Obsah filmu Smyčka
Piják Kuba se po letech rozhodl skoncovat s alkoholem. V šest večer po práci ho vyzvedne jeho loajální přítelkyně a půjdou spolu k doktorovi. Jenže ještě není ani deset dopoledne a Kuba už nedokáže vydržet čekat sám doma, kam mu pořád volají kamarádi. Zvládne si ve městě udržet odhodlání nepít? Na každém rohu potkává důkazy ničivosti a marnosti života pijana. Jenže co když mu přijde marné už úplně všechno?
Nemilosrdný filmový portrét závislosti na alkoholu napsal podle své vlastní povídky Marek Hłasko, další polský talent s tragickým osudem, jehož tisk přirovnával k Jamesi Deanovi. Literární symbol nonkonformismu mladé generace 50. let měl...
Piják Kuba se po letech rozhodl skoncovat s alkoholem. V šest večer po práci ho vyzvedne jeho loajální přítelkyně a půjdou spolu k doktorovi. Jenže ještě není ani deset dopoledne a Kuba už nedokáže vydržet čekat sám doma, kam mu pořád volají kamarádi. Zvládne si ve městě udržet odhodlání nepít? Na každém rohu potkává důkazy ničivosti a marnosti života pijana. Jenže co když mu přijde marné už úplně všechno?
Nemilosrdný filmový portrét závislosti na alkoholu napsal podle své vlastní povídky Marek Hłasko, další polský talent s tragickým osudem, jehož tisk přirovnával k Jamesi Deanovi. Literární symbol nonkonformismu mladé generace 50. let měl s alkoholem vlastní neblahé zkušenosti. Režisér Wojciech Jerzy Has vedl spořádanější život a později se proslavil jako režisér surrealističtěji laděných děl, především historického fantasy dramatu Rukopis nalezený v Zaragoze (Rękopis znaleziony w Saragossie, 1964) uváděného na LFŠ 2013. Smyčkou Has celovečerně debutoval, zájem o narušené outsidery s problémem s běžným životem předvedl i v psychologickém dramatu Jak být milována uváděném na LFŠ letos. O roli Kuby se prý ucházel polský filmový James Dean Zbigniew Cybulski, režisér ale raději obsadil „herce intelektuála" Gustawa Holoubka, s nímž pak spolupracoval ještě několikrát.
Na rozdíl od slavného amerického noiru o těžkém odvykání alkoholika Ztracený weekend (The Lost Weekend, 1945), Smyčka neobsahuje scénu deliria, tento stav jen popisuje. Víc než Billy Wilder si ovšem Has mohl dovolit v době politického tání v Polsku (ač nikoliv bez problémů s cenzurou) zobrazit poválečnou hořkost, cynismus, beznaděj, ztrátu smyslu jakékoliv snahy a touhu po zapomnění. Díky sugestivní kameře, důvtipně použité hudbě a určité vyhrocenosti vyprávění, v němž se v podstatě celé okolí vyjadřuje k problému čím dál vydrážděnějšího hrdiny, Smyčka stále zaujme jako tragický obraz promarněné existence.
Iva Přivřelová
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2016 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (2)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Bez komentáře :-).
Přidat komentář jako první.