Popis / Obsah / Info k filmu Tři barvy: modráPosledním významným filmovým projektem polského režiséra Krzysztofa Kieślowského byla volná trilogie Tři barvy, která vznikla ve francouzsko-polské koprodukci. Společně se scenáristou Krzysztofem Piesiewiczem se v ní inspiroval barvami trikolory a heslem francouzské revoluce Volnost, Rovnost, Bratrství. První částí je film nazvaný Tři barvy: Modrá. Jeho hrdinka Julie při tragické autonehodě ztratí muže, úspěšného skladatele evropského formátu Patrice a dcerku Annu. Julie utrpí silný psychický šok a uvědomí si, že ztrátou rodiny přišla o všechno, na čem jí záleželo. Pokouší se začít svůj život znovu, ale v anonymitě. Chce se tak osvobodit od všech věcí: majetku i vlastní minulosti. Její jediný kontakt s bývalým životem představuje Patriceův asistent Olivier, jenž je do Julie už dlouho zamilován. Aby ji vytrhl ze samoty a izolace od vnějšího světa, rozhodne se dokončit Patriceův „Koncert pro Evropu“. Krok za krokem se snaží pomoci Julii zbavit se všeho, co ohrožuje její svobodu… Film získal Zlatého lva a Volpiho pohár za ženský herecký výkon Juliette Binocheové, na 50. MFF v Benátkách a pět Césarů (režie, nejlepší herečka, kamera, hudba, zvuk) za rok 1993.
Zdroj: ČT
oficiální text distributoraPopis / Obsah / Info k filmu Tři barvy: modrá„Modrá“ se v psychologickém příběhu třicátnice Julie (Juliette Binocheová), reagující na strašné trauma z tragické smrti manžela a dcery odmítnutím všeho, co dosud tvořilo její život, zamýšlí nad volností člověka a možností osvobodit se od všeho včetně vlastní minulosti. Film je prodchnutý vírou v zušlechťující moc umění a láskou k bližnímu. Kieslowski zde potvrdil svoji neuvěřitelnou schopnost vyjádřit formou konkrétního příběhu abstraktní myšlenky. Formálně perfektní dílo zaujme prací s barvou (využívání různých odstínů modré). Snímek získal Zlatého Iva a Volpiho pohár ze ženský herecký výkon na filmovém festivalu v Benátkách v roce I 993, tři nominace na Zlatý glóbus a pět Césarů.
Program UH
Autor/Zdroj: /Letní filmová škola
Projekt Tři barvy (Trois couleurs) jsou tři filmy pojmenované podle barev francouzské trikolóry a zkoumající tři pojmy, které si osvojila Velká francouzská revoluce - volnost, rovnost, bratrství. Modrý film se v příběhu ženy, reagující na strašné trauma tragické smrti muže a dcerky odmítnutím všeho, co dosud tvořilo její život, zamýšlí nad možnostmi člověka osvobodit se od všeho, včetně vlastní minulosti. Pocitové stavy jsou analyzovány ve třech dějstvích, závěrečná apoteóza lásky a života je vyjádřená zhudebněným úryvkem z Epištoly sv. Pavla Korinťanům a snímkem ještě nenarozeného dítěte. Nereligiózní film je prodchnutý vírou
v zušlechťující moc umění a lásky k bližnímu. Kieslowski zde potvrdil schopnost najít konkrétní ekvivalent pro vyjádření abstraktních myšlenek a pocitů absurdity. Obdivuhodně pracuje s nájezdy na detaily předmětů, s opakováním automatických gest, a hlavně s barvou - s tonalitou modré (od sametově temné po průzračně azurovou), s nepopíratelným vztahem k metafyzickým polohám příběhu. Obdobnou funkci má hudba a celá zvuková stopa. Formálně perfekcionistické dílo.
Program ART
Autor/Zdroj: /Kino ART
Hrdinkou komorně laděného psychologického dramatu je žena známého skladatele Julie (Juliette Binocheová), která při autonehodě přijde o manžela i o malou dcerku. Julie je v takové traumatizující situaci schopná volit jen samotu... Svou poetikou i stylem připomíná Modrá snímek Dvojí život Veroniky, postrádá však jeho existenciální naléhavost. I zde hraje důležitou úlohu hudba, i tady se ocitá v ohnisku pozornosti žena. Juliette Binocheová dodává své postavě patřičnou tajuplnost, zdánlivou „tvrdost" i image moderní ženy. Elegantně natočené dílko vyniká brilantním filmovým viděním, o čemž svědčí celá řada cen: mj. Zlatý lev ex aequo (s Altmanovými Prostřihy) a Volpiho pohár za ženský herecký výkon pro Binocheovou na MFF v Benátkách 1993 a pět Césarů (režie, nejlepší herečka, kamera, hudba, zvuk).
Autor/Zdroj: /Kino AERO
Popis / Obsah / Info k filmu Tři barvy: modráRežisér Krzysztof Kieslowski patří dnes mezi nejuznávanější evropské filmaře především díky televiznímu Dekalogu, Dvojímu životu Veroniky a díky svému poslednímu projektu, volné trilogii, inspirované barvami francouzské trikolory a revolučním heslem Volnost Rovnost, Bratrství. Stejně jako u Dekalogu i zde jde jen o nezávislou motivaci, v níž není potřeba vyhledávat hlubší závazné významy. Kiešlowski vychází z tradiční symboliky barev a spojuje tři zcela odlišné příběhy jen drobným provázanostmi (ve všech se například objevuje stará žena či muž, pracně odhazující láhev do kontejneru). Zatímco první díl Tři barvy: Modrá a třetí díl Tři barvy: Červená jsou komorními
psychologickými dramaty, prostřednl epizoda, Tři barvy: Bílá je poněkud překvapivě hořkou komedií. - Hrdinkou Modré je žena známého skladatele, která při autonehodě přijde o manžela i o malou dcerku. V sebezáchovné snaze odloučit se od minulosti změní Julie radikálně svůj způsob života; chce být sama. Postupně se však osvobozuje od mučivého traumatu a nachází novou vůli žít. - Svou poetikou a stylem připomíná Modrá známý Dvojí život Veroniky, nemá však jeho existenciální naléhavost ani jeho propracovanou stavbu. I tady hraje důležitou roli hudba (skladatel Zbigniew
Preisner), i tady je ve středu Kiešlowského zájmu ženská bytost. Režisér našel ideální představitelku v Juliette Binocheové, která dodává postavě patřičnou tajuplnost, zdánlivou "tvrdost" i image moderní ženy. Svou vnější "elegantností" se Tři barvy: Modrá liší od Kiešlowského tvorby z "polského" období. Dílo ovšem přesvědčuje svou stylovou čistotou a brilantním filmovým viděním (kamera Slawomir Idziak), o čemž svědčí ceny: Zlatý lev ex aequo (s Altmanovými Prostřihy) a Volpiho pohár za ženský herecký výkon (J. Binocheová) na 50. MFF v Benátkách 1993 a pět Césarů (režie, nejlepší herečka, kamera, hudba, zvuk). - Asociácia slovenských filmových klubov koupila první dva díly trilogie a uvádí je na Slovensku od září 1994. Po dohodě s Asociací českých filmových klubů poskytne kopie od března 1995 filmovým klubům v České republice. 0 nákupu třetího dílu se bude jednat.
Tomáš Bartošek, Filmový přehled 1994/9/35
Nový publicista: Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně
napište