nejlepší starou skvadru rozpustit a sestavit novou, plnou mladých, nevyzkoušených a neprověřených „talentů“. Nevadí, přesto se s nimi okamžitě vydává vyřídit si účty s Conradem Stonebanksem – neméně drsným tvrďákem, se kterým vlastně celý projekt Expendables rozjížděl. Jenže Stonebanks později sešel na zcestí, začal ujíždět na drahých obrazech a nyní má být doručen do Haagu, aby byl souzen za zločiny proti lidskosti. Barney a spol. (tj. včetně Trenche, neboli Arnolda, jenž se vždycky objeví v tu nejsprávnější chvíli) by jej tedy neměli zabít.

Pro mě osobně patřili The Expendables 3 k nejočekávanějším letošním filmům, protože se v něm znovu měly představit akční hvězdy, jejichž tvorbu poměrně dobře znám, také proto, že jsem doufal, že po velmi kvalitní, leč nikoliv bezvadné dvojce by tato série mohla s dalším dílem konečně naplno využít ten obrovský potenciál a že by se právě The Expendables 3 mohli stát tou skutečnou ikonou akčních filmů, o které nám Sylvester Stallone, hlavní strůjce projektu, už od jedničky vypráví. Trojka však bohužel za předchozími dvěma dobrodružstvími zaostává, a to z více důvodů.

Tedy, rozhodně se nejedná o akčňák, pro který by platilo: jednou a dost. Určitě se najdou tací, kteří si jej s oblibou budou rádi pouštět znovu a znovu, nicméně nemůže být pochyb o tom, že každý z herců v minulosti (či v případě debutujících sportovců Rondy Rousey a Victora Ortize, a taky Kellana Lutze v budoucnosti) natočil minimálně jeden o poznání lepší biják. Právě obsazení mladých tváří osobně považuju za největší chybu, protože síla a jedinečnost této série spočívala především v tom, že nechávala vzpomenout na staré dobré akční fláky z 80. let, ve kterých zářili titíž borci. Co na tom, že jim teď táhne na sedmdesát nebo v některých případech osmdesát.

S tou „omladinou“ v kádru souvisí i fakt, že Sly realizoval myšlenku, se kterou koketoval už od prvního dílu. A sice, že učiní tyto filmy přístupnější. Nutno dodat, že spousta příznivců se toho obávala, ale pozor! Současný systém MPAA (Motion Picture Association of America) je nastavený tak prapodivně, že to vlastně ve výsledku ani nepoznáte. Pouze téměř úplně zmizela krev (stejně byla předtím povětšinou digitální, tudíž v podstatě nerealistická) a nemluví se tolik sprostě (to se nemluvilo ani předtím, ale je zvláštní, že kupříkladu slovíčko „fuck“ může klidně zaznít, byť někdy jenom jednou, i ve filmech s touto přístupností, což ale rozhodně není zrovna výchovné). Ale stejně, bylo tohle všechno nutné, když dnešní teenagery nepochybně zajímají mnohem více Spider-Man, Iron Man, Thor a další komiksoví superhrdinové?

Nicméně mnohem více to Sly nevychytal se scenáristy (sám je pouze autorem drobných úprav a námětu) a obsazením postu režiséra. Katrin Benedict (žena) a Creighton Rothenberger předtím napsali jen jeden jediný film – ve všech směrech průměrný a mimořádně tuctový Pád Bílého domu. A vypadá to, že scénař k The Expendables 3 snad sesmolili přes víkend! Takovou spoustu nezáživných dialogů už jsem ve filmu dlouho neslyšel. I dění sem tam dost vázne. Zvláště pak závěrečná „dohrávka“ v hospodě je vyloženě absurdní. I vtipných hlášek výrazně ubylo. V duchu předchozích dílů, kdy souvisely se skutečným životem herců, se jich nese opravdu málo – kupříkladu postava, kterou hraje Wesley Snipes, seděla, tak jako její představitel, za daňový únik. Harrison Ford prohlásí, že Church (Bruce Willis) je „out of the picture“ a Arnold? Ten neřekne „I’ll be back“, ale toto.

