reklama

FDb.cz - filmová databáze

Dnes je 5.12.2016 a svátek má Jitka. Tip: Nej půjčka >>

Rozšířené vyhledáváníPostrádáte zde něco?

 
 
ohodnotit

Quills - Perem markýze de Sade

Quills

Další název:
Perem markýze de Sade
Žánr:
Rok:
2000
Délka:
123 minut
Premiéra v ČR:
15.2.2001
„Rozkoš pro něj byla vším“
Popis / Obsah / Info k filmu Quills - Perem markýze de Sade
Aristokrat, starý zvrhlík, excentrik a svobodomyslný grafoman markýz de Sade je mnohokrát obviněn ze sadismu, únosů a pobuřujících sexuálních praktik. Během hrůzovlády v období Velké francouzské revoluce jen o vlásek unikne gilotině a je odstraněn do charentonského blázince...

O ústav se stará osvícený abbé Coulmier, který ponechá svému pacientovi možnost psát, protože ví, že jedině tak umožní markýzovi ventilovat jeho deviace. Pochopitelně že člověk markýzova formátu, posedlý psaním, hledá způsob jak publikovat. Spojku mezi vězením a svobodou objeví v mladičké, krásné a chytré pradleně Madeleine. Ta, v okouzlení literaturou a vzdělaným erotomanem, vynáší z blázince jeho knihy ke skandálnímu vydání. Publikace nemravných textů šokuje státní správu a ta se postará o definitivní zkrocení neúnavného autora – do blázince je poslán odporný psychiatr Dr. Royer-Collard, který je známý svými krutými a předpotopními metodami léčby. Chce de Sadovi znemožnit hlavně to, co nejvíc miluje, odebere mu brk i inkoust. Ale markýz pokračuje v psaní kuřecí kůstkou a červeným vínem; a v dokonalé posedlosti slovem je schopen použít cokoli...

Zdroj: FTV Prima


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Quills - Perem markýze de Sade
Aristokrat, starý zvrhlík, excentrik a svobodomyslný grafoman Markýz de Sade(Geoffrey Rush) je mnohokrát obviněn ze sadismu, únosů a pobuřujících sexuálních praktik.Unikne během hrůzovlády v období Francouzské revoluce jen o vlásek gilotině a je odstraněn do charentonského blázince. O ústav se stará osvícený abbé Coulmier(Joaquin Phoenix), který ponechá svému pacientovi možnost psát, protože ví, že jedině tak umožní markýzovi ventilovat jeho deviace.
Pochopitelně, že člověk markýzova formátu, posedlý psaním, hledá způsob, jak publikovat. Spojku mezi vězením a svobodou objeví v mladičké, krásné a chytré pradleně Madeleine (Kate Winslet). Ta, v okouzlení literaturou a vzdělaným erotomanem vynáší z blázince jeho knihy ke skandálnímu vydání. Publikace nemravných textů šokuje státní správu, a ta se postará o definitivní zkrocení neúnavného autora. Proto je do blázince poslán odporný psychiatr Dr. Royer - Collard, který je znám svými krutými a předpotopními metodami léčby. Chce de Sadovi znemožnit hlavně to, co nejvíc miluje. Odebere mu brk i inkoust. Ale markýz pokračuje v psaní kuřecí kůstkou a červeným vínem a nakonec v dokonalé posedlosti slovem a do poslední chvilky a jakýmikoliv prostředky bažícího po literatuře píše i vlastními výkaly.

