Duben

Jiří Adamíra

Povolání:
Národnost:
Narození:
2.4. 1926, Dobrovice u Mladé Boleslavi, Československo
Úmrtí:
14.8. 1993, Praha, Česká republika
 

 

Zajímavosti k herci Jiří Adamíra

Erkul zprava

Napsat uživateli zprávu

04.07.2012
Myšlenky-názory-postřehy-výroky Jiřího Adamíry:

...o herectví nemám žádné velké mínění. Je to vlastně služební povolání. Ale přesto někdy krásné. Neustálé hledání vnitřní rovnováhy, snaha po vnitřní harmonii, jako jeden z celoživotních cílů. Celý problém tkví v tom zůstat sám uvnitř vcelku, nerozdrobený. Jistě, musím pracovat i s lidmi, kterých si třeba nevážím. Taky už jsem chtěl kdysi kvůli tomu od divadla utéct, ale pomohla teorie shovívavosti./str.159/

/Život je kulatý-Zuzana Maléřová, Olympia 1988/
 
Erkul zprava

Napsat uživateli zprávu

05.05.2014
Herec Jiří Admíra, člen činohry Národního divadla Praha, je pohřben na pražském vyšehradským hřbitově v sektoru 10C - 86. Hrob je ozdoben plastikou ak.sochaře Olbrama Zoubka.
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

24.02.2016
Vše z knihy JIŘÍ ADAMÍRA, NOBLESNÍ KRÁL ČESKÉHO JEVIŠTĚ:
V divadle dělali LÉTO A DÝM, herečka Věra Kubánková měla problém se svou postavou Almou, jež měla být krasavice. Jednou před zkouškou měla na líčicím stolku Modiglianiho PORTRÉT ŽENY a J.A. řekl: "To jsi ty! Takhle vypadáš. Podívej." Ona k tomu pak: "Podržel mě nejen jako kolega na jevišti, ale i jako člověka, jako ženu."
Centrum jeho života: role-ženy-víno-děti. Role se učil lehko, po derniéře vypouštěl. Půvabu žen se obdivoval permanentně... Víno červené a dobrých značek; bez návyku na jednu, protože by pak zmizela z trhu. Děti nejen vlastní, ale všechny.
21.8.1968 byl v nemocnici po operaci žil na nohou.
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

24.02.2016
"Ve dnech Charty 77 se mnozí prostě vypařili, on jediný se mi přišel OSOBNĚ OMLUVIT, že nemá odvahu se dál veřejně stýkat... Prožíval drama rozchodu s herečkou L. Benešovou kvůli H. Maciuchové a bál se přijít o práci, tak jako P. Landovský." Pavel Kohout
D. Fischerová k RODINNÉMU PORTRÉTU Z ROKU 1856: "Hrálo se 2.4. kdy měl JA narozeniny. Pak jsem mu v klubu řekla, že H.Ch. Andersen, postava RODINNÉHO... se nar. také 2.4. On to nevěděl, ale měl radost. Pak mě napadlo: "2.4. se narodil i Casanova!" JA se na mě podíval opravdu jako na ducha Hamletova otce: "Toho začínám zkoušet ve Viole...""
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

24.02.2016
Názory na témata:
PERFEKTNOST NA JEVIŠTI: "O per. nemůže být řeč, to spíš o ujetí - včetně vlaku, jak se říká."
IMPROVIZACE: "Cesta k tomu, aby se z více možností mohly vybírat ty relativně nejlepší."
POKORA-SUVERENITA: "Pok. je nutný, zákl. přístup k umění. Herecká suverenita, správněji vnitřní svoboda, je nutná pro pravdivou existenci na jevišti. Obojí z mých velkých kolegů vyzařuje."
PROMĚNA-PŘETVÁŘKA: "Těžiště skutečné herecké "proměny" je tam, kde není přetvářka."
KLADNÝ HRDINA-PADOUCH: "Zahrát kladného je prý těžší než pad. Říká se ledacos, rozhodující je, co napsal autor ve hře. Těžší je hrát to, co napsáno špatně, bez ohledu na charakter, a tím i bez char."
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

