Obsah filmu Olympia - Přehlídka národů
"Olympia 1. díl - Přehlídka národů". Dvě léta trvalo, než film olympijských her v Berlíně 1936 byl odevzdán veřejnosti. Byl pořízen se všemi vymoženostmi moderní techniky, s velkou svědomitostí a ohromným nákladem. Ale to by nestačilo, kdyby tu nebyla Leni Riefenstahlová s přímo zázračným smyslem pro optickou krásu obrazu a pohybu a pro sladění obojího v celek, který nebyl jen pýchou německé kinematografie, ale všech lidí, kteří činně nebo svými sympatiemi byli účastni na ušlechtilé ideji olympijských her.
Rozlehlost a četnost materiálů způsobila, že film byl rozdělený do dvou dílů. Prolog filmového děje začíná obrazem Akropole v...
"Olympia 1. díl - Přehlídka národů". Dvě léta trvalo, než film olympijských her v Berlíně 1936 byl odevzdán veřejnosti. Byl pořízen se všemi vymoženostmi moderní techniky, s velkou svědomitostí a ohromným nákladem. Ale to by nestačilo, kdyby tu nebyla Leni Riefenstahlová s přímo zázračným smyslem pro optickou krásu obrazu a pohybu a pro sladění obojího v celek, který nebyl jen pýchou německé kinematografie, ale všech lidí, kteří činně nebo svými sympatiemi byli účastni na ušlechtilé ideji olympijských her.
Rozlehlost a četnost materiálů způsobila, že film byl rozdělený do dvou dílů. Prolog filmového děje začíná obrazem Akropole v Athénách a spojuje tak olympijské hry moderní doby s dobou antickou, v níž vzkvétaly mohutné olympijské hry již mnoho století před našim letopočtem. Klasický starověk vytvořil ideály síly, krásy a půvabu, jak jsou vyjádřeny ve výtvarných dílech velkých umělců těchto epoch. Ovládnuté napětí Myronova Diskobola, je vyjádření a obrazem mužné síly naší doby, diskobolů a atletů našich dnů, věrných podob klasických ideálů. A jako doplňovala Afrodita mužnou sílu, tak stojí ženské postavy se svými hrami a uvolněnými tanci vedle atletů. Ony symbolizovaly svou chůzí, svými pohyby touhu po ideálech a z rytmu touhy po kráse a dokonalosti rodí se plamen - plamen zrozený z touhy, zapaluje pochodeň, jež nese věčný oheň z prastarého oltáře Olympie sedmi zeměmi do berlínského stádia, kde svítilo v 16. dnech XI. olympijských her mládeži 52 národů a jejich sportovnímu zápolení.
Běh s pochodní z Olympie do Berlína přechází v mohutný pohled na zápasy, které široká sportovní veřejnost prožívala ve filmu v nevídané blízkosti, to proto, že oko kamery vidí víc, než oko lidské. A tak se divák ocitnul mezi statisíci přihližejících na stadionu a přece viděl ve svém biografu víc než ti na stadionu, viděl i to,čeho přítomní v reálu nemohli vidět ani zlomek i z nejvýhodnějšího místa. Nejmenší detail každého boje objevuje se stejně, jako jeho celkový rytmus.
Šest nejrychlejších běžců světa u startu: Dá se sledovat každá vteřina před výstřelem, nervózní napětí všech šesti, proletění Owense cílem. Skok vysoký - ženy. Finále, největší soustředění - zpomalené snímky mění to vše ve zjevení. Takto ještě nikdy před tím si divák nevychutnal každou událost, každé kolo, každou fázi od 100 metrů ke 100 m v běhu na 1000 m. Tři Finové drtí udatného Japonce Murakoso, vydávají vše, již vědí, že až zavlaje nad důstojnými nástupci Nurmiho Salminenem, Askolou a Iso Holou vlajka Finska. Nebo ona noc skoku o tyči. Nishidovo očekávání, Meadowova dokonalá hra svalstva až po nejmenší nerv, když skáče 4.35 m.
Dramatičnost štafet s tragickými nehodami - až k maratonskému běhu, který spojuje již svým jménem starověk s novověkem a projevuje se svou jedinečnou mohutností. Kdo by mohl být jinak svědkem události na tratí dlouhé 42 km? Ještě nikdy nestála před očima diváků hrdinná píseň vytrvalosti a vůle zvítězit tak hmatatelně, jako zde, když se blíží k cíli, když vyčerpávají poslední reservy těla, když v nitru maratonských běžců ozývá se rytmus a vůle vydržet do posledního dechu, slyšitelná a viditelná zásluhou tohoto filmového díla. I k tomu se druží zajímavé pohledy do obecenstva, zachycující bouřlivé projevy povzbuzování, sympatií, zklamání.
A není bez zajímavosti, ba místy i bez humoru, jak i říšský kancléř Adolf Hitler, zachycený kamerou v nestřežených okamžicích, ztrácí vůdcovskou pózu a stává se prostým jedincem z desetisíců, s prostě týmiž lidskými projevy zájmu. < Zobrazit méně
Autor: Asmodej, zobrazit všechny obsahy (2)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 27.4.2014
Zachytenie čestného súboja národov
Napriek tomu, že Leni Riefenstahlovaá natočila kontroverzný film Triumf vôle, tu sa baviť o propagande aboslútne nemožno, žiadna tu zaznamenaná nie je. Je to elitné zachytenie olympiády, ktorá sa konala v roku 1936. Ak si myslíte, že sú tu zaznamenané iba úspechy Nemcov, mýlite sa. Aj ich neúspechy, aj úspechy súperov. Viď Jesse Owensa, pre toho musela mať snáď režisérka slabosť, pretože keď pretekal tak bol v zