Duben
ohodnotit

V bílém městě

Dans la ville blanche

Další název:
A Cidade Branca (PT) / In the White City
Rok:
1983
Délka:
108 minut
Premiéra v ČR:
25.1.1998
Popis / Obsah / Info k filmu V bílém městě
Starší snímek švýcarského režiséra AIaina Tannera V bílém městě (1983) se odehrává v Lisabonu; titul je ovšem spíše než charakteristikou tohoto města symbolickým vyjádřením duševního rozpoložení hlavního hrdiny, námořnika, marně hledajícího únik před monotónností a bezcílnosti svého života ve snění, Iásce a v hořkosladkém nicnedělání. - Švýcarský lodní mechanik Paul (Bruno
Ganz) " dezertuje " z práce během zastávky v lisabonském přístavu a najde si pokoj v levném penzionu. Prožije zde milostný Románek se vstřícnou barmankou Rosou, a prostřednictvím amatérských filmových záznamů a dopisů o všem informuje ženu Elisu, žijící ve vlasti. Když se osudnou souhrou okolností cesty milenců rozejdou, odjíždí muž domů. Avšak jeho návrat k manželce není vůbec jistý. - Námořník Paul je jedním z typických Tannerových hrdinů, vykořeněných ze společnosti: po letech na moři zvolna pozbývá citové vazby k manželce i k rodné zemi. Příznačně také ztrácí schopnost vyjadřovat se slovy. Jeho prostřednictvím tvůrce "objevuje" starobylou portugalskou metropoli jako místo, kde se pomyslně zastavil čas. Bezcílný a samoúčelný pohyb,
zachycený objektivem Pavlovy 8mm kamery (Ieitmotiv tramvaje, deroucí se liduprázdnými úzkými uličkami či ubíhající voda jako symbol životní cesty odnikud nikam i výrazné erotické napětí jen zdůrazňují záměrnou statičnost Tannerova křehkého snímku. Pomocí nenápadného kouzlení s obrazem, pozvolným střídáním prosvětlených a naopak sešeřelých prostor tvůrce vtahuje diváka do pomalého toku obrazů, jejichž smysl nespočívá v odvyprávění děje, nýbrž ve vytvoření "nesnesitelně" klidné' atmosféry a těžko definovatelných existenciálních pocitů. - Tématem i typem hlavního hrdiny a jeho partnerky připomíná Tannerův snímek Antonioniho Povolání: reportér (1975), atmosférou zase Wedersův Lisabonský příběh (1994). Je pozoruhodné, že ve všech třech případech přitáhl pozornost filmařů "stejný " exotický prostor ve vzdálené části evropského kontinentu.

Autor/Zdroj: /reklamní materiály distributora


Starší snímek švýcarského režiséra Alaina Tannera V bílém městě se odehrává v Lisabonu; titul je ovšem spíše než charakteristikou tohoto města symbolickým vyjádřením duševního rozpoložení hlavního hrdiny, námořníka, marně hledajícího únik před monotónností a bezcitností svého života ve snění, lásce a v hořkosladkém nicnedělání.
Švýcarský lodní mechanik Paul (Bruno Ganz) „dezertuje" z práce během zastávky v lisabonském přístavu a najde si pokoj v levném penzionu. Prožije zde milostný románek se vstřícnou barmankou Rosou, a prostřednictvím amatérských filmových záznamů a dopisů o všem informuje ženu Elisu, žijící ve vlasti. Když se osudnou souhrou okolností cesty milenců rozejdou, odjíždí muž domů. Avšak jeho návrat k manželce není vůbec jistý.
Námořník Paul je jedním z typických Tannerových hrdinů, vykořeněných ze společnosti: po letech na moři zvolna pozbývá citové vazby
k manželce i k rodné zemi. Příznačně také ztrácí schopnost vyjadřovat se slovy. Jeho prostřednictvím tvůrce objevuje" starobylou portugalskou metropoli jako místo, kde se pomyslně zastavil čas. Bezcílný a samoúčelný pohyb, zachycený objektivem Pavlovy 8mm kamery (leitmotiv tramvaje, deroucí se liduprázdnými úzkými uličkami či ubíhající voda jako symbol životní cesty odnikud nikam) i výrazné erotické napětí jen zdůrazňují záměrnou statičnost Tannerova křehkého snímku. Pomocí nenápadného kouzlení s obrazem, pozvolným střídáním prosvětlených a naopak sešeřelých prostor vtahuje tvůrce diváka do pomalého toku obrazů, jejichž smysl nespočívá v odvyprávění děje, nýbrž ve vytvoření „nesnesitelně" klidné atmosféry a těžko definovatelných existenciálních pocitů.
Program ART

