Obsah filmu Solaris
K adaptaci vědecko-fantastického románu Solaris přistoupil Tarkovskij ve vynucené tvůrčí pauze v době nekonečného odkládání povolení k distribuci historické fresky Andrej Rublev. Předloha Poláka Stanisława Lema ho nezajímala jako žánrový produkt a vize budoucnosti s blikajícími tlačítky režiséra dokonce až odpuzovala. Upoutala ho ale témata svědomí, mravního přerodu, soucitu, lásky a nostalgie, které procházejí celou Tarkovského filmografií. Film proto není tradiční oslavou dobyvatelů vesmíru, ale filozofickou úvahou o hranicích lidského poznání a především možnosti zůstat člověkem i v nelidském prostředí.
Psycholog Kris Kelvin je vyslán...
K adaptaci vědecko-fantastického románu Solaris přistoupil Tarkovskij ve vynucené tvůrčí pauze v době nekonečného odkládání povolení k distribuci historické fresky Andrej Rublev. Předloha Poláka Stanisława Lema ho nezajímala jako žánrový produkt a vize budoucnosti s blikajícími tlačítky režiséra dokonce až odpuzovala. Upoutala ho ale témata svědomí, mravního přerodu, soucitu, lásky a nostalgie, které procházejí celou Tarkovského filmografií. Film proto není tradiční oslavou dobyvatelů vesmíru, ale filozofickou úvahou o hranicích lidského poznání a především možnosti zůstat člověkem i v nelidském prostředí.
Psycholog Kris Kelvin je vyslán na vesmírnou loď s úkolem prověřit situaci posádky, již provázejí zneklidňující zvěsti. Tamní kosmonauti zkoumají vlastnosti tajemné planety Solaris, která jim připravila nečekané překvapení v podobě zhmotnění jejich podvědomé viny. Materializovaný nezvaný host překvapí i Krise. Ten se pak musí rozhodnout, zda chce vrátit ztracenou manželku a překonat svou racionální duši, nebo raději možnost iluzorního štěstí v objetí živé, byť neskutečné lásky odmítne.
Tarkovského meziplanetární meditace byla ve své době přijata jako „sovětská verze“ Kubrickovy 2001: Vesmírné odysey (2001: A Space Odyssey, 1968). Tou nicméně není už jen proto, že Solaris se víc než vizuální podmanivostí vesmíru zaobírá lidským a pozemským aspektem, k němuž odkazuje i závěr komorního díla. Sám režisér považoval Solaris za svůj nejméně oblíbený film, protože se mu v něm plně nepodařilo eliminovat žánr sci-fi. „Hlavní smysl snímku vidím v jeho etické problematice. Průnik do skrytých tajemství přírody musí být nerozlučně spojený s pokrokem morálním,“ uvedl k jeho významu. Právě odpovědnost lidí za své konání se jako ústřední téma odráží i v emočně drásavé linii Krise a jeho ženy. Ta uhranula amerického filmaře Stevena Soderbergha natolik, že ho ve svém stejnojmenném remaku z roku 2002 povýšil na hlavní a jedinou zápletku.
Kamila Dolotina
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (5)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Film je součástí: Project 100
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 11.2.2016
Tohle je sci-fi, které vůbec nemám rád. Zdlouhavé, rozvláčné a ukecané. Nikdy jsem se Lemovými romány neprokousal, a později jsem se o to přestal i snažit. Pro někoho je možná skoro pětiminutový průjezd auta městem vrcholem filmové tvorby, u mne je to však paskvil, k ději nepatřící a nikam jej neposunující. Nebudu zde rozebírat dialogy, v některých je spousta moudrých myšlenek, ale patří to k filmu? Snad tak do divadla ne? Šíleně pomalá kamera je další minusová položka pro pana režiséra. Divím se, že právě z ní nevytloukl alespoň pětihodinový snímek, nebo tři celovečerní filmy. Přiznávám se, že napoprvé jsem sledování v polovině (asi) vzdal. Tak dnes jsem to nevzdal a sílou vůle dospěl ke konci tohoto natahovaného příběhu. Nuže, jdu hledat nějaké plusy, a ech ech… Nenalézám nic. Herecké výkony?? Příliš strnulé, bez citu, mimika nic moc. Hudba? Pche. Tak taky nic. No dobrá, snad kulisy, divadelní. Ne. Ani to ne. Prostě opravdu ať se snažím sebevíce, nenalézám nic. Naprosto nic. Ne, nejsem zklamán, vím, že od Lema a Tarkovského se „svého“ sci-fi dočkat nemohu. Sci-fi, ve kterém se budu dívat na něco neobvyklého, na to co nemohu vidět dnes a denně. Což sáhodlouhé debaty bohužel jsou.2016021016646/16654
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 8.5.2012
Ačkoliv Tarkovský tento film považoval za jeho nejméně oblíbený, já se přiklánim hned po Stalkerovi k jeho druhému nejlepšímu dílu. A pokládám jeho Solaris a Kubrickovu 2001: Vesmírnou Odysseu za rovnocenné soupeře.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 1.7.2011
Nestává se to často, avšak Solaris se to podařilo. Na celých 165 minut pevně upoutala mou pozornost a nepovolila až do samého závěru. Dr. Sartorius a Dr. Snaut dodali touhu po poznání a experimentu za hranice možností, Kris Kelvin lidskou přirozenost a Hari tajemnou nepolapitelnost. Navíc se film může pyšnit místy až hororovou atmosférou. Ani tady se Tarkovskij nezapře - všimli jste si Trojice od Andreje Rubleva?
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 19.12.2010
Dílo je to určitě výjimečné, ale taky hodně náročné. A to jednak svým filozofickým záběrem, jednak typicky ruským hlemýždím tempem. Obojí je naprosto oprávněné, ale pro někoho i možná odrazující. Předpokládám ale, že člověk, který už se k tomuhle filmu dostane, ví, co má čekat a bude ochotný sloupávat jednotlivé vrstvy. Individuální i kolektivní svědomí, honba za poznáním upozaďující poznávání sebe sama a svého místa ve světě, to jsou jen některé z nich. Jsem spokojený, nuda mě obcházela obloukem, ale k úplnému vytržení budu asi muset ještě dozrát.
Reklama
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 16.12.2007
Perfektní psychologické drama. Proti "Solarisu" z roku 2002 o dvě třídy lepší ne-li o víc. Patří do mých top.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 31.12.2006
Težký film
DOKONALOST - tohle vás napadne po soustředěném shlédnutí tohoto filmu, to že jde o SSSR počin víte pouze ze jmen postav jinak Vás tvůrci nenechají na pochybách. Vnitřní náboj a linie filmu s efektní kamerou budou lahodit vašemu oku a vaše mysl bude neustále klována napětím a množstvím otázek... kdo má rád něco težšího tak tento film ho jistě potěší.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 5.6.2006
Nej 10
Toto je první film za dva roky, co se snazim filmy bodovat, kteremu davam 10 bodu. Protoze s tak ucelenym a vyzralym pocinem na tema svedomi jsem se jeste nesetkal.
Vse zacalo stejne, jak je u Tarkovskeho skupiny zvykem, typicka pomala rychlost pohybu kamery (Stalker). Podezrele ticho, i kdyz zaber plny stromu a ptaku, nikdo ani nepip.
Neprirozene dlouha cesta autem skrze mesto kontrastuje s klidnym domovem Kirila. A pak nastava smrst velmi realnych emocialnich reakci a filozofickych pohnutek. Ty co mi utkvely v pameti tady nebudu psat, at si kazdy vybere. Snad jen "Clovek potrebuje cloveka", "Lasku muzes citit, ale ne vysvetlit" a "Pocit studu zachrani lidstvo"... a to nejsem ani z daleka u konce.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film