reklama

FDb.cz - filmová databáze

Dnes je 4.12.2016 a svátek má Barbora. Tip: Nej půjčka >>

Rozšířené vyhledáváníPostrádáte zde něco?

 
 
ohodnotit

Poslední mejdan

Žánr:
Rok:
1983
Délka:
70 minut
Premiéra v ČR:
1.1.1984
Popis / Obsah / Info k filmu Poslední mejdan
POZOR SPOILER!

Dvě děvčata - Alena a Kristýna se navečer vypraví na zábavu. Nejprve jim ujede autobus a pak je Kristýna přepadena. Na zábavu však šťastně dorazí. Kristýna se však moc nebaví a odchází pryč, doprovázena jsa mladíkem Pepíkem. Pak se jede podívat domů a potká svého spolužáka Milana. Ten ji přivede mezi partu mladých lidí a tak má Kristýna nové kamarády. Co na tom, že jsou trochu podivní. V Praze prožívá opět své strasti. Prchajícího pacienta dědu Koudelku, zamilovanou Alenu do Jugoslávce Bora, a svého kluka Richarda. Ten okrade zahraniční turistku a Kristýna to vidí. Opět se setkává s Pepíkem, který nyní pracuje ve výkupu lahví. Večer cestou na disko způsobí požár a ve škole přibývají potíže. Alena je těhotná a těší se do Jugoslávie. Pacient Koudelka málem přichází o život a Kristýna v tom má dost prsty. Tato událost se probírá i na veřejné schůzi. Jaký asi bude trest?


Autor: Pitryx

Popis / Obsah / Info k filmu Poslední mejdan
Osmnáctiletá posluchačka zdravotnické školy Kristýna prochází prvními konflikty a životními zkouškami v soukromí, ve škole a na pracovišti, postupně si vytváří vlastní postoj o okolí a k životu a začne si uvědomovat skutečné lidské hodnoty.

Autor/Zdroj: /Popis


Popis / Obsah / Info k filmu Poslední mejdan
Zhruba před rokem jsem byl na jedné z pracovních projekcí příjemně překvapen vysokou úrovní dokumentaristických cvičení posluchačů FAMU z prvního ročníku, vzniklých pod pedagogickým vedením V. Kressla. Připomenulo mi to, jak před časem zapůsobila obdobně překvapivě a osvěživě některá cvičení posluchačů režie hraného filmu z ročníku V. Vorlíčka a J. Sequense. Zvláště díla studentů Vorlíčkova ročníku se vyznačovala neotřelým viděním skutečnosti a programovou snahou (projevující se i v jednotlivých číslech školního Bulletinu a diskusních setkáních nad filmy, tzv. kinoataky) o formálně i myšlenkově aktivní ztvárnění pozitivních i negativních jevů našeho života v širších společensko-politických souvislostech, jako výrazný talent se tehdy projevil Miloš Zábranský (nar. 1952), jehož absolventský film a současně dlouhometrážní debut je předmětem tohoto kritického hodnocení.

FAMU a Filmové studio Gottwaldov proto přistoupily v našich podmínkách k ojedinělému experimentu (jinak však běžnému třeba v SSSR) a svěřily mladému režisérovi realizaci dlouhometrážního absolventského filmu v profesionálních podmínkách. Zábranský s kolegou z dramaturgie Aloisem Dittrichem vyprávějí v Posledním mejdanu příběh dvou studentek zdravotní školy a jejich lásek. Poměrně jednoduchá je linie extrovertní Aleny, která snadno komunikuje s muži (především přes erotiku) a této schopnosti využívá k osobnímu prospěchu jak ve škole, tak na praxi. Také ve vztahu s Jugoslávcem Borem, jehož se snaží vmanipulovat do manželství, aby i za cenu urážek a opovržení dosáhla vytouženého cíle – vystěhování do značně idealizované Jugoslávie. Složitější a rozvětvenější je linie Kristýny, introvertní a nesnadno komunikující, teprve hledající své hodnoty ve světě, který ji obklopuje. Díky Aleně navazuje známost s jejím „přítelem“ Ríšou. Když však pozná, že ten se i přes své zaměstnání v metru obohacuje krádežemi a valutovými machinacemi, dává přednost citově čistému a poctivému, i když poněkud výstřednímu Pepíkovi, který raději zůstává společenským outsiderem, než by přijal podobná pravidla chování jako Ríša.

Toto zdánlivě tezovité schéma je kromě filmových vyjadřovacích prostředků obohaceno i důležitými vedlejšími fabulačními liniemi. Oproti Aleně má ve filmu Kristýna rodinné zázemí, ale styl poklidného, nudného života ji odpuzuje. Náhradu si hledá v partě jednoho z bývalých spolužáků. Jejich pseudokonceptualistický způsob zábavy ji zpočátku přitahuje, ale když poznává jistou omezenost a barbarskost jejich počínání, rozchází se i s nimi. Tyto vedlejší motivy mají několik drobných scén (např. oběd u rodičů), ale dramaturgicky nejlépe rozpracovaný je motiv pacienta v nemocnici, rozvinutý od pokusu o útěk až po dokonanou sebevraždu.

