Obsah filmu Zločiny a poklesky
Zločiny a poklesky jsou opět směsicí komedie a dramatu, v níž se Allen opět vrací ke svým židovským kořenům, a tentokrát i tíze, jakou může hebrejské náboženství znamenat pro svědomí jedince. Jeden z protagonistů, Judah, je hluboce nábožensky založený, a když dospěje k přesvědčení, že po spáchání těžkého hříchu má být potrestán, žádá o radu rabína. Protože není zatčen a souzen podle žádného lidského zákona, zbývá pouze spravedlnost boží. Samo Judovo jméno je tedy zjevným allenovským odkazem na biblického Judu, a Judah příkladem, jak může jedinec zradit svou víru i sám sebe.
Judah Rosenthal (Martin Landau) je bohatým a prestižním...
Zločiny a poklesky jsou opět směsicí komedie a dramatu, v níž se Allen opět vrací ke svým židovským kořenům, a tentokrát i tíze, jakou může hebrejské náboženství znamenat pro svědomí jedince. Jeden z protagonistů, Judah, je hluboce nábožensky založený, a když dospěje k přesvědčení, že po spáchání těžkého hříchu má být potrestán, žádá o radu rabína. Protože není zatčen a souzen podle žádného lidského zákona, zbývá pouze spravedlnost boží. Samo Judovo jméno je tedy zjevným allenovským odkazem na biblického Judu, a Judah příkladem, jak může jedinec zradit svou víru i sám sebe.
Judah Rosenthal (Martin Landau) je bohatým a prestižním židovským oftalmologem z New Yorku, který právě chce ukončit vztah se svou milenkou, letuškou Dolores Paley (Anjelica Huston). Dolores však rozchod odmítá a vyhrožuje, že vše prozradí jeho ženě, a současně i zveřejní, čímž mu v prudérním světě jeho newyorkské klientely zničí pověst. Judah je v bezvýchodné situaci a v zoufalství požádá o pomoc svého mladšího bratra Jacka (Jerry Orbach), který má kontakty s mafií. Jack vymyslí a navrhne řešení jednoduché: nájemná vražda. Řešení se uskuteční, nájemný vrah Dolores zabije. Ovšem Judah začne mít výčitky svědomí, a výčitky svědomí vyvolávají hluboké etické a náboženské otázky.
Allen tedy opět traktuje svoje blízká a častá témata; svět židovství a gangsterské podsvětí, ale ani tentokrát nevynechává téma kumštýřské – souběžně s příběhem Judy o cti a odpovědnosti osobní a náboženské se odehrává příběh Cliffa Sterna o odpovědnosti a cti umělecké. Cliff je režisér, který než by se hnal za komerčním úspěchem a rychlým profesionálním postupem, raději se věnuje tématu, které považuje za závažné a potřebné: točí angažovaný nekomerční dokument o existenciálním filozofovi doktoru Levym. A když producentku Halley Reedovou hraje Mia Farrow a Cliffa Woody Allen, nedá se nic dělat, Cliff se do Halley zamiluje. Jenomže když si Cliff myslí, že konečně má příležitost něco si s Halley začít, vloží se mezi ně jeho švagr Lester (Alan Alda), bezskrupulózní kariérista, který dosáhl úspěchu v komerčním televizním světě…
Allen se opět vrátil k odkazům čechovovským a bergmanovským, a opět vytvořil velký film, v němž se vyslovuje k univerzálním tématům vztahu člověka a společnosti (odpovědnost, čestnost, vina a trest). Klade otázky, které člověka zneklidňují už od počátku lidství, ale jejichž specifická tíha přetrvává i v současném světě. Lidstvo se sice zdánlivě zmodernizovalo, ale existenciální pochyby zůstaly stejné. < Zobrazit méně
Autor: fred.appl, zobrazit všechny obsahy (3)
Související odkaz
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 12.6.2015
Zločiny a poklesky patří jistě k tomu lepšímu, co Woody Allen natočil. Nejsou sice tak komediální a spíše je zde více přítomná rovina dramatu a zamýšlení se nad existencí či neexistencí vyšší spravedlivé moci a smyslem lidského života, ale je to zabaleno do tak fascinujícího hávu po Allenovsku a s tak špičkovými hereckými výkony, že to nemá chybu a i se pobavíte nad věcmi co by za normálních okolností byly spíše k pláči. Scéna jak sestra Woodymu vypráví jak jí svázal a pokálel cizí muž ze seznámení přes inzerát v jejím vlastním bytě je neuvěřitelná a zaryje se do paměti :-)
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 7.8.2010
Jenom pulka filmu je dobra a to kdyz se tam vyskytuje Woody Allen a Alan Alda, druha je zfilmovana nuda plna zdlouhavych nezajimavych dialogu.