Protože se tu mají objevit nové tváře, musí zákonitě dojít na verbování ve stylu Sedmi statečných. Na rozdíl od legendárního westernu jsem se však nějak zdráhal uvěřit, že Barney vybírá do nového týmu opravdu ty nejlepší, přestože ukáží něco málo ze svého umění. A rázem s nimi vyrazí do velice nebezpečné akce proti superzáporákovi. Není to náhodou tak trochu amatérský profesionalismus? Pravda, ten superzáporák s tváří Mela Gibsona je spíše takovým nezáporáckým superzáporákem, který navíc ve finále udělá tu nejtuctovější věc, jakou si jen lze představit. Mel rozhodně zanechal coby Luther Voz v Machete zabíjí o poznání lepší dojem.

Z nových tváří stojí ještě za zmínku Antonio Banderas, jehož ukecaný Galgo (španělsky Chrt) na jednu stranu pobaví, ovšem na tu druhou jako by sem zabloudil z úplně jiného filmu. Expendables do svého týmu tentokrát konečně přibrali i ženu (Giselle Itié a Nan Yu se s nimi přeci v předchozích dílech víceméně jenom vezly, ne?). A Ronda Rousey byla rozhodně vítaným zpestřením. Ovšem kdo na sebe strhává největší pozornost, je Wesley Snipes. Skoro se chce napsat, že si pro svůj comeback nemohl vybrat vhodnější roli. Jenom je možná přeci jen malinko škoda, že díky těm všem jsou Arnold Schwarzenegger, Jet Li a vlastně i Jason Statham ještě více upozaděni.

Další novinkou je změna na režisérském postu. Protože Mel Gibson odmítl The Expendables 3 režírovat (což mimochodem docela zamrzí, protože režisér je podle mě minimálně stejně skvělý jako herec a zvláště v případě, kdy máte k dispozici takto chabý scénář, to chce opravdu zkušeného tvůrce), padla volba na Patricka Hughese – Australana, který Stalloneho zaujal svým filmem Red Hill. Hughes prakticky po celou dobu střídá momenty velmi povedené a relativně nezvládnuté. Nicméně protože jsem viděl jeho zmíněný počin, byl jsem poměrně překvapený, že evidentně dostal dost prostoru na realizaci vlastních nápadů. Některé scény se tak svou syrovostí jeho celovečernímu debutu podobají.

Nelze se také nezmínit o akčních scénách. I kvůli nim se produkce vydala opět do Bulharska, kde se natáčeli The Expendables 2 (jednička vznikla převážně v Brazílii). Po vizuální stránce jsou si tak oba filmy dosti podobné, což rozhodně také není ku prospěchu věci. Stejně jako fakt, že se znovu nejedná o nějakou zběsilou akční jízdu, ačkoliv akčních scén přibylo. Asi tak o dvě. Přitom ještě další dvě mohly tvůrci přidat prostřednictvím flashbacků, jenže místo toho si o nich postavy jen povídají, což mi na akční film přijde dosti neakční. Závěrečná řežba je však vcelku výživná a je znát, že bylo velice obtížné ji natočit a rozhodně je v rámci této série nejvelkolepější, byť ne zrovna optimálně sestříhaná. A když už jsme u střihu, celý film mohl klidně být minimálně o osm minut kratší, aby získal větší spád.

The Expendables 3 tedy znovu ten potenciál nenaplnili. Určitě není pro tenhle film zrovna ideálním vysvědčením, že třeba direct-to-DVD akčňák S.W.A.T.: Pod palbou pobavil o něco více. Pro příště to určitě bude chtít minimálně lepší scenáristy a režiséra, kteří zajistí, aby každá z těch hvězd měla solidní, dobře využitý prostor, aby zápletka nebyla tak tuctová a aby akční scény měly pořádný šmrnc. V opačném případě bude asi důvod k obavám, že tihle Postradatelní by se pro diváky pak skutečně mohli stát Postradatelnými. Nicméně Stallone prohlásil, že by rád natočil ještě minimálně „dva a půl pokračování“. OK, pořád je kde brát, protože základna prvoligových akčních hvězd ještě nebyla zcela vyrabována. Uvadající sérii mohou svou účastí stále oživit The Rock, Vin Diesel, Nicolas Cage (proč ne), Byung-hun Lee, Liam Neeson, Chow Yun-Fat, Milla Jovovich, Gina Carano, Michelle Rodriguez, … ale hlavně, hlavně, hlavně a především Danny Trejo