Recenze: 300 - Bitva u Thermopyl

Vydáno dne 21.03.2007
Zack Snyder, autor nadupaného remaku Úsvitu mrtvých, sliboval v případě Millerovy adaptace pořádnou řežbu, vizuální extatická jatka, která divákovi vyrazí dech. A svá slova do puntíku splnil. Třístovka je pořádná testosteronová bitka, která se vám z hlavy jen tak nedostane…
300 - 1Komiksový boom probíhá už několik let. Na filmovém plátně se vyskytují všichni možní známí i neznámí hrdinové. Marvelovská stáj již sahá do nejzaprášenějších polic (viz. nedávný Ghost Rider), a tak se do popředí dostávají i moderní, méně schématické a zpravidla velmi krvavé komiksové příběhy. Nejznámější představitel tohoto trendu se jmenuje Frank Miller. Jeho Sin City zadaptoval Robert Rodriguez a nynější 300 si vzal pod palec Zack Snyder (další adaptaci by si Miller podle svého grafického románu rád zrežíroval sám).

300 ničím nevybočuje z Millerovy poetiky. Staví se zde na kontrastu dvou světů, přičemž ani jeden není zrovna nevinný. Spartánský život je představen jako neustálý boj a testování schopností. Přežijí jen nejsilnější a nejtvrdší. Oproti tomu Xerxesova říše přetéká bohatstvím, rozkoší, dekadencí, ale také ohyzdností a krutostí. Ideou, za níž Sparťané v čele s králem bojují, není nic menšího než svoboda.

300 - 2Jenomže nikdo se do kina nepřišel podívat na filozofické řeči o svobodě a postavení člověka v nesmlouvavém světě přestárlých mýtů a nesmyslných pravidel. Jediné, co se od 300 očekává, je pořádná řežba ve strhujícím vizuálním kabátě. A Snyder se snaží seč může. Každý záběr je skvostný a přetéká akcí. Kamera je téměř neustále v pohybu. Dynamické záběry se střídají s delšími atmosférickými, ale vždy vítězí akce a rychlost. Inspirací jsou komiksová okénka v předloze. I proto jsou filtry laděny do tmavě hnědých barev a celkový obraz je hutně zkreslený. Herci nevypadají jako lidé, ale spíše připomínají bájné postavy, bojovníky a bohy ze zašlých časů. Přesto se Snyder (na rozdíl od zmiňovaného Rodrigueze) nedrží Millerovy předlohy doslova, snaží se do snímku propašovat víc filmové řemesla, čímž dociluje mnohem razantnější vnitřní dynamiky. Jednoduše řečeno, všechno je to ohromná zábava.

300 - 3300 nenechá vydechnout. Předkládá jeden zneklidňující záběr za druhým a to se k tomu opravdovému boji příběh dostává až po téměř čtyřiceti minutách. To potom teprve začne vřít krev v sále. Přestože si můžeme hrát na kdovíjak civilizovanou společnost, stejně pohled na vypracovaná zápasící těla, napínané zpocené svaly a dravý násilnický boj až neřestně potěší.

Gerard Butler, jenž ztvárnil Leonida, si moc charakterního herectví sice neužije, ale když s nepříčetným výrazem v očích křičí: „This is Sparta!“, stejně věříte tomu bohu testosteronu každý záchvěv tváře. Ostatní stojí v Butlerově stínu, ať už se jedná o Leonidovu manželku, které se zhostila Lena Headay, anebo o zrádce Therona v podání Dominica Westa. Králova družina skrývá Dilia, zároveň vypravěče celého příběhu, jemuž David Wenham vtiskl punc pokory. Protihráčem, císařem všehomíra, je obávaný vládce Xerxes, jemuž propůjčil tvář poměrně neznámý Rodrigo Santoro. Nutno dodat, že Santoro vystihl svou postavu skvěle a je jen zatěžko uvěřit, že v reálném světě je herec usměvavý sympaťák. Hudba dotváří atmosféru, je klasická v tom nejlepším slova smyslu.

Snímek 300 není žádným převratným filmem. Jeho vizuální stránka je sice strhující, ale trpí absencí silného příběhu. Dějová linka je jen zástěrkou pro všechny ty záběry a scény, které jsou dechberoucí a skvěle natočené. Ke konci celá ta historka o odvážných Sparťanech přetéká klišé a patetickými výkřiky, ale naštěstí pro Snydera se jen málokdo bude věnovat slovům, neboť všechny pohltí ty famózní obrazy a akce.

(Autor: Štěpánka Červinková)