Autor/Zdroj: /


Lodní mechanik Paul vášnivě rád fotografuje a amatérsky filmuje. Natočené kazety i fotografie posílá své ženě Elise, jež se jejich prostřednictvím snaží Paulovi porozumět. Paulova loď zakotví v Lisabonu a muž je městem tak okouzlen, že tu zůstane. Ařkoliv svou ženu miluje, naváže vztah s číšnicí Rosou. Když je Paul zraněn útočníkem na ulici a vrátí se později do hotelu, Rosu už nenajde - odjela bez udání adresy. Muž nastupuje do vlaku k cestě domů a klade si otázku: vyřešil svou existencionální krizi, pochopil smysl života?

Autor/Zdroj: /Febiofest


Hrdina poetického snímku Paul je lodním mechanikem a loď, na níž pracuje, zakotví v Lisabonu. Muž se rozhodne ignorovat dobu vyplutí, zůstane ve městě a labužnicky nasává atmosféru nového prostředí. Město Lisabon tu hraje podobně důležitou roli jako ve filmu W. Wenderse Lisabonský příběh .Je však pravda, že Tannero-vi, stejně jako Wendersovi, jde především o vlastní představu o tomto městě a životě v něm. Tak jako Wendersůvhrdina-zvukař naslouchá ruchům, jež jsou pro toto slunečné místo příznačné, Paul fotografuje, natáčí a kazety pak posílá své ženě Elise, která se jejich prostřednictvím snaží porozumět jeho rozhodnutí.

Autor/Zdroj: /IX. FEBIOFEST


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 190569
Osobností: 697849
Fotografií: 763986
Plakátů: 376599
Obsahů a biografií: 178287

Poslední komentáře

Ulovit miliardáře (2009)

Ulovit miliardáře
Tomáš Vorel je určitě   dobrý režisér a většina   jeho filmů se mi, pro jeho   docela osobitý přístup,   líbí, ale musím se   přiznat, že tohle více >

Autor: klasifikátor | Hodnocení: 5 / 10

Satan přichází (1998) [TV epizod...

Satan přichází
Do kin míří horor a Eric a   Donna v tom vidí šanci se v   autě u filmu pomuchlovat, ale   Jackie a Kelso chtějí jet a   být s nima. Red Forman zas více >

Autor: FLA | Hodnocení: 7 / 10

Učitelka tance (1998) [TV epizod...

Učitelka tance
Paní Formanová učí   "Hájda" tančit, protože   parta se chystá na   diskotéku. Výbornej je Blbso   a jeho taneční kreace,   pobavil i Fez. Celkově   zábavnej díl s dobrejma   frkama - 80%.

Autor: FLA | Hodnocení: 8 / 10

Jak chutná smrt (1995)

Jak chutná smrt
Pokus o psychologický   thriller v režii Milana   Cieslara nemohl dopadnout   jinak, než jako řádnej   průser. Bohužel jsem nečetl   předlohu více >

Autor: topipig | Hodnocení: 2 / 10

Mrtví muži nenosí skotskou sukni...

Mrtví muži nenosí skotskou sukni
Na tenhle film se dá dívat   pod různými zornymi úhly a   podle toho ho i hodnotit. Carl   Reiner byl většinou zárukou   docela originální podívané více >

Autor: klasifikátor | Hodnocení: 8 / 10