24.02.2016
HEREC-TVŮRCE: "Cítí se jím do té míry, jakou mu dovolí autor, režisér a vlastní talent. To znamená dost zřídka."
PARTNER NA JEVIŠTI: "Pro souhru je důležité vědomí vzájemné potřebnosti a z toho vyplývající úcty a náročnosti."
ZTRÁTA SEBE SAMA: "Po desítkách rolí může herec ztratit a snad i ztrácí sebe. Ale také tím může poznat a najít sebe víc než druzí."
STEREOTYP: "Recept proti tomu mám - začínat vždy od začátku. Je notoricky ordinován."
BÝT NADŠENÝM DIVÁKEM: "Ano, rád, ale málo toho vidím. Chci říci - asi sem tam vidím špatně."
HRÁT I V SOUKROMÍ: "Nemám komu, všichni mě dávno prokoukli."
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

24.02.2016
BUDOUCNOST: "Co se jí týče, je už častěji promíseno s tím, co si člověk myslí o všem, co už má za sebou. Otázky do bud. se zužují - nejen nějakým termínem odchodu, který je před každým, ale i tím, že ví, že s některými věcmi už se vyrovnat nemůže, už na to nemá, čas je nemilosrdný. Také se mu zdá už moc věcí podružných, nedůležitých a otázka, jak je to s tím smyslem života, se vtírá víc a víc. ...A přání? Ještě další dobrodružství, a přitom mír v duši... No, ten nastane asi až po smrti."
SMYSL ŽIVOTA: "Je v práci a lidech. A míra úspěšnosti je pro mě v tom, že se za mě lidi, které mám rád, a moje děti nebudou muset stydět. Nic víc, nic míň."
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

25.02.2016
HERECTVÍ: "Je možné docela se ztratit - když se jen převléká a exhibuje -, nebo se obohatit. Rozmělnit se, nebo z těch vnitřních dobrodružství, jež člověk zažívá prostřednictvím hereckých úkolů, nějak dotvářet sám sebe. ...Herci jsou lehce zranitelní, protože jsou moc závislí. Na repertoáru, ředitelích, režisérech, spoluhercích, a přitom mají minimální možnost volby... Kvalita a druh úkolů ovlivňuje hercův vývoj, růst. Když přičtete, co si nese každý v sobě, a že bez schopnosti "vnitřního svlékání" herectví nejde dělat, není uhlídání se před ztrátou sebe sama jednoduché."
OSOBNOST - CHARISMA: "Zajímavý člověk, jež zvládne herecké řemeslo, má šanci produkovat i herecký kumšt. Každý velký herec/čka jsou zajímaví něčím jiným. Někdo se s tím narodí, má osobní půvab, s nímž může vystačit celý život, někdo je zajímavý tím, že něco zažil, prožil, něco si myslí. Tihle lidé nás "baví", chceme se na ně dívat, spoluexistovat s nimi. Vypadá to úplně jednoduše, a to je dobře. Tu námahu divák vlastně nemá postřehnout."
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

25.02.2016
BOJ S ROLÍ: "Každé vnitřní nedorozumění lze překlenout snahou o pochopení, po znalosti toho druhého. To je největ. dobrodružství naší profese - najít téma, jež postava obsahuje, a dobrat se k němu u sebe... Čisté svědomí člověk má, když ví, že udělal maximum a víc by nedokázal. Většina lidí si myslí, že jsem hrál dobře rošťáky, ale myslím si, že jsem hodný. ...rošťáci, co mile překvapí, mě zajímají víc než ti, co nepřekvapí. Pro mě je nejlákavější to, co smrdí i voní. To, z čeho se opravdu skládáme."
BĚH KARIÉRY: "Dle mě zvláště v mládí je dobře, když jde herec z rle do role. Jede-li na plné obrátky, musí řemeslo zvládnout rychle. Pak ho třeba napadne i myšlenka, již musí umět vyslovit. Věk přinese trochu jiný pohled, omezí možnosti a zdůrazní zodpovědnost. Hazard z mládí... se změní v odpovědnost k zbývajícím možnostem něco říct."
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

