reklama

FDb.cz - filmová databáze

Dnes je 18.1.2017 a svátek má Vladislav. Tip: Nej půjčka >>

Rozšířené vyhledáváníPostrádáte zde něco?

 
 
ohodnotit

Špalíček

Masopust, Jaro, Legenda o sv. Prokopovi, Pouť, Posvícení, Betlém

Žánr:
Rok:
1947
Délka:
68 minut
Premiéra v ČR:
14.12.1947
„První český celovečerní loutkový film.“
Popis / Obsah / Info k filmu Špalíček
Barevný loutkový film zachycuje podle vzoru Alšova Špalíčku národních písní tradiční zvyky a zkazky českého venkovského života v šesti samostatných obrazech, na sebe vzájemně navazujících: Masopusr, Jaro, Legenda o sv. Prokopu, Pouť, Posvícení, Betlém.

Autor/Zdroj: Bartošková Šárka/Československé filmy


Z kritik denních listů přečtli jste si zajisté už všichni, že Špalíček, lonikový film Jiřího Trnky, je dílo nadmíru krásné, hluboce pramenící z českého cítěni, rozvíjející výtvarné a hudební tradice našeho národa v nejvyšších polohách umělecké stylisace a synthesy.
Úkolem tohoto referátu je, zhodnotit ryze filmovou stránku tohoto `největšího a nejdůsažnějšího výtvarného filmu, t. j. filmu, v němž statické prvky pomocí svébytných filmických prostředků jsou oživeny a podepřeny hudbou a stávají se samostatnou, ve své důsažnosti dosud nevídanou kategorií filmové tvorby.
Z řečeného vyplývá, že se zde jedná o velkolepý pokus, lépe řečeno o výboj do neprozkoumaných končin nově se rodícího umění: O pokus nesmírně odpovědný, důkladně připravený a ve svých důsledcích proto měřitelný jen ve svých vlastních hranicích. Hodnotící měřítka pak mohou být vzata jen ze základních poznatků filmové theorie, kdežto poznatky vyabstrahované ze zkušeností s barevnými filmy Disneyovými nemohou být, všeobecně řečeno, vůbec vztahovány na dílo tak původní a pracující s tolika novými prvky filmickými i nefilmickými. Za těchto předpokladů můžeme posoudit do jaké míry se Trnkovi s Trojanem podařilo přivést k absolutnímu souznění visuální děj s hudbou bez dialogu a přirozených zvuků.
Je-li základem filmové tvorby montáž, platí závažnost této skutečnosti tím více, přibudou-li nové výrazové prostředky, v daném případě zesílená prostorovost použitím loutek, nemluvě o barvě. Osvědčují se zde poznatky významných theoretiků, zejména R. Sppotiswooda, v tom smyslu, že zesílená prostorovost a barva jsou prvky protimontážní, ztěžující střih. A skutečně, působí některé Trnkovy střihy s hlediska divácké psychologie vnímání poněkud neúnosně, což neznamená, že by ve výjimečných případech a v souladu s obsahem střihu, známý pocit diváka - přemisťování v prostoru - nezesiloval psychologický účinek Trnkova záměru. (Zmatení představ v duši venkovana v Pouti. )
Trnka rozdělil svůj film v šest samostatných částí, spojených jednotící thematickou linií - život na české vsi, udržovatelce české fysické i duehovní existence: Masopust; Jaro, Legendu o svatém Prokopu, Pout', Posvícení a Betlém.
Surrealistický MASOPUST je apotheosou zděděných pohanských zvyků a má vskutku evropskou genesi, neboť nám napovídá nejen Alše, ale i Breughela. JARO je lyrickým probuzením lidské duše s předtuchou života plnosti i smutku. Jeho nostalgie není dětskou, ale steskem umělce, vracejícího se k zahradám dětství. Bylo by vůbec nejzákladnějším omylem ztotožňovat Trnkovu výrazovou oblast s děským postojem k životu. Nejde zde o žádný děj, nýbrž o sřetězení představ a symbolů, majících platnost všelidskou.
LEGENDA O SVATÉM PROKOPU je zcela samostatným obrazem a alegorií české píle, odříkáni a všeobjímajícího humanismu, odmítajícího panství nad lidmi a budujícího vlastní blahobyt jen z vlastních zásluh. I výrazové je ojedinělá v celém pásmu, přísná jako středověká řezba. Díky volnému a přitom hutnému tempu je po filmové stránce tato legenda jednou z nejdokonalejších částí celého díla.
V POUTI vyvrcholuje celé Trnkovo umění. Po volném andante procesí poutníků, světské furioso venkovanů, kteří si jdou vyhodit z kopýtka, aby v komediantských boudách shlédli kejklíře, jejichž exotičnost nese výraznou pečeť češství. Zde je rychlý střih v plné shodě s pestrou proměnností akce. Navíc je třeba zhodnotit básnickou umocněnost sekvence, v níž aktéři filmu, loutky, hrají loutkové divadlo.
POSVÍCENÍ je spíše významné svou plnokrevností, v pravdě breughelovskou. Prolínání naturalistického děje se sentimentálními vzpomínkami starého vysloužilce-invalidy je realisováno s rafinovaným mistrovstvím. Motiv žebračky-harfenice, sténající hlady, ve společnosti přecpávajících se a přepilých sedláků, tak střídmý ve výrazu a tak pádný ve svém sociálním smyslu vyvrací námitku, jako by thematikou celého díla bylo romantické idealisování venkovské idyly.
Závěrečná část - český BETLÉM - se nám zdá nejméně výraznou a průbojnou z celého filmu. Ne, že by postrádal básnické síly. Leč adekvátnost visuální akce a hudby, tak charakteristická, tak obdivuhodná v průběhu všech předcházejících částí, jako by náhle selhala. Hudba se stává naprostou dominantou, visuální děj pouze podkresluje - a chtě nechtě myslíte na Trnku-ilustrátora, nikoli na geniálního mistra POUTI.
Konečně se nemůžeme ubránit námitce, týkající se skladby celého díla. Je nesporné, že celek postrádá oné gradace. onoho vystupňování, t. j. umocňovaného sřetězováni sekvencí. a částí, které je znakem nejvyspělejší režie. Filmu ŠPALÍČEK jakožto celku chybí to, co jeho jednotlivé části mají často v nejvyšší míře - a co bychom rádi - pro úhrnné vystižení - vyjádřili jako supermontáž. · Tím nechceme bagatelisovat.
Před tak silným tvůrčím výbojem pociťujeme pouze zvýšenou odpovědnost a jde nám o to, aby nové umění šlo svými vlastními cestami do nejzazších důsledků. Tím nezmenšujeme slávu veliké filmové básně, jsme hrdi na to, že vznikla již za první éry našeho znárodněného filmu a při všech výhradách, jež jsme uvedli, prohlašujeme s plným vědomím toho slova: Ano, ŠPALÍČEK je dílo geniální !

