Obsah filmu Podzemka
Známý francouzský filmař Luc Besson se již několik let bohužel věnuje čisté komerci; jako scenárista a producent iniciuje divácky úspěšné projekty jednoduchých akčních filmů, v nichž dominují automobilové honičky, přestřelky a bojové scény. (Ve druhé linii jeho zájmu jsou historické příběhy.) Některé prvky z výše zmíněných snímků můžeme nalézt i v Bessonově romantickém kriminálním filmu Podzemka z roku 1985, jímž tehdy šestadvacetiletý tvůrce odstartoval svou úspěšnou dráhu. – Lupič Fred se ukryje před pronásledovateli v metru a objeví tu svět, zabydlený bizarními obyvateli. Mladík vyloupil trezor v domě krásné Heleny, do níž se zamiloval....
Známý francouzský filmař Luc Besson se již několik let bohužel věnuje čisté komerci; jako scenárista a producent iniciuje divácky úspěšné projekty jednoduchých akčních filmů, v nichž dominují automobilové honičky, přestřelky a bojové scény. (Ve druhé linii jeho zájmu jsou historické příběhy.) Některé prvky z výše zmíněných snímků můžeme nalézt i v Bessonově romantickém kriminálním filmu Podzemka z roku 1985, jímž tehdy šestadvacetiletý tvůrce odstartoval svou úspěšnou dráhu. – Lupič Fred se ukryje před pronásledovateli v metru a objeví tu svět, zabydlený bizarními obyvateli. Mladík vyloupil trezor v domě krásné Heleny, do níž se zamiloval. Spojí se s poškozenou a sejde se s ní na nástupišti metra. Mladá žena postupné přijímá jeho dvoření a také ona podlehne atmosféře zvláštního života v podzemí. Oba tu nacházejí spřízněné duše, zejména zlodějíčka Bruslaře a mlčenlivého Bubeníka. Jenže ve Fredových patách jdou pochopové Helenina bohatého manžela a také policisté ze zvláštního oddílu metra. – Luc Besson, zařazující se tímto snímkem po bok tvůrců francouzského neobarokního filmu (Jean-Jacques Beineix. Leos Carax), těží z postmodernistických postupů, jež se projevují zejména ve stylizaci postav i prostředí, v „ležérnosti“ vyprávění a v přebírání nejrůznějších vzorů. Metro a jeho obyvatelé tvoří zvláštní svět, vzdálený ovšem od každodenní reality a ztvárněný s pečlivou výtvarnou „sladěností“. Dílo se lehce pohybuje v poli tuctových akčních filmů a gangsterek, místy přitom předstírá existenciální hloubku a to vše občas navíc předvádí v komediální poloze. – Christophe Lambert v roli Freda připomíná Jeana-Paula Belmonda v Godardových novovlnných snímcích (U konce s dechem, Bláznivý Petříček), Isabelle Adjaniová hraje patřičně dekadentní a odtažitou femme fatale a Michel Galabru, známý ze série Četníků, zde předvádí policistu v poněkud jiné podobě. – Na snímku je navzdory jeho postmodernistické embaláži patrné, že byl z distribučních důvodů radikálně zkrácen o čtyřicet minut!
Tomáš Bartošek, Filmový přehled 2004/6 < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (1)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 28.9.2019
Surrealistický vesmír pařížského metra a v něm probíhající punkový či post-punkový život pro nás absolutně neznámý. Snímek má podmanivou magickou jednoznačnost ve svém jednoduchém a nejasném stylu. Subkultura žánru měla vždy své specifikum oslovující jen určitou část diváků, kteří daleko více dokáží ocenit tvůrčí umělecký přístup, kde se dokonce porušují i stanovená pravidla. Je to hlavně o stylu nad podstatou sebe sama ve svých tématech plného obrazů vtírající se do myšlenek daných představ. Kult osmdesátých let ve své podstatě a fascinaci touhy po svobodě, dobrodružství a sociální vzpouře. Příběh ve svém podmanivému vzhledu působí jako moderní pohádka ukončená beznadějnou romantickou tragédií ve stylu hudebního videoklipu. Tohle není film o násilí, ale o emocích a v tom je daná síla. Ano, svým způsobem netradiční milostný film, který však dokáže vytvořit jen Luc Besson.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 1.4.2017
Luc je evropský Quentin...
Besson je pozoruhodný režisér, který má dar točit „béčkové akčňáky“ s intelektuálním přesahem. V tomto „specifickém žánru“ de facto předběhl Quentina Tarantina. Podzemka je plná honiček a akčních scén, ale přesto se podobným filmům tohoto žánru výrazně vymyká. Stylizací postav i prostředím.
Podzemka zjevně vychází z poetiky filmů noir, ale posouvá je do jiného prostoru, ve kterém, jako by se míchal postmoderní svět s tím existencionálním. K čemuž výrazně napomáhají herecké výkony nejen hlavní dvojice, (Christopher Lambert a Isabelle Adjani), ale i dalších, Pochopitelně nechybí Bessonův „dvorní“ herec Jean Reno. Film má tak zvláštní „postromantickou“ stylizaci, že nedefinovatelně balancuje na rozhraní romance, dramatu a komedie. Rozhodně dokáže zaujmout a pobavit jak milovníka akčních filmů, tak intelektuála z filmové kavárny.
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 29.9.2014
Jestli tento film mohl někoho zaujmout,já bych měl návrh, režisér by měl zaplatit každému divákovi, který toto velmi špatné dílko dokouká do konce, nějaké odškodnění. Film je plný neuvěřitelných situací, které navazují jedna na druhou. Luca je vůbec nemusím a nebudu jmenovat jednu českou režisérku, která většinou točila, bez zájmu diváků. A když jsem si na konec přečetl, že jde o romanticko kriminální komedii,tak to mě odrovnalo. Určitě si to našlo své diváky, z vyšším vzděláním, mě na filmu zaujalo jen upozornění, že jde o The end....
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 28.1.2009
Naprosto excelentní film, jeden z opravdu dobrých Bessonových snímků, udržuje si nestále vysoké tempo, velice mile překvapuje Lambert, u něhož by člověk těžko hledal lepší ztvárnění role. Galabru v roli pomalého, ale mazáckého starého policajta je opravdu okouzlující a Reno v roztomilé úpravě bubeníka dokresluje film, který si opravdu zaslouží přízvisko kultovní.
Reklama
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film