Soumrak bohů (1968)

Soumrak bohů (La caduta deghi dei)
83.3 %
 
 

La caduta deghi dei

Další název: Götterdämmerung ; The Damned ; Súmrak bohov

    Žánr: drama
    Země: Itálie / NSR / Švýcarsko / NSR
    Délka: 149 min.
Píše se rok 1933. Rodina von Essenbecků se schází k oslavě narozenin jednoho ze svých členů. K moci se nezadržitelně dere Hitlerova NSDAP a je třeba reagovat na novou dějinnou situaci. Všichni členové rodiny touží po moci a první vražda na sebe nenechá dlouho čekat. Nakonec už onen pomyslný zvrácený kolotoč nejde zastavit a soumrak lidské civilizace se zdá být nevyhnutelný.
Tak jako u většiny předchozích snímků Luchina Viscontiho musíme hledat kořeny Soumraku bohů, prvního filmu z tzv. Viscontiho německé trilogie, v klasické literatuře. Rodina ocelářských velkoprůmyslníků von Essenbeck na první pohled nemůže nepřipomenout Mannovy Buddenbrookovy, ačkoliv jejich úpadek je interpretován v kontextu doby, do níž je příběh situován. Visconti navíc sám přiznal, že se kromě toho při psaní postav opět inspiroval i svým vlastním rodinným zázemím. Von Essenbeckovi se ale nezadržitelně řítí do pekel především kvůli tomu, že nedokážou tak jako Shakespearův Macbeth odolat vábivému pokušení moci. Visconti svůj záměr vysvětloval takto: „Chtěl jsem ukázat hranice, za nimiž se Sodoma a Gomora obracejí v popel. Nestaral jsem se o realismus, spíše jsem měl na mysli alžbětinské tragédie, jejichž hrdinové se dopouštěli zločinu - a v naprostém odevzdání se zlu dospívali k určité neblahé velikosti."
To vše se Viscontimu podařilo, navíc ve strhující paralele s neúprosným tokem dějin. Právě politická atmosféra doby je zjevně hlavním faktorem, který dovedl Essenbeckovy až k nelidským zločinům. Právě oni a jim podobní svým přitakáním novým pořádkům po smrti Výmarské republiky umožnili bezproblémové zrození Hitlerovy třetí říše jako zdánlivě právního státu, ačkoliv v Berlíně hořel Říšský sněm a v ulicích umírali lidé, ať už ti nevinní, nebo ti slabší z členů nové vládnoucí vrstvy perverzních kriminálníků.
Visconti opět dokázal zdánlivě nemožné. Nevratný úpadek moderní západní civilizace přibližuje za pomoci shakespearovských charakterů, které v dekadentně-kabaretní stylizaci rozehrají takové představení lidské bestiality, že na něj prostě nelze zapomenout. Alespoň doufejme.

Aleš Říman
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2016

režie:
Luchino Visconti
 
 
hraje:
Dirk Bogarde (Friedrich Brückmann), Ingrid Thulin (baronka Sophie von Essenbeck), Helmut Berger (Martin von Essenbeck), Helmut Griem (Aschenbach), Renaud Verley (Günther von Essenbeck), Umberto Orsini (Herbert Thallman), Nora Ricci (guvernantka), Reinhard Kolldehoff (Konstantin von Essenbeck), Charlotte Rampling (Elizabeth Thallmanová), Florinda Bolkan, Albrecht Schoenhals, Karl-Otto Alberty (důstojník wehrmachtu)
 
 
scénář:
Nicola Badalucco, Enrico Medioli, Luchino Visconti
 
 
kamera:
Armando Nannuzzi, Pasqualino De Santis
 
 
hudba:
Maurice Jarre, Willy Kollo, Walter Kollo
 
 
asistent režie:
Fanny Wessling
 
 
asistent kamery:
Mario Cimini
 
 
Copyright © 2003-2019, BigZoom, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.