Jméno Markýz de Sade provokuje. A zatímco je divák připraven na evokaci svých erotických představ na cosi nemravné, k čemu se možná stydí přiznat, režisér Philip Kaufman (např. Vycházející slunce) nabízí opravdu vášnivý příběh, plný psychologických konfliktů a důležitých otázek o svobodě projevu, přetvářce i intimních vztazích. Je to příběh o člověku, aristokratovi Markýzi de Sade, který nebyl jen obecně známým pornografem a sexuálním experimentátorem, ale hlavně štvancem sebe sama, který strávil zavřený v různých formách izolace kvůli nemravnostem všeho druhu bezmála 30 let. Je ale i vyznavačem svobody a milovníkem slova, člověkem posedlým psaním, kterého všechny jeho vášně dovedou až k nedůstojnému konci.
Herecké obsazení filmu je skutečně excelentní. Hlavní postavu ztvárnil úžasný Geoffrey Rush(např. Zamilovaný Shakespeare, Královna Alžběta),dychtivou pradlenu titanicová Kate Winslet, abbého hraje Joaquin Phoenix(např. 8 mm, Gladiátor) a psychiatra Michael Caine (např. Hana a její sestry).
Právem lze očekávat, že tento film bude aspirovat na prestižní filmové ceny včetně Oscara. Bude také poslán do Berlína na filmový festival.


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Quills - Perem markýze de Sade
Režisér Philip Kaufman vyhledává kontroverzní témata, ale nikdy je nezneužívá. Ani ve filmu Perem markýze de Sade neprchl k nabízejícím se klišé o šíleném sadistovi a vytvořil osobitou výpověď o závěrečném období perzekvovaného literáta markýze de Sade. Natočil ji tak, aby žádný cenzor neměl co vystřihnout, a současně tak, aby na ni do smrti nezapomněl.
Přestože se téměř nedotkl témat Sadova díla, dokázal Kaufman veskrze asexuální scenerii charentonského blázince nabít erotickým nábojem, o jakém se mnohým „erotickým filmům" ani nesní. Mučivě silná a dokonale bezvýchodná přitažlivost, která během filmu prošlehává mezi de Sadem (Geoffrey Rush) a jeho pomocnicí, pradlenou Madeleine (Kate Winsletová), je jen pohlazením proti tomu, co se bez jakékoli doslovnosti odehrává mezi de Sadem a pochybujícím abbém Coulmierem (Joaquin Phoenix) - scéna jejich ústředního rozhovoru bezpochyby osloví i zaryté heterosexuály. Takové magie je možno dosáhnout jen se schopnými herci a na ty měl Kaufman štěstí. Geoffrey Rush (Záře) představuje markýze de Sade jako sympatického, byť vyšinutého génia, který nepřestane literárně tvořit, ani kdyby musel psát vlastní krví, Kate Winsletová (Titanic) proplouvá prostředím nasáklým mužskou touhou jako nedotknutelný symbol ženství a Joaquin Phoenix (Gladiátor) podává snad nejlepší výkon své kariéry. Osudovou trojici zdatně podporuje Michael Caine (Pravidla moštárny), který místo černobílé záporné postavy zpodobnil charizmatického trestatele, k němuž nebyl osud dvakrát milosrdný a jako životní družku mu nadělil pravý opak panenské Madeleine.
Vedle očekávatelného protikladu tvůrčí svobody a oficiální morálky se ve filmu objevuje i polemika o dopadech zakázaných a perverzních fantazií. Snad v žádném filmu z prostředí blázince nechybí scéna propuknuvší anarchie a právě v ní se Kaufman nejvíce blíží k poučování. Závěrečné zamyšlení však - za pomoci jemné ironie - nechává na divákovi. Zvláště v takových chvílích je patrné, že snímek Perem markýze de Sade vznikl podle divadelní hry (scénář napsal Doug Wright podle vlastní hry) a na rozdíl od tematicky podobného Formanova Amadea, jehož předlohou je rovněž divadlo, Kaufmanův přepis nepřesahuje divadelní rámec. Jeho film je o to syrovější, osobnější a konkrétnější, a zřejmě i o to méně nadčasový.
DAREK ŠMID Premiere 2001/2/50