25.02.2016
OHLÍŽENÍ: "Je smutné, že k většině rolí se už nemůžu vrátit, čas prchá. Ale tam, kde to ještě jde, bych to zkoušel vždy jinak... Některé postavy jsem nenáviděl pro SVÉ vlastnosti; svou neschopnost nebo omezenost. Člověk nemá rád to, čemu zůstal dlužen nebo se mu nepovedlo."
KRITIKA: "Souvisí s naší ješitností a ctižádostí, méně s prací. znám kolegu, jež nemůže dospat, aby si přečetl, jak ho chválí, ale kumštýře to z něj nedělá... Čechov v RACKOVI říká ústy Trigorina, jaké je o sobě číst v novinách: "Chvála je příjemná, když nadávají, 2 dny nestojí za nic." Taky to pamatuji. Ale myslím, že je lepší se tím míň těšit a taky si nekazit 2 dny."
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

25.02.2016
DIVÁCI: "Nepřemýšlel jsem, jaký typ diváka mě má rád... Asi vedle ne/sympatie k typu, jež to určuje základně, je hlavní "znalost" jako v každém vztahu... Jakého diváka mám rád já? Nemůžu si vybírat, protože kdybych kýmkoliv sebemíň pohrdal, vyrážel bych si zbraň z ruky. Každý herec chce mít těch 600 lidí v divadle v moci. Někdy cítím, že to není spolek přátel - nevědí na co jdou, zájezd apod. Ale když začnou existovat s námi, je to vítězství. Samozřejmě mám radši ty, co není třeba zmáhat. S nimi můžeme dojít o kousek dál."
ŽIVOTNÍ ZKUŠENOST: "Banální. Dnes vím, že když se jede jen po dálnici, rychle a v dobrém autě, přichází se o kytičky, co rostou kolem polní cesty."
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

25.02.2016
17.11.1989 v Realistickém divadle v premiéře MARYŠI hrál Lízala.
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

28.02.2016
ÚDĚL HERCE: "Každý si v mládí myslí, že by mohl hrát vše, "i toho lva", či i víc. ALe se zkušenostmi prichází sebekorekce a láká spíš kvalita než množství. Pak poznáte, že režiséři jsou jako přelétaví milenci. Nová spolupráce vytlačí minulou - i plodný vztah přestanou vést v evidenci. Má to svou podstatu, zvlášť pro režiséry, pro něž je herec materiálem, a ne spolupracovníkem. Těžko jim lze vyčítat. Spíš hledat chybu u sebe a o roli spolupr. snít. Vždyť my herci jsme v podstatě námezdní pracovníci, co zapotřebí jsou, nebo ne."

STÁRNUTÍ: "Životní zkušenost je nutná; rozšiřuje znalosti. Hravost si zachováváme dík kousku dětské duše, jež by měla zůstat v každém z nás. Zůstat aspoň trochu klukem - to je naše jediná zbraň proti bačkorám."
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

28.02.2016
ŘEKLI O NĚM: Milada Adamírová, sestra, 2002: "Byl skutečně strašně náročný na sebe, okolí, děti. Hlavně neměl rád takovou tu prázdnotu ducha, to nesnášel."
L. Benešová, exmanž., 02: "Byl sebevědomý... Do jisté míry právem, byl dobrý už v mládí. Měl schopnosti se na roli dívat jinak, než bylo běžné - než aby jen říkal text. Dovedl o rolích přemýšlet. Tím to individualizoval a dělal zajímavé... Hledal podstatu člověka, z toho vycházel. Měl schopnost to sdělit. A dar - pěkný hlas."
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