Autor/Zdroj: Pik Jiří/dobová recenze


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište

Hodnocení:n12345678910

Hodnocení filmu

88 %
10 - Erkul
9   - clara.bow
6   - Faye
10 - melakara
8   - rimeon
9   - fred.appl
10 - dandysek
8   - theremin
10 - Alex.Denim
8   - jpia

TV Program

ČT1 - Kojak (1973) [TV seriál]

09:00 - 09:50

14 minut již uběhlo
36 minut zbývá do konce

ČT2 - Peking, město proměn

09:00 - 09:55

14 minut již uběhlo
41 minut zbývá do konce

NOVA - Ulice (2005) [TV seriál]

08:55 - 09:50

19 minut již uběhlo
36 minut zbývá do konce

Prima - M.A.S.H. (1972) [TV seriál]

08:35 - 09:15

39 minut již uběhlo
1 minut zbývá do konce

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 140505
Osobností: 602482
Fotografií: 520543
Plakátů: 252129
Obsahů a biografií: 129550

Poslední komentáře

Město 44 (2014)

63 dnů

Město 44
Novodobý pohled režiséra   Jana Komasy na tragické a pro   většinu Poláků i   traumatické události z   období Varšavského   povstání.Již téměř více >

Autor: radegaster | Hodnocení: 8 / 10

Trpaslík (2017) [TV minisérie]

Trpaslík asi baví...

Trpaslík
...ale mě moc ne. Vychválili   mi ho, tak jsem ho shlédl,   ale bylo to chvilkami trochu   trápení.
Sem tam se   člověk pobaví, jindy se   více >

Autor: mikee007 | Hodnocení: 6 / 10

Svět pod hlavou (2016) [TV minis...

Seriál sází na nostalgii

Svět pod hlavou
...které asi není nikdy   dost. Také jsem jedním z   těch, kteří když vidí   něco, co se "tehdy"   používalo, nebo dělo,   nostalgicky se více >

Autor: mikee007 | Hodnocení: 5 / 10

Teorie tygra (2015)

A je tu další český film

Teorie tygra
... který mě nezklamal svou   kvalitou, ale čekal jsem od   něho víc.
Opět, stejně   jako v případě Ztraceni v   Mnichově, se jedná o   více >

Autor: mikee007 | Hodnocení: 6 / 10

Ztraceni v Mnichově (2015)

Je jen moje chyba,

Ztraceni v Mnichově
...že jsem od tohoto filmu   čekal víc.
A to ve všech   směrech. Na současné   české poměry se pořád   jedná o nadprůměrný   snímek, ale to je více >

Autor: mikee007 | Hodnocení: 6 / 10

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení
iPhone
 
App Store hodnocení:
Android
 
Google Play hodnocení:
Windows Phone
 
WP store hodnocení:
BlackBerry
 
BB world hodnocení:

Copyright © 2003-2017, Filmová databáze s.r.o. (FDb.cz). Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Tyto webové stránky využívají soubory cookies. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace.

Load: 0.051/0.035