Autor/Zdroj: Šmíd Darek/Premiere


Quills - Perem markýze de Sade
Quills
USA - 2000; Twentieth Century Fox
distribuční list č. 7/01
Distributor: Twentieth Century Fox
premiéra 15. února 2001
~nr~n
F 1 L M
Rozkoš pro něj byla vším
Námět(podle jeho hry) a scénář: Doug Wright
Režie: Philip Kaufman
Kamera: Rogier Stoffers
Quills - Perem markýze de Sade
Quills
USA - 2000; Twentieth Century Fox distribuční list č. 7/01 Distributor: Twentieth Century Fox premiéra 15. února 2001
F I L M
Rozkoš pro něj byla vším
Námět (podle jeho hry) a scénář: Doug Wright Režie: Philip Kaufman Kamera: Rogier Stoffers Hudba: Stephen Warbeck
Hrají: Geoffrey Rush, Kate Winslet, Joaquin Phoenix, Michael Caine Aristokrat, starý zvrhlík, excentrik a svobodomyslný grafoman Markýz de Sade (Geoffrey Rush) je mnohokrát obviněn ze sadismu, únosů a pobuřujících sexuálních praktik.Unikne během hrůzovlády v období Francouzské revoluce jen o vlásek gilotině a je odstraněn do charentonského blázince. O ústav se stará osvícený abbé Coulmier (Joaquin Phoenix), který ponechá svému pacientovi možnost psát, protože ví, že jedině tak umožní markýzovi ventilovat jeho deviace.
Pochopitelně, že člověk markýzova formátu, posedlý psaním, hledá způsob, jak publikovat. Spojku mezi vězením a svobodou objeví v mladičké, krásné a chytré pradleně Madeleine (Kate Winslet). Ta, v okouzlení literaturou a vzdělaným erotomanem vynáší z blázince jeho knihy ke skandálnímu vydání. Publikace nemravných textů šokuje státní správu, a ta se postará o definitivní zkrocení neúnavného autora. Proto je do blázince poslán odporný psychiatr Dr. Royer - Collard, který je znám svými krutými a předpotopními metodami léčby. Chce de Sadovi znemožnit hlavně to, co nejvíc miluje. Odebere mu brk i inkoust. Ale markýz pokračuje v psaní kuřecí kůstkou a červeným vínem a nakonec v dokonalé posedlosti slovem a do poslední chvilky a jakýmikoliv prostředky bažícího po literatuře píše i vlastními výkaly...
Jméno Markýz de Sade provokuje. A zatímco je divák připraven na evokaci svých erotických přestav na cosi nemravné, k čemu se možná stydí přiznat, režisér Philip Kaufman (např. Vycházející slunce) nabízí opravdu vášnivý příběh, plný psychologických konfliktů a důležitých otázek o svobodě projevu, přetvářce i intimních vztazích. Je to příběh o člověku, aristokratovi Markýzi de Sade, který nebyl jen obecně známým pornografem a sexuálním experimentátorem, ale hlavně štvancem sebe sama, který strávil zavřený v různých formách izolace kvůli nemravnostem všeho druhu bezmála 30 let. Je ale i vyznavačem svobody a milovníkem slova, člověkem posedlým psaním, kterého všechny jeho vášně dovedou až k nedůstojnému konci.
Herecké obsazení filmu je skutečně excelentní. Hlavní postavu ztvárnil úžasný Geoffrey Rush (např. Zamilovaný Shakespeare, Královna Alžběta),dychtivou pradlenu titanicová Kate Winslet, abbého hraje Joaquin Phoenix (např. 8mm, Gladiátor) a psychiatra Michael Caine (např. Hana a její sestry). Právem lze očekávat, že tento film bude aspirovat na prestižní filmové ceny včetně Oscara. Bude také poslán do Berlína na filmový festival.

půjčovné 50% Žánr: drama doporučená přístupnost: od 15 let L 01007 barevný, české titulky, 123 minut Propagace: A1, B4, rádio, televize 35 mm kopie, DOLBY DIGITAL Internet: www.Bontonfun.cz
www.quills.com BONTONFILM a.s.
Aleš Danielis v.r.
F I L M BONTON ENTERTAINMENT GROUP

Autor/Zdroj: /reklamní materiály distributora


Příběh slavného markýze, v němž se tvůrci nijak netají s tím, že značná část jejich d1a je fikce, neodpovídající plně historickým skutečnostem. Philip Kaufman a spol. usilovali především o portrét svérázné osobnosti, jež v krutých podmínkách nesvobody nachází jediné východisko ve zběsilém psaní, jež se pro ni stává základní podmínkou existence. Pochmurné prostředí blázince na počátku 19. století je zdrojem syrové atmosféry vyprávění, jemuž dominuje herecký výkon Australana Geoffreyho Rushe v titulní roli.
Kino ART