28.02.2016
O. Brůna, spis. a novinář, 1971: "Nesmírně ho poutá taková role, kde může tvořit. Herecká sestava, kde herec hraje svůj part koncertního hráče, divák, který vnímá, rozumí, chce přijmout nabízený dialog o životě, který otvírá on - herec... Je to český G. Peck, naplňující obraz civilního herectví, plný vnitř. dramatického napětí, oproštěného od patosu, teatrální nadnesenosti, pózy, manýry."
J. Hartl, 02: "Na herce měl skutečně značný intelektuální potenciál. Byla na něm vidět ctižádost, aby to bylo co nejpřesnější. Aby to nebyla citová libovůle. Já na to vždy koukal s otevřenou hubou. A zapomněl jsem mluvit."
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

28.02.2016
R. John, 82: "Bylo to na natáč. TV inscenace. Ostatní se v pauzách bavili o dovolené, známých, dětech a starostech, co je čeká doma. On sedal do křesla, soustředěný, uzavřený... Zůstával ve světě své postavy? A přece mu neušlo nic z toho, co se dělo kolem. Možná ta pozornost k životu, oči, jež vidí hluboko pod povrch, odstup a věčné zamyšlení už nesouvisejí s rolí TV, ale životní... Tenkrát mě víc než postava v TV zaujala otázka: Jaký je mimo ni?"
V. Kavčiak, režisér, 06: "Jeho herectví nemá náhradu ani alternativu."
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

28.02.2016
M. Krobot, 02: "Když se řeklo Adamíra, člověk se napřímil a byl malinko v pozoru. Nevím jak to přesně vyjádřit. Protože on vzbuzoval malinko pocit náročnosti.
Dokázal vyzařovat věci, sdělovat je a dávat najevo názor, aniž mluvil.
Uměl přesně koncentrovat energii... umí to opravdu jen ti lepší a výborní. Uměl takovým neuvěřitelným vnitřním klidem připoutat pozornost, a pak stačilo zvednout malíček..."
H. Maciuchová, 02: "Duše a běsi. Kombinace. Nebyla tam jedna výrazná osobní vlastnost. Byla to vytříbená paleta kladů, záporů a vytříbené duchovnosti. A zvláštního humoru a temperamentu. Byl dobře namíchanej..."
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

28.02.2016
J. Machalická, publicistka, 93: "Zvláštní způsob zdrženlivosti, melodický a sugestivní hlas, znějící s ironickou věcností, střídmá gesta - to jej předurčilo k postavám s vnitřní noblesou, přirozeným autoritám a osobnostem. Jeho intelektuální herectví doprovázela skepse a pochyby, z toho se rodil jeho téměř aristokratický šarm."
V. Merta, 02: "On mi umožnil být vedle někoho malý. Autorita. Naše generace, odchovaná hnutím flower power a hippies, byla rozlítaná, ulítlá a nevzdělaná. On mě ukáznil.
Vedle něj, ač jsem měl kytaru a zpíval, jsem se vždy cítil mužsky mírně odstrčenej. Byl postaven na dominanci a byl to boží dar.
Chvála bohu za ty mužské typy, co si vystačí bez toho, že by stále mířily nějakým prodlouženým orgánem někam. On měl v sobě antický řád.
Nemám pocit, že bych ho viděl v pokořující roli."
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

28.02.2016
Z. Němečková, divad. nápověda, 02: "Byl úžasný gentleman. S noblesou... Nebylo to podbízivé, ani že si na něco hraje. Bylo to automatické, samozřejmé... Říkala jsem si - tím, jak s vámi jedná, z vás tu dámu udělá."
B. Štěpánek, publicista, 91: "Herec-suverén, na 1. pohled osobnost, co se od role k roli moc neměnila, aly vždy v tom výkonu bylo něco imponujícího. JA a Ostrov, JA a Karamazov. Nepovyšoval se nad postavu, jen ji měl v rukou a na materii jejího života vyslovoval svůj soud člověka 60.-80. let 20. stol. Časem se moc neměnil, ale do postav se vkládal s vášnivě racionální suverenitou. Projev mívá intelektuální, provázaný sarkasmem, ironií, zdravou skepsí. Odtud pak i umění vidět i povrchně lesklý monolit s řadou trhlin a šrámů."
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

28.02.2016
J. Švorcová, 10: "Nikdy jsme spolu nehráli, ale měl krásný hlas."
J. Vinklář, 93: "Skvělý kolega, báječný kamarád a vynikající herec. H. šlechtic, král ducha. Měl svou vůni, zvláštní kouzlo, ducha, jehož vyzařoval z jeviště do hlediště. Smysl pro ironii, jevištní sarkasmus, přitom byl laskavý a hodný člověk. Byl vzdělaný; sečtělý a přemýšlivý. Měl myšlenkové herectví. Spojoval intelekt s emocionalitou.
... Na jevišti byl vždy hned po příchodu v zájmu diváka - ovládal prostor, pracoval s hlasem způsobem nevídaným... Jiskra mezi herci a diváky vždy zažehla pramen důvěry a chápání. Anděl dokonalosti přilétal pozorovat jeho hereckou práci.
Vzpomenu-li na něj, nebude žádného stínu. S ním bylo setkání vzácností a člověku se chtělo žít a pracovat."

Pohřeb měl 24.8.1993 ve Strašnicích.
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

28.02.2016
Ceny: Státní cena Klementa Gottwalda 1967 za MODLITBU PRO KATEŘINOU HOROVITZOVOU
Cena Jaroslava Průchy 1988
Titul Zasloužilý umělec 1989
 
klasifikátor zprava

Napsat uživateli zprávu

21.04.2021
Jeho první manželkou se v roce 1950 stala dcera živnostníka Marie Černocká. S ní měl dceru Kateřinu (*1951). Z druhého manželství z herečkou Ljubou Benešovou měl syna Marka (*1960), který je uznávaný kardiochirurg a pracuje v IKEM.
 
klasifikátor zprava

Napsat uživateli zprávu

21.04.2021
Svou druhou manželku herečku Ljubu Benešovou přebral v roce 1960 hereckému kolegovi Josefu Langmilerovi. Od té doby byly mezi oběma velmi napjaté vztahy.
 
klasifikátor zprava

Napsat uživateli zprávu

21.04.2021
Po okupaci vojsky VS v srpnu 1968 vystoupil z KSČ.
 
klasifikátor zprava

Napsat uživateli zprávu

21.04.2021
Jako pedagog na DAMU v Praze přivedl k herecké profesi mapříklad Sabinu Remundovou, Kristýnu Frejovou nebo Martina Myšičku.
 

 
Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 190499
Osobností: 697748
Fotografií: 763807
Plakátů: 376379
Obsahů a biografií: 178209
foto

Komerční sdělení

Filmová škola

Staňte se hercem, herečkou.

foto

Poslední komentáře

Město v obkličení (2010)

Město v obkličení
Tentokrát si hongkongská   ikona akčních filmů v   podobě Bennyho Chana vzala na   paškál americké superhrdiny   a superpadouchy s   více >

Autor: martin.stusak.9 | Hodnocení: 6 / 10

Na nože: Glass Onion (2022)

Na nože: Glass Onion
Zajímavý film ala Agáta   Christie. James Bond pomalu   rozmotává klubíčko   vztahů, příležitostí a   motivů až se dostane k   samotnému vrahovi. Hodně   mně to připomíná film Zlo   pod sluncem.

Autor: red.mann | Hodnocení: 7 / 10

Brýle (1969) [TV inscenace]

Brýle
Při patnáctiminutové   stopáži se určitě nedají   čekat velké zázraky a   vodopády humoru a tahle   televizní mikrokomedie není   rozhodně více >

Autor: klasifikátor | Hodnocení: 6 / 10

Na nože (2019)

Na nože
Chyba. Omylem napsaný   komnet.***********************   ******************************   ******************************   ******************************   ************

Autor: red.mann

Teorie všeho (2014)

Teorie všeho
Hnus! Dělá se mi z toho   špatně. Leda tak k zeblití.   Další snímek, který nám   předhazuje něco co vůbec   vidět nemusíme.

Autor: kruhyyy | Hodnocení: 1 / 10

Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Jiří Adamíra

Adamíra Jiří

Naposled navštívené:
Jiří Adamíra

Adamíra Jiří