Štyridsaťštyri (1957)
Další název: Čtyřicet čtyři
Žánr: válečný
Země: Československo
Premiéra v ČR: 14.2.1958
Délka: 106 min.
„Dramatický příběh z 1.světové války.“
Historické drama inspirované vzpourou převážně slovenských vojáků 71. pěšího pluku rakousko-uherské armády proti jejich velení v červnu roku 1918. Srbský Kragujevac se stal místem nelítostné armádní exekuce, ta ale ještě prohloubila individuální i kolektivní cestu obyčejných lidí k vědomí vlastní důstojnosti.
Číslovka z názvu filmu Štyridsaťštyri značí počet vojáků, kteří byli popraveni po vzpouře proti rakousko-uherskému armádnímu velení v červnu roku 1918 v srbském Kragujevaci. Cesta vzbouřenců na popravu rámuje celý film, zatímco ve vnitřních monolozích a retrospektivních vzpomínkách vůdce vzpoury Viktora Kolibce se odvíjí jeho minulost. Seznámení s budoucí manželkou Julkou, počátek války, frontový děs, bizarní tvář přeběhlictví, nemilosrdná šikana a ponižování převážně slovenského „drotárského regimentu" od důstojníků, zranění, sňatek málem in articulo mortis a znovu návrat na frontu. Jenže teď už s čím dále větším odporem vůči těm, kteří válku vedou a ještě na ní vydělávají.
Režisér Paľo Bielik (1910-1983) se po dvou zapomenutelných budovatelských filmech a jedné účelové veselohře vrátil po polovině 50. let k poetice svého válečného dramatu Vlčie diery (1948). Na pozadí konkrétní historické události z konce první světové války stvořil subjektivně laděný příběh člověka, který se z vědomého pacifisty přerodí pod vlivem prožitých událostí až ve vůdce vzbouřenců proti násilí.
Obklopen je při tom celou galerií dalších postav obyčejných vojáků i důstojníků, na jejichž reakcích na události se vyjevuje národnostní i sociální složitost dějů dohasínající války. Vícekrát zmíněný vliv bolševické agitace přitom nepochybně dobře vyhovoval ideologickým nárokům 50. let, stejně jako se protiválečná myšlenka filmu „Ľudia sme, na čo sa máme zabíjať?" mění v závěrečné poselství „Bojovali sme za pánov, odteraz bojujeme za seba!".
V hlavní roli se poprvé ve filmu objevil Juraj Sarvaš, jeho výkon je však příliš monolitický, jednostrunný a toporný. Vynikne to zejména ve srovnání s postavou frontového kamaráda Tóna v nehrdinsky uvolněném podání Dušana Blaškoviče. Někdy až karikaturně vyznívají postavy oficírů, naivně dojemný je Bielik v líčení milostných citů. Naopak na svou dobu obdivuhodně akční jsou scény masové a válečné (útok regimentu, nápor kozácké jízdy, vzpoura), na kterých se podílela Československá lidová armáda.
Jan Lukeš
LFŠ 2015
hraje: |
---|
Juraj Sarvaš (Viktor Kolibík), Dušan Blaškovič (Tóno Mikuš), Július Vašek (Matej Frujak), Ctibor Filčík (kapitán Deutsch), Ivan Mistrík (Števko Bednárik), Elena Zvaríková (Julka), Magdalena Lokvencová (Petrovičová), Lucia Poppová (Marica), Anton Michalička (Jozef Hojdík), Ján Kramár (Pavel Kubica), Adam Matejka (Julčin otec), Ľudovít Reiter (otec Gulej), Ernest Pauš (Ondrík), Milan Hrabinský (Ďurica), Ján Pomšár (Branko), Eva Kristínová (Danica), Eugen Senaj (starý účetní), Andrej Chmelko (major Balki), Jozef Čierny (role neuvedena), Jozef Cút (frajtr Pagáč), Viliam Záborský (Jančiarik), Samuel Adamčík (plukovník Blücher), Juraj Paška (role neuvedena), Imrich Strelka (voják Bachleda), Vladimír Kostovič (role neuvedena), František Hrabovský (role neuvedena), Juraj Šebok (role neuvedena), Viliam Polónyi (role neuvedena), Marián Gallo (role neuvedena), Mária Hájková (role neuvedena), Jozef Šikuta (role neuvedena), Jozef Sodoma (role neuvedena), Míla Beran (role neuvedena), Gejza Slameň (role neuvedena), Rudolf Kováč (role neuvedena), Štefan Figura (role neuvedena), Ivan Krivosudský (role neuvedena), Mikuláš Bugár (role neuvedena), Jindra Láznička (role neuvedena), Dano Živojnovič (role neuvedena), Rudolf Thrún (role neuvedena), O. Košťál (role neuvedena), Rudolf Velický (mjr. Kugel), Ondrej Košút (plukovník), Anton Glézl (role neuvedena), Arno Šebesta (role neuvedena), Ernest Kostelník (role neuvedena), Jozef Režucha (role neuvedena), František Habara (role neuvedena), Gašpar Arbet, Slávo Záhradník, Jozef Hanúsek, Hana Kováčiková |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|