reklama

FDb.cz - filmová databáze

Dnes je 5.12.2016 a svátek má Jitka. Tip: Nej půjčka >>

Rozšířené vyhledáváníPostrádáte zde něco?

 
 
ohodnotit

Zdravý nemocný Vlastimilený Brodský

Žánr:
Rok:
1999
Délka:
88 minut
Premiéra v ČR:
22.4.1999
„Ctitel tanečního mistrovství Freda Astaira, který závidí malířům jejich tvůrčí svobodu, vypráví o sobě, svých filmech, spolupracovnících, zvědavosti i systematických přípravách na smrt.“
Popis / Obsah / Info k filmu Zdravý nemocný Vlastimilený Brodský
"První rovinu filmu - tu nejdůležitější - vytvoří ukázky ze snímků a televizních inscenací, kde hrál. Vedle sekvencí z děl vpravdě legendárních by se mohly objevit i věci nečekané, speciální... Důležitý bude osobní vztah pana Brodského k jednotlivým filmům, rolím či scénám. Překvapivé detaily, vysvětlivky, či ironické poznámky budou tmelem a kořením střihové skladby", uvedl v autorské explikaci svého záměru Ondřej Havelka.
Lze právem říci, že jej beze zbytku naplnil. Střihový dokument o největším a ve svém soukromí velice svérázném žíjícím českém herci je pozoruhodnou mozaikou vzpomínek, moudrých i úsměvných postřehů, charakteristik i sebeironizujících bonmotů, vztahujících se především k vlastní, nesmírně bohaté a obsáhlé herecké práci. Ondřej Havelka provokuje "Bróďu" k vyprávění pečlivým výběrem ukázek, zčásti dávno zapomenutých, které jemu i divákům předkládá často v nečekaných spojeních. Kombinuje je s dotáčkami zčásti dokumentaristckými, zčásti záměrně stylizovanými. A tak se s Vlastimilem Brodským setkáme nejen na jeho nádhrné chalupě či na scéně Divadla na Vinohradech, ale i jako s "ležícím - spícím husitou" v bizarní kulise Maroldova Panoramatu bitvy u Lipan. Celovečení filmový debut herce, zpěváka a divadelního režiséra Ondřeje Havelky je zkrátka stejně originální jako umělec a člověk Vlastmil Brodský.


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Zdravý nemocný Vlastimilený Brodský
Filmové medailony předních tvůrců slavily u nás svůj největší rozkvět v 50. a 60. letech. Zpravidla to celé probíhalo tak, že pod záminkou významného životního jubilea kdosi sestříhal nejslavnější mistrovy scény a doprovodil je patřičně vemlouvavým hlasem komentátora, který s neochvějnou jasnozřivostí pojmenovával všechno důležité a zásadní. Jindy Mistr sám seděl v šatně nebo na jiném příhodném místě a vybraný sestřih oživoval veselými historkami z natáčení. S nástupem elektronických médií se tohoto tradičního žánru zmocnila televize a střihové snímky z pláten kin prakticky zmizely. Moderní kabátek se jim rozhodl dát po dlouhých letech ouhoru (loňský sestřih toho nejlepšího z České sody nenabízí adekvátní srovnání) až Ondřej Havelka se svým střihovým dokumentem o Vlastimilu Brodském.

Ve snaze vyhnout se tradičnímu nešvaru podobných projektů, tzv. mluvícím hlavám, se soustředil především na formální stránku věci, takže svůj snímek nejen zasazuje do celé řady atraktivních prostředí, ale navíc jednotlivé Brodského promluvy odehrává ve stylizovaných, předem nacvičených a většinou anekdoticky pojatých výstupech. Zapomněl ovšem na celkem důležitou drobnost: Dát těmto scénám mezi filmovými ukázkami i odpovídající obsah. Brodského vyprávění nechává až příliš volně plynout a neprovokuje ho k hlubším úvahám a zamyšlením, i když si o to některé momenty doslova říkají. Od merita věci se nechává odvést sice zajímavými, leč většinou naprosto nedůležitými detaily.

Například v sekvenci o filmu Až přijde kocour se Brodský už podruhé zmiňuje o Janu Werichovi jako o osobnosti, která podstatným způsobem formovala jeho život. Divák za touto zásadní informací ale ve filmu nenajde nic víc, než že Werich tehdy už špatně slyšel, takže ho Brodský nechtěl vystavovat trapným dotazům: "Co jste říkal," a raději se ho jenom ptal. Logického dotazu, čím mu Werich imponoval, jak Werichova autorita ovlivňovala průběh natáčení a výsledný tvar filmu, se nedočkáte. A provokující otázky, zda někdy přece jen nešlo o nezdravé zbožšťování výjimečného jedince, už vůbec ne.

