Recenze: Speed Racer

Vydáno dne 16.05.2008
Vizuální onanie bratrů Wachowských. Tak by se asi dalo nejvýstižněji popsat poslední dílo autorů Matrixu. Oni si to jistě užili, ale pro ostatní už to zase až takový zážitek není:-) Rychlá auta, ze kterých zůstávají jen rozmáchlé šmouhy, táhne dolů plytký scénář a přehnaná stylizovanost.

s1Tak zaprvé, pokud trpíte epilepsíí, ani snad nečtěte dál, tomuhle filmu byste se asi měli vyhnout. Za druhé, pokud se vám zdálo, že Burtonův Karlík a továrna na čokoládu hýří příliš jedovatými barvami, taky snad ani nečtěte dál… Wachowští zřejmě po dotočení matrixovské trilogie trpěli absťákem po barvách a tak tu se hodně, ale opravdu hodně vyřádili.

Ve Speed Racerovi se ocitáme v jakési paralelní retrobudoucnosti, kde na jednu stranu mají vyspělou závodní techniku, dosahující rychlosti, o které Schumacher jenom sní, a na druhé straně se táta Racer dívá na černobílé záběry ze závodů, ve kterých auta vypadají jako formule v poválečné době. Ale nad tím nemá cenu se zastavovat, stejně jako nad velkou částí děje – logika zjevně ustoupila před provedením.

s2Ale k ději: Speed (ano, pod názvem filmu se skrývá jméno hlavního hrdiny) v podání Emila Hirsche jezdí automobilové závody pod rodinnou stájí. A jezdí zatraceně dobře, protože se snaží překonat stín svého bratra Rexe, který před pár lety záhadně zemřel. A jak už to tak bývá, když jezdí někdo dobře, začnou se kolem něj jako vosy na pivo slétat sponzoři a velké stáje, které nabízejí hromadu peněz. Když ale Speed odmítne nabídku majitele společnosti Royalton Indrustries (Roger Allam) a zjistí, že celý automobilový průmysl je jen o penězích, nastane mu peklo – milionářova stáj se ho pokouší zničit a zdiskreditovat celou jeho rodinu od Tatíka (John Goodman), přes Matku (Susan Sarandon) až k debilnímu nenažranému bratříčkovi Sprittlovi (Paulie Litt) a jeho šimpanzovi.

s3Speed se tak musí spojit s tajemným Racerem X (Mathew Fox) a za vydatné podpory přítelkyně Trixie (Christina Ricci) jet zakázaný závod nejen o čest, ale i o život. O život mu usiluje celá plejáda prapodivných postaviček, které k tomu používají řadu různých vychytávek a udělátek, které mají za cíl vyřadit jeho sporťák Mach 5 ze závodu.

Jsem ze Speed Racera docela na rozpacích. Těšila jsem se na dokonalý zážitek, skvělý vizuál a rychlou jízdu. Jenže té tam zase tolik není, a když, tak je z ní vidět jen barevná šmouha. Závodní dráha připomíná spíš počítačovou hru, než cokoli jiného. Navíc jsem čekala, kdy sehraje nějakou pořádnou roli opěvovaný růžový vrtulníček a ono nic… Je to příliš umělé, příliš přestylizované a vyhnané až do extrémů. Kdyby to bylo jen chvílemi, zřejmě bych seděla s otevřenou pusou a režisérům tleskala, ale takhle mi po dvaceti minutách pohled začal stále častěji směřovat na ručičky hodinek. Nuda a stereotyp – tahle má vypadat jeden z proklamovaných akčních trháků roku?

s4Celý svět Speed Racera je prázdný, plochý, unylý a až příliš zúžený na rodinnou story, u které je již od začátku patrné, jak to ve skutečnosti je. Dialogy jsou neskutečně bezobsažné a nejlepší hlášky má tak snad jen opice, která nepromluví ani slovo. Ani to skákání s auty a do nebe vychvalované „car-fu“ není zas až tak cool, jak bych od něj očekávala a herci, kteří natáčeli většinou jen před zeleným plátnem, zřejmě i přes velkou snahu také sotva pobírají o co zrovna „go“. Malý spratek Sprite mi po pěti minutách začal lézt na nervy a tak vše horko těžko zachraňuje charisma Hirsche a Foxe a pár akčních bojových scén, které se kupodivu neodehrávají v autech, ale „jen“ na pevné zemi.

Tahle to možná dopadá, když se něčemu dělá velká reklama a staví se na známých jménech. O to víc pak ten „pád na hubu“ bolí. Ono posunutí hranic filmu není vždy tou správnou cestou, zvlášť když během cesty průkopníky zbržďuje unylý scénář.

(Autor: Hana Rojková)