Autor/Zdroj: /


Popis / Obsah / Info k filmu Quills - Perem markýze de Sade
„Kdykoli činím něco zlého, hned se mi postaví. " (Markýz de Sade: 120 dnů Sodomy, str l l5)

Psal o lidech, a ti (kromě jiných, bohulibějších činností) se přežírají, vyměšují, souloží, mučí a vraždí. Ale také malují akvarely, komponují kantilény, skládají romance, pěstují růže, ušlechtilé milostné vztahy, pravidla zdravé výživy a bezpečný sex. Někteří si rafinovaně berou od každého trochu, jiní konzumují jen proto, aby provětrali základní fyziologické funkce. A taky jsou tu lačně očumující voyeuři, exhibicionisti, kteří jim to rádi předvedou, stydlíni cudně odvracející oči, devianti schopní čehokoli a farizejové, proklamující čistotu, ale povalující se ve vlastních špinavých (a dobře utajených) představách. Je to hodně pestré společenství a on byl provokativním mluvčím psychopatologického proudu, který pod jeho jménem vstoupil i do našeho běžného slovníku a učebnic sexuologie.
Donatien Alphonse Francois markýz de Sade (1740-1814) byl „temným osvícencem", jenž vyznával absolutní svobodu v duchu libertinství a přírodního senzualismu, ospravedlňujícího jakékoli požitky za jakoukoli cenu. Na rozdíl od Sigmunda Freuda (jenž se o několik desítek let později začal nimrat ve snech jako potlačených sexuálních tužbách a obecně srozumitelný imperativ „chci si vrznout!" povýšil do vědecké kategorie libida jako fenoménu psychosexuální energie) to jeho démonický předchůdce, markýz de Sade, v teorii i praxi hodně přehnal. Však za to také tenhle slavný úchyl (mutující mezi Caligulou, Voltairem, Jackem Rozparovačem a dr. Radimem Uzlem) strávil řadu let ve vězení, jen o fous unikl trestu smrti a nakonec uštván světem i sám sebou končí v ústavu pro duševně choré. A tam, v Charentonu, nakonec dopisuje vlastní krví a výkaly svůj pohnutý životní příběh.
„V každém z nás je tolik krásy a tolik zrůdnosti"
Nadstandardní a zároveň všeobecně uznávaný úchyl je vděčná filmová figura. A tak nás do Charentonu za markýzem de Sade přivedl v roce 1967 již Peter Brook, který tu pořídil „záznam" divadelního představení chovanců, kteří pod vedením kreativního devianta nastudovali zavraždění Jeana-Paula Marata Charlottou Cordayovou (MaratlSade). Více či méně fiktivní biografie pak spáchali např. Cy Endfield (De Sade, 1969), Freddie Francis (The Skull, 1965) či Benoit Jacquot (Sade, 2000), jenž nabízí porovnání v interpretaci Daniela Auteuile a Geoffreye Rushe (přisadil bych si bez velkého váhání na robustní australskou „deviantní" školu).
Režisér Philip Kaufman (Nesnesitelná lehkost bytí, Vycházející slunce) přichází po delší odmlce s historickou látkou, která ovšem rigidně nelpí na dobových faktech. Vychází volně z divadelní fikce Douga Wrighta, jenž ji vcelku pasivně přepsal i do filmového scénáře se spíše schematicky načrtnutými vedlejšími postavami a přilepeným koncem. Hned na začátku je třeba připomenout, že divák, nabuzený ilustrativními přepisy de Sadových opusů (jak to předvedli Pier Paolo Pasolini v Saló aneb l20 dnů Sodomy či Claude Pierson v Justine), si v tomto ohledu příliš neužije, a pociťuje-li tuto potřebu jako akutní, měl by se nechat proplesknout v sadomasochistickém salonu. Tvůrci se totiž soustředili na poslední dny člověka, který je pro své obsese a možnost je svobodně hlásat ochoten podstoupit marný boj, v němž ztrácí poslední zbytky důstojnosti i života. Vědomě se dopouští poslední, kolosální a neodvolatelné perverze sám na sobě, ponížený, zraněný a s vyříznutým jazykem vydává do poslední chvíle signály o své posedlosti a s křížem zabořeným do hrdla se propadá do zalykavého orgasmu tolikrát vzývaného utrpení a smrti. Ustát tenhle netriviální herecký part vyžaduje sílu, odolnost a schopnost jít v projevu až na doraz. A tak Perem markýze de Sade tentokrát nepsal (jak by se očekávalo a slušelo) především scenárista a režisér, ale skvělý démon perverze Geoffrey Rush (Záře, Zamilovaný Shakespeare), jenž je dostatečně disponovaný ve výrazu i prožitku, aby unesl temnou tíhu své postavy a dokázal s ní sestoupit až na dno nemocné lidské duše. Je to úctyhodný interpretační, psychický i fyzický výkon, základní a stmelující kvalita snímku. Vstřícná pradlenka Madeleine (Kate Winsletová) odvádí přiměřenou míru platonické fascinace oběti (balancující mezi nevinností a poznáním). Ale i první dáma Titanicu je jen matným odrazem Rushova monstrózního, mnohovrstevného výkonu, jenž hladce převálcoval i rozpornou postavu abbého Coulmiera, snaživě odvedenou charizmatickým Joaquinem Phoenixem. Jako klišé zloducha je pak vcelku monotónně a předvídatelně komponován sadisticky farizej dr. Royer-Collard Michaela Cainea (na hony vzdálený jeho komornímu sólu z Pravidel moštárny), jenž má paradoxně hodně blízko k deviantní diagnóze své oběti.
Perem markýze de Sade je tady napsána tragická i melodramatická pointa životního příběhu, jehož šílené tóniny umocňují i tlumená výprava Martina Childse a stínová kamera Rogiera Stofferse. Tohle retro se zřejmě nestane filmem vašeho srdce a nebudete se při něm bavit, až se budete za břicho (či jiné orgány) popadat. Možná ve vás zanechá matnou stopu něčeho, o čem byste radši nevěděli. A možná vás dovede k úvaze o tom, kde (a zdali vůbec) existuje absolutní hranice lidské svobody. I když nám tuhle otázku pokládá historické drama, nemáte pocit, že si ji klademe dodnes?
Michal Šobr Cinema 2001/2/88

Autor/Zdroj: Šobr Michal/Cinema


Po sedmileté odmlce (od filmu Vycházející slunce) natočil režisér Philip Kaufman svůj další snímek, historické drama Quills - Perem markýze de Sade. Film vznikl podle divadelní hry Douga Wrighta, jenž je také autorem scénáře. Snad jako každý počin, týkající se tvorby „božského markýze ", i Wrightova hra vyvolala při prvním uvedení v roce 1995 značný rozruch. Tvůrce se přitom nijak netají tím, že značná část díla je fikce, neodpovídající historickým skutečnostem. Usiloval především o portrét svérázné osobnosti, jež v krutých podmínkách nesvobody nachází jediné východisko ve zběsilém psaní, jež se pro ni stává základní podmínkou existence. Současně poukazuje na kontrast mezi tím, kdo pornografii píše a kdo ji pod rouškou pokrytecké přetvářky praktikuje. - Příběh se odehrává v charentonském útulku pro choromyslné, v němž markýz strávil značnou část života. Prostřednictvím půvabné pradleny Madeleine pašuje spisovatel své rukopisy ven a jeho knihy mají velký ohlas. Proto do útulku přijíždí sadistický doktor Royer-Collarc, aby zjednal nápravu. Správcem v Charentonu je totiž liberální mladý abbé Coulmier (ve skutečnosti to byl hrbáč malého vzrůstu), usilující o léčbu chovanců moderními metodami. Střet tří výrazných osobností nakonec končí tragédií. Do děje jsou navíc vetkány linie milostných vztahů Madeleine a Coulmiera a mladičké doktorovy ženy Simone a architekta Prouixe. - Pochmurné prostředí blázince na počátku devatenáctého století je zdrojem syrové atmosféry vyprávění, soustřeďujícího se právě na popis neblahé doby. O sexu se ve filmu převážně jen mluví, zejména ve formě úryvků z de Sadových textů. Strhující herecký výkon v obtížné roli předvádí Geoffrey Rush. Kate Winsletová jako Madeleine přináší do úděsného prostředí záblesk světla, radosti a naděje. - Markýz Donatien Alphonse-Francois de Sade (1740-1814) strávil dvacet sedm let svého života ve vězení nebo v blázinci. Z početné filmografie, týkající se jeho samotného nebo jeho tvorby, u nás byly uvedeny pouze snímky Marat-Sade (1966) a Saló aneb 120 dnů Sodomy (1975). V loňském roce vznikl rovněž francouzský snímek Sade (r. Benoit Jacquot).
Tomáš Bartošek Filmový přehled 2001/2/19

Autor/Zdroj: Bartošek Tomáš/Filmový přehled


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište

Hodnocení:n12345678910

Hodnocení filmu

77.5 %
8   - Erkul
9   - curil
8   - clara.bow
8   - Veronika42
8   - hledasenik
9   - Justik66
8   - Frolíček
8   - ajaajena
4   - Petantino
4   - Chrustyn
5   - thejduk
9   - petrusmev
6   - mat.ilda
8   - Lynette
8   - vojtam
7   - Mlapiska
9   - Misantrop
10 - jirry
9   - zuzana.shi
7   - REKBRIT

TV Program

ČT1 - Hříšní lidé města pražského (1...

10:55 - 11:55

49 minut již uběhlo
11 minut zbývá do konce

ČT2 - Velké stavby světa: Chytrý mra...

11:25 - 12:15

19 minut již uběhlo
31 minut zbývá do konce

NOVA - Co na to Češi (2016) [TV pořad...

11:00 - 11:50

44 minut již uběhlo
6 minut zbývá do konce

Prima - Místo činu (1969) [TV seriál]

09:55 - 12:00

109 minut již uběhlo
16 minut zbývá do konce

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 139573
Osobností: 599534
Fotografií: 517296
Plakátů: 250386
Obsahů a biografií: 128896

Poslední komentáře

Rapl (2016) [TV seriál]

Rapl
Tak tenhle, ponurou   atmosférou skrz-naskrz   nasáklý, seriál mě každé   pondělí doslova připoutal k   obrazovce. Nějaké   scénáristické více >

Autor: green-tea | Hodnocení: 8 / 10

Polda (2016) [TV seriál]

Polda
Tak nějak se pořád nemůžu   zakoukat. Co to má vlastně   být - na kriminálku je to   málo zajímavé, na komedii   zase málo vtipné...   Nejspíš více >

Autor: green-tea | Hodnocení: 5 / 10

Opravdoví kamarádi (1997)

Opravdoví kamarádi
Rodinný mírně dobrodružný   snímek o delfínovi, kde   samozřejmě nesmí chybět   ani velice chytrý pejsek.   Film, který potěší nejen   děti více >

Autor: martin.stusak.9 | Hodnocení: 9 / 10

Beznadějný útěk (2009) [TV film]

Beznadějný útěk
Ztráta paměti po nehodě a   postupně se odhalující   střípky ponurých zážitků   vedoucí až k odhalení   důvodu oné nehody. To vše   tentokrát v více >

Autor: martin.stusak.9 | Hodnocení: 3 / 10

Vánoční Kameňák (2015)

Vánoční Kameňák
Bohužel velké zklamání.   Ohrané vtipy z předešlých   dílů, podtržené zvukem,   aby člověk vůbec věděl,   kdy se má zasmát. Bohužel i   tady více >

Autor: veverka-zrzka | Hodnocení: 2 / 10

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení
iPhone
 
App Store hodnocení:
Android
 
Google Play hodnocení:
Windows Phone
 
WP store hodnocení:
BlackBerry
 
BB world hodnocení:

Copyright © 2003-2016, Filmová databáze s.r.o. (FDb.cz). Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Tyto webové stránky využívají soubory cookies. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace.

Load: 0.134/0.108