Všechny motivy jsou řazeny chronologicky lineárně, přičemž motiv domova a motiv pacienta jsou jakýmisi schematicky akcentovanými, interpunkčně a v dobrém slova smyslu retardačně působícími původními motivy. Mnohost vedlejších motivů (např. ještě Kristýnin pedagog, Pepíkův otec aj.), jejich někdy násilné exponování i ne zcela dořešená a vyjasněná logika časových a prostorových vztahů jednotlivých scén působí, že se zhruba v polovině filmu rozpadá zprvu jednotný dramatický tah díla. Přispívá k tomu také jednostranně negativní karikování postav (např. doktoři Vondráček a Hartl), i přílišná fragmentárnost jednotlivých scén. Vzhledem k funkčnosti je naopak zbytečně dlouhá pasáž ukázek z Tarkovského Solaris v jinak dobře vyřešené scéně Pepíkovy a Kristýniny návštěvy kina. To jsou však jen dílčí, i když do jisté míry alarmující nedostatky prvotiny, kterou je v zásadě možno pokládat za zdařilou.

Významné je především to, že se podařilo vytvořit postavu mladé hrdinky, která se v důsledku svého vnitřního založení i získaných životních zkušeností orientuje na pozitivní životní hodnoty, což není bez významu ani pro její povolání, a že tato postava nepůsobí schematicky, nýbrž životně pravdivě. To je kromě práce scenáristické i zásluha uměřeného, ale přesvědčivého výkonu mladé Terezy Pokorné. Vůbec výběr a režijní vedení hlavních představitelů patří mezi hlavní klady díla. Alena v podání Světlany Nálepkové, která prošla školou Studia Y a Činoherního studia, je nezjednodušenou studií člověka, který své nemalé schopnosti vynakládá na žalostně malý cíl. Michal Nesvadba, nadějný moderní mim, divadelní partner Nálepkové, by byl patrně schopen i lepšího výkonu.

Nejzajímavější postavou je Ríša pro film znovuobjeveného Romana Skameneho, pojatý jako složitá, živá postava, proměňující se z průměrného dělníka v grandiózního grázla. Kristýnou je přitahován mj. pro její duševní čistotu, umožňující mu uplatnit právě lepší část jeho já, mající stále naději na převládnutí. Roman Skamene bezpečně úspornými gesty, mimikou a postoji zvládá obě polohy postavy a vzbuzuje v divákovi touhu setkat se s ní znovu, v dalším vývoji.

Kromě exponování v naší kinematografii nového prostředí, některých typů postav a problémů v hlavních i vedlejších motivech však nepřináší film mnoho originálního a nevymyká se z průměru. Kamera, použití hudby (poněkud schematicky přiřazující typy hudby hodnotově odlišeným skupinám mládeže) i práce s rytmem svědčí pouze o dobré profesionální vybavenosti tvůrců, kteří obohatili naši produkci o mladý generační pohled na problémy, pohled blízký nejpočetnější skupině návštěvníků kin. Inspirativnější je způsob koprodukční realizace filmu — snad by se příště u průkazného talentu mohl opakovat i na Barrandově či na Kolibě. Pro Gottwaldovské ovšem platí, že pozornost k mladým talentům a odvaha k riziku se vyplácejí. Díla jako Housata, Dneska přišel nový kluk, Skleněný dům, Malinový koktejl i Poslední mejdan to dokazují zcela jasně.

BERNARD, Jan. Poslední mejdan – první vlaštovka. Scéna. 1984, roč. 9, č. 2, s. 5.


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište

Hodnocení:n12345678910

Hodnocení filmu

56.7 %
5   - curil
2   - Pitryx
7   - martin.stu
4   - Snura
6   - Kycky
8   - oulisna
5   - POMAJZ
9   - tvo
5   - corado
Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 139554
Osobností: 599486
Fotografií: 517256
Plakátů: 250362
Obsahů a biografií: 128882

Poslední komentáře

Thriller - en grym film (1974)

Švédský Kill Bill na cestě za pomstou,,,

Thriller - en grym film
Švédský Rape and Revage   exploitík, který údajně   inspiroval šílence z   videopůjčovny pana Tarantina   k natočení Kill Billa. Co   ale více >

Autor: FLA | Hodnocení: 4 / 10

Highlander (1986)

Highlander
Svého času jeden z   nejlepších akčních   snímků o nesmrtelných   putujících staletími, plus   hudba Queen, plus Sean   Connery...prostě více >

Autor: rimmerova-motorka | Hodnocení: 9 / 10

Druhá strana (2011) [TV film]

Druhá strana
Další z ptákovin a pseudo   sci-fi příběhů, které se   zabývají přenosem v čase.   Z počátku jsem koukal jako   vrána, co a jak, takový   více >

Autor: curil | Hodnocení: 2 / 10

Anděl Páně 2 (2016)

Krásné

Anděl Páně 2
Právě jsem přišel z kina.   Je to moc povedené. Anděl   Petronel s čertem Uriášem   se opět překonali. A   filmaři udělali krásnou   zimní více >

Autor: vockoiii | Hodnocení: 9 / 10

Dívka s pistolí (1968)

Dívka s pistolí

Dívka s pistolí
je bez ohledu na stáří   naprosto dokonalý film.   Bezvadné herecké výkony,   dokonalá režie, v podstatě   nadčasový scénář - a k   té hudbě se více >

Autor: emery2008 | Hodnocení: 10 / 10

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení
iPhone
 
App Store hodnocení:
Android
 
Google Play hodnocení:
Windows Phone
 
WP store hodnocení:
BlackBerry
 
BB world hodnocení:

Copyright © 2003-2016, Filmová databáze s.r.o. (FDb.cz). Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Tyto webové stránky využívají soubory cookies. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace.

Load: 0.583/0.566