Zdravý nemocný Vlastimilený Brodský nese i další systémové neduhy. Zatímco například problematickým 50. letům je věnován patřičný prostor a mezi řádky dokonce prosvítají možná klíčové indicie k celé, dnes tak těžko pochopitelné době, léta sedmdesátá Havelka odbývá svojí vlastní replikou o jasném úpadku. Proč tady nenechal mluvit samotného Brodského? Kdo jiný než on měl z vlastního pohledu popsat tuto dekádu, onen náhlý odklon od vážných témat ke komediím a filmům pro děti. Jaký vliv na to měla normalizace a jaký vliv na to mělo jeho "rané" otcovství?

Nesystémovost lze dokumentovat i na dalších příkladech: Zatímco o způsobu práce Schorma a Jasného se náznakem něco dozvídáme, přednosti i úskalí práce s Podskalským a Menzelem nám zůstávají zcela utajeny. Nebo když už tvůrci učinili úkrok od filmu k rozhlasu, divadlu a částečně i televizi, proč se tak důsledně vyhýbají prostředí každému člověku nejvlastnějšímu, tedy rodině? Existence Jany Brejchové, Terezy Brodské i Marka Brodského je vytlačena několika filmovými políčky a hrstkou fotografií na samý okraj snímku!

Naopak silnou stránkou Havelkova režijního debutu jsou některá šťastná prolnutí. Především z nečekané paralely mezi osudy E.F. Buriana a Erwina Geschonnecka vyvstává zajímavá a nikoliv černobílá úvaha o tom, proč se člověk stává komunistou a jaké životní zkušenosti vlastně ovlivňují jeho pohled na svět. Podobně jiskřivých okamžiků ovšem film nabízí překvapivě málo.

Paradoxně největší chybou Ondřeje Havelky bylo, že k Vlastimilu Brodskému přistupoval s příliš velkým obdivem a láskou. Do filmu nešel s tím, aby se o něm něco nového dozvěděl, ale by ho divákům představil tak, jak ho zná a vidí on. A aby přitom příliš nenudil. Účelu sice dosáhl, divák se cítí ve společnosti jemně ironizujícího a příjemně morbidního Vlastimila Brodského docela dobře, pobaví se některými vydařenými gagy (např. s obrázky Pepíčka Hlinomaze), nenajde však dokumentaristickou autentičnost a upřímnost, ono neopakovatelné kouzlo okamžiku.

Závěrečný vtip, byť docela vydařený, tak paradoxně stvrzuje snímku jeho nelichotivé vysvědčení. My jsme nechtěli vidět stylizovaný dokument o nějakém jiném dědkovi, my jsme chtěli proniknout právě do hájemství herce a člověka Vlastimila Brodského. Bojím se, že jsme zůstali jen u dvířek.

Autor/Zdroj: Sedláček Jaroslav/Propagační stránky tohoto filmu


Popis / Obsah / Info k filmu Zdravý nemocný Vlastimilený Brodský
Celoveřerní střihový dokument Zdravý nemocný Vlastimilený Brodský natočil herec, režisér a hudebník Ondřej Havelka jako poctu známému českému herci. (oba tvůrce původne sblížila záliba y umění Freda Astaira a v jazzu a swingu třicátýchlet.) Z bohaté Brodského tvorby se Havelka zaměřil - částěčně z technických důvodů - především na umělcovo účinkování ve filmu. Jen okrajově se dotýká umělcovy činnosti divadelní (dvaačtyřicetileté angažmá ve Vinohradském divadle), rozhlasové a televizní. Snímek pojednal jako záznam z několika přátelských sezení, při nichž Brodský rekapituluje svůj život a vzpomíná na umělecké zážitky a na nejbližší spolupracovníky. Hercův komentář je protkáván ukázkami ze štyřicítky jeho rolí a zahrnuje Brodského začátky a jeho účast ve významných projektech (Všichni dobří rodáci, Farářův konec, Ostře sledované vlaky, Rozmarné léto...) ale i v mizerných filmových agitkách, poplatných politickému režimu (Návštěva z oblak, Rudá záře nad Kladnem). - Herec komentuje vlastní životní a uměleckou dráhu z pozice vyrovnaného člověka, smířeného se životem i se smrt. Bohatě přitom uplatňuje svůj charakteristický smysl pro jiskrný černý humor, ať už ve vlastních glosách nebo v několika inscenovaných sebeironických výstupech, v nichž se projevuje jeho vnitřní vitalita. Jen velmi nepřímo a cudně se umělec zmiňuje o rodinných peripetiích ( ve filmu je víceméně náhodná poznámka o dceři Tereze Brodské a zcela chybí zmínka p bývalých manželkách a o synovi z prvního manželství Markovi Brodském). Pečlivě vybrané filmové ukázky (vyhledávání ve filmových archivech je dílem spoluautorky scénáře Kateřony Lírové) umožňující divácké "vychutnávání" umělcova mistrného tragikomického herectví. Snímek je bohužel ojedinělým projektem, jaký by si zasloužily i jiné legendy české kinematografie. Svou povahou se ovšem hodí spíše na televizní obrazovky než na filmové plátno. - Původní hudbu k filmu napsal režisérův otec, Známý filmový skladatel Svatopluk Havelka. Autory filmového plakátu jsou Robert Geisler a hercův syn Marek Brodský, jehož ovšem nesmíme zaměňovat s jedním z producentů firmy Whisconti.

Výňatky z filmů: Abrakadabra, Až přijde kocour, Bílá paní, Bohema, Čintamani a podvodník, Farářův konec, Ferda Mravenec, Florenc 13,30, Hledá se táta, Hodíme se k sobě, miláčku...?, Jakub Lhář, Jan Žižka, Kam čert nemůže, Kolik slov stačí lásce, Kouzelný míč, Krabice filmu, Král Králů, Mezi nebem a zemí, Návštěva z oblak, Nezbedný bakalář, Od zítřka nečaruji, Ostře sledované vlaky, Procesí k panence, Proti všem, Přátelé na moři, Rozmarné léto, Rudá záře nad Kladnem, Skřivánci na niti, Slzy, které svět nevidí, Svět patří nám, Světáci, Tajemství krve, Tažní ptáci, Uloupená hranice, Uspořená libra, Vstanou noví bojovníci, Všichni dobří rodáci,, Zlaté ptáče, Zrcadlo doby, Ženu ani květinou neuhodíš.

Autor/Zdroj: /Filmový přehled


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište

Hodnocení:n12345678910

Hodnocení filmu

77 %
7   - curil
8   - ignac1
7   - Serpentina
8   - REKBRIT
8   - Faye
8   - davidek
7   - melakara
10 - satyr
8   - fred.appl
6   - michal33
6   - sakro
8   - Milicent
8   - rosta12
8   - sluníčko
7   - ipjp
8   - jambroz58
8   - Alex.Denim
8   - derryl
7   - pepe.cerny
9   - domov

TV Program

ČT1 - Soudkyně Amy (1999) [TV seriál...

14:00 - 14:45

2 minut již uběhlo
43 minut zbývá do konce

ČT2 - Televizní klub neslyšících

13:55 - 14:25

7 minut již uběhlo
23 minut zbývá do konce

NOVA - Mentalista (2008) [TV seriál]

14:00 - 15:00

2 minut již uběhlo
58 minut zbývá do konce

Prima - Návrat komisaře Rexe (2008) [T...

13:35 - 14:35

27 minut již uběhlo
33 minut zbývá do konce

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 139575
Osobností: 599534
Fotografií: 517296
Plakátů: 250391
Obsahů a biografií: 128901

Poslední komentáře

Velký třesk (1944)

Velký třesk
Scénka lezení na natřený   sloup tu už byla.   Pohoštění fiktivním   jídlem také. V ději také   poznáme starší filmík   „Oliver VIII“ s vdovou více >

Autor: Pitryx | Hodnocení: 2 / 10

Laurel a Hardy zdědili ostrov (1...

Laurel a Hardy zdědili ostrov
Chtěl jsem dát více, ale za   tu babu, co nenápadně   přibyla v ději, a dodrbala   zbytek filmu dávám méně.   Ona ta první část byla   dobrá. L více >

Autor: Pitryx | Hodnocení: 4 / 10

Členové protiletecké hlídky (194...

Členové protiletecké hlídky
Tohle jsem musel přerušit,   jak jsem se nudil, takže   první půli jsem se zasmál   asi dva krát, ve druhé už   nebylo čemu. Velice slabý   film.

Autor: Pitryx | Hodnocení: 2 / 10

Toreadoři (1945)

Toreadoři
Velmi, velmi slabé, dvě   dobré scény, ale oba asi   mistři zapomněli na své   osvědčené kousky.   Škoda.

Autor: Pitryx | Hodnocení: 2 / 10

Rapl (2016) [TV seriál]

Rapl
Tak tenhle, ponurou   atmosférou skrz-naskrz   nasáklý seriál, mě každé   pondělí doslova připoutal k   obrazovce. Nějaké   scénáristické více >

Autor: green-tea | Hodnocení: 8 / 10

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení
iPhone
 
App Store hodnocení:
Android
 
Google Play hodnocení:
Windows Phone
 
WP store hodnocení:
BlackBerry
 
BB world hodnocení:

Copyright © 2003-2016, Filmová databáze s.r.o. (FDb.cz). Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Tyto webové stránky využívají soubory cookies. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace.

Load: 0.208/0.183