Recenze: Kontraband

Vydáno dne 31.01.2012
Mark Wahlberg a Kate Beckinsale (znovu) v solidním thrilleru z pašeráckého prostředí.
Kdysi dávno býval pašerák Chris Farraday špičkou ve svém oboru. Dnes vlastní firmu zabývající se instalací bezpečnostních systémů, tudíž pracuje jako každý jiný spořádaný občan, protože má krásnou manželku Kate a dvě děti. Jen jeho otec sedí ve vězení, což lze považovat za jedinou kaňku. Jenže, Katein mladší bratr spolupracoval s obávaným a všehoschopným drogovým dealerem Briggsem a při převážení drog nechal, z obavy z pobřežní stráže, v moři utopit jednu velkou zásilku. Chris samozřejmě svého švagra nenechá zlikvidovat, přestože by si to asi zasloužil. Místo toho se vypraví s bývalými kolegy pro důležitý kontraband do Panama City, zatímco jeho kamarád Sebastian mu bude dohlížet na rodinu. Jenže situace se nevyvíjí úplně podle představ, a tak budou mít Chris a spol. co dělat, aby vše stihli tak, jak bylo domluveno.

Aby vznikl hollywoodský remake nějakého neanglicky mluveného filmu je v dnešní době stejně běžné jako natáčet komiksové adaptace. Ovšem aby měla s remake cosi společného osoba, která se výrazně podílela už na vzniku originálu, je stále ještě málo vídaným jevem. V minulosti své vlastní filmy přetvořili např. Cecil B. DeMille (Desatero přikázání – němá a zvuková verze) nebo Michael Haneke (Funny Games/Funny Games USA – asi netřeba vysvětlování). Občas se také stane, že v předělávce hraje stejný herec. To platí například pro film Slídil, protože i v jeho novější verzi můžeme vidět Michaela Cainea. Jak v původní Planetě opic, tak i v jejím remaku se zase objevuje Charlton Heston. Jenže aby remake režíroval člověk, který hraje v originále hlavní roli, je stále velmi unikátní.

Už jistě všichni víte, že Kontraband není přetvořením stejnojmenného filmu s Jean-Claudem van Dammem, ale islandského thrilleru Z Reykjavíku do Rotterdamu, který u nás vyšel na DVD za nějakých těch 49 Kč. V hlavní roli pašeráka Kristófera se představil Baltasar Kormákur, v současnosti považovaný za jednoho z nejlepších evropských režisérů. Jméno si udělal především kriminálním dramatem Severní blata, jež bylo oceněno Křišťálovým glóbem na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech. Protože jeho filmy rozhodně nepatří k mainstreamovým, byl jsem velmi zvědavý, jak si poradí s projektem s několikanásobně rozsáhlejší produkcí, který uvidí mnohem více diváků.

Ničeho se však nezalekl a počíná si jako zkušený profesionál. Že má vést hvězdné herce Marka Wahlberga, Giovanniho Ribisiho, Bena Fostera a půvabnou herečku Kate Beckinsale bere v podstatě jako samozřejmost. Jakoby si sebevědomě řekl, že slavná jména do obsazení filmu takto nadaného tvůrce prostě patří. Pravda, Kormákur už v minulosti spolupracoval třeba s Forestem Whitakerem, Julia Stiles a Diane Kruger, jenže to se jednalo stále ještě o mnohem skromnější díla. Věřme, že se v budoucnu podobné pocty dostane i nějakému českému režisérovi. Doposud se takto výrazně prosadil jediný, jenž posléze získal 2 Oscary, 3 Zlaté glóby, a další ocenění. Tvůrci Kontrabandu na žádné sošky rozhodně nepomýšleli, těm šlo především o to, aby se diváci v kině dobře bavili. A z tohoto pohledu film předčil očekávání.

Hlavní hrdina má poměrně zásadní problém – musí vysekat z maléru svého švagra a zachránit svou manželku a děti před nelítostnými gangstery. Jenže místo toho, aby šla plavba pro zboží do Panama City podle plánu, musí neustále čelit všemožným překážkám. Jednou je to pasažér, který se řítí zrovna tam, kde mají Chris a spol. na lodi odkrytou skrýš, pak je to zdržení, které zapříčiní, že jim loď možná odpluje, a potíže dělá i samotný kapitán. Hlavní postava se má zkrátka pořád co ohánět.

Její představitel Mark Wahlberg předvádí svůj standardní výkon. Takový, za který málokdy bývá nominován na nějakou cenu, ale tento herec má zase výhodu v tom, že mu mnozí diváci budou fandit, i kdyby hrál ryze zápornou postavu. Tu si v Kontrabandu „střihnul“ Giovanni Ribisi a znovu je vidět, jak ho to baví. A asi se mu hodně zalíbila postava opilce Moberga, kterou si zahrál v Rumovém deníku, protože mluví téměř stejně. Kate Beckinsale jakožto manželka hlavního hrdiny představuje v podstatě pravý opak Selene z Underworldů. To ovšem neznamená, že v Kontrabandu není její postava důležitá. Jen má nevýhodu v tom, že o podstatných věcech, které se kolem ní dějí, má ale velmi mylné představy, což ji zabraňuje, aby se mohla výrazněji projevovat. Sprostá slova, která jí scenáristé přisoudili, nejsou zrovna ideálním příkladem, jak o sobě dát vědět, protože k této křehce působící krásce vůbec nepasují. A jistě budete souhlasit, že jí to sluší více jako brunetce.

Kontraband je velice slušný thriller, ve kterém o napětí není nouze. Trochu zamrzí, že Chrisovi kolegy nehrají známější herci, protože pak by byla tato podívaná ještě atraktivnější. Příznivce zlodějských filmů jako jsou Dannyho parťáci určitě potěší. A to nejen proto, že se odehrává v pro diváky nepochybně zajímavém pašeráckém prostředí, že v něm uslyší několik povedených hlášek a budeme svědky mnoha napínavých momentů. Ale díky slušnému scénáři, výborné režii a ukázkové práci se střihem (až na pár akčních scén) tento film příjemně překvapil. Neříkám, že z něho budete úplně nadšení, ale určitě stojí za zhlédnutí.

Jak se Franta naučil bát

Jak se Franta naučil bát

Craig Smith