Recenze: Beowulf

Vydáno dne 02.12.2007
Když se americká prudérnost střetne se staroanglickým eposem, Nielem Gaimanem a Zemeckisovou posedlostí 3D animací, vznikne dort, nad kterým by kroutili hlavou i pejsek a kočička. Zemeckis natočil svou vlastní verzi legendy o Beowulfovi

beo4Ten původní je z klasického rodu hrdinů. Aby získal krásnou ženu a stal se králem, musí překonat různé nástrahy osudu v podobě mytologických stvůr a intrikánských protivníků. Děj je zasazený na chladný sever s jeho vysokými horami a věčně zasněženou krajinou. Scénáristé Neil Gaiman a Roger Avary příběh zaktualizovali po vzoru moderních adaptací. Nasadili pár existenciálních problémů, dovymysleli si nedořečené a řádně polidštili charaktery tak, aby pasovali spíš do dvacátého prvního století než k dávným Vikingům.

beo3Zemeckis se rozhodl, že tyto chybující hrdiny přivede na svět pomocí motion capturingu v jeho milované 3D animaci - paradoxně se snahou se co nejvíce přiblížit realitě. Postavy, ač s rysy svých lidských předloh, jsou stále jen mrtvé loutky. V některých scénách se sice téměř maže rozdíl mezi počítačem a člověkem, ale posléze přijdou scény, které jakoby vypadly ze začátku devadesátých let. Na druhou stranu kamera je absolutně svobodná a některé záběry dechberoucí. Zejména závěrečný souboj s drakem je vizuální hostina. Kladnou stránkou jsou také mytické potvory, od Grendella, přes jeho matku až po zlatého draka. To samé už se ale nedá říct o lidech. Zejména ženské hrdinky vypadají všechny stejně, odlišuje je snad jen barva vlasů a velikost hrudníku.

beo5Snímkem zní slavné hlasy. Od podlézavého Johna Malkoviche, přes Angelinu Jolie, Robin Wright Pennovou až po Raye Winstona. Svých úloh se zhostili jak se od takových jmen čeká. Profesionálně. Milovníky staroangličtiny jistě potěší, že jejich oblíbený jazyk zaznívá z úst Jolie a to s takovou dávkou "vox-appealu", že si leckteří pánové budou nejspíš otírat pot s čela. Film je krvavou podívanou, která se hemží sexuálními narážkami a nechtěně úsměvnými momenty. Aby tvůrci nezmenšili základnu diváků, museli se v mnoha scénách zachovat jako princezna koloběžka. A tak se pixelový Beowulf prohání po plátně nahý, ale zároveň z něj není vidět nic nemravného a to ještě tak neohrabaným způsobem, že tím mimoděk připomíná sarkastickou scénu z Simpsonovi ve filmu, kdy nahý Bart projíždí centrem Springfieldu.

Gaiman s Avarym předložili scénář plný patetických scén a psychologických momentů, které ovšem v 3D animovaném světě působí ještě legračněji než s opravdovými herci. Přes veškerou snahu, kterou tvůrci vynaložili, se jednoduše nepovedlo stvořit plnohodnotný film, ale jen přehlídku nové technologie.

(Autor: Štěpánka Červinková)