Jeden svět

Recenze: Violet & Daisy

Vydáno dne 19.07.2013
Tak takhle teda ne!
Jsou mladé, jsou krásné a jsou … nájemné! Dvě vražedkyně s nevinnými tvářičkami se považují za profesionálky. Jenže téměř čirá posedlost jistou pseudouměleckou zpěvačkou s křestím jménem Barbie není jediným projevem jejich amatérismu. V podstatě právě kvůli ní poslechnou kolegu Russe (Danny Trejo) a vydají se do jednoho bytu, kde zůstanou skoro po celý film. Když odprásknou člověka, kterého tam najdou, získají peníze na šaty z nové Barbiiny kolekce. Situace se ovšem vyvine docela jinak a rozhodně ne správně!

„Cože? Saoirse Ronan (Daisy) a Alexis Bledel (Violet) jako dvě zabíjačky? Z toho by mohl být mimořádně interesantní film! Nejlépe snad ve stylu Takových normálních zabijáků, ale jenom v ženském provedení, nebo by hrdinky mohly být jako ségry Julese Winfielda a Vincenta Vegy, nebo jako holky ze Sucker Punche, anebo jako ty ze Spring Breakers. To znamená stylizované násilí spojené s efektním odkráglováváním cílů, užívání si bezstarostného dospívání, a samozřejmě by neměly chybět nějaké ty lesbické polibky (či přímo milostné scény) dvou hlavních protagonistek (nebo spíše antagonistek?) s vlastnostmi natolik odlišnými i specifickými, že by z toho mohla být fakt povedená černohumorná komedie, která by se prostě musela líbit,“ uvažovali jistě mnozí filmoví příznivci.

No jo, jenže Violet & Daisy je počin o něčem docela jiném. Což vysvětluje ten fakt, že byl natočen už před dvěma lety, ale doposud nebyl skoro nikde uveden do běžné distribuce. Holt, i když máte solidní obsazení, ale koncept pokulhává, není snadné prosadit se jinde než na festivalech. Že tohle dílo bude jiné, než se čekalo, naznačuje už úvodní scéna, ve které jdou holky převlečené za jeptišky s krabicemi od pizzy (ale náplň nyní tvoří zbraně) v rukou vyřídit početnější bandu. Zvolené oblečení a rekvizita rozhodně vůbec nejdou dohromady a spíše vyznívají jako pokus o parodii nějakých seriózně míněných gangsterek či kriminálních filmů, resp. filmů s kriminálníky. Jedná se však pouze o ničím nepodloženou doměnku, jelikož režisérův rukopis/styl je dosti nečitelný.

Jistě nikoho nepřekvapí, že se jedná o debut, ačkoliv režisér má na kontě Oscara za scénář k dramatu Precious. Možná právě pod vlivem tohoto úspěchu si usmyslel, že je již zkušeným filmařem, který si může dovolit natočit cokoliv. Takže svůj už tak víceméně filozofující film ještě okořenil rozdělením do deseti kapitol (zřejmě doufaje, že v něm proto budou diváci hledat nějaký skrytý smysl) s názvy jako „Violetina odysea“, „Dveře“ nebo „Opět Rose“ apod. Nutno dodat, že tento přístup je v podstatě vyloženě jen na efekt, než aby měl nějaký (jakýkoliv) význam. Bez těch předělů bychom se určitě obešli.

Dále je třeba říci, že to vypadá tak, že prakticky ani nikdo z herců pořádně nevěděl, co se po nich vlastně chce. A s takovými odbočkami jako setkání s tou nejlepší vražedkyní či nutnosti dojít do železářství pro střelivo se z Violet & Daisy stává opravdu sakra bizarní podívaná! Kolikpak diváků a divaček se asi nechá zlákat tím, že zná představitelky hlavních hrdinek a Dannyho Treja? A co asi řeknou na to, až zjistí, že zmíněný herec se tu objevuje pouze v jedné asi tak tříminutové scéně? Patrně si řeknou, že z tohoto vyvázl ze všech nejlépe.

Violet & Daisy je tedy film, jehož režisér si zjevně myslí, že dokonale ovládá filmařské řemeslo a že mu tudíž všechno projde. Ale to, že v titulcích napíšete do poděkování jména Quentin Tarantino a Bruce Willis rozhodně ještě neznamená, že se jim můžete rovnat. Nemůžete! Ani v případě, že jste jejich filmy viděli už x-krát. To zase platí i pro Martina McDonagha, který je ovšem o své profesionalitě přesvědčen ještě mnohem více. Filmy takových tvůrců by asi opravdu bylo lepší vídat jenom na festivalech a běžné distribuci by se určitě měly vyhýbat. 
Hodnocení autora: 2/102/102/102/102/102/102/102/102/102/10
(Autor: Tomáš Kordík)
 

DVD

Recenze: Záskok

Brzy vstoupí do kin Panenky na útěku v režii Ethana Coena, který ve čtyřiadevadesátém režíroval se svým... celý článek
 
Přidat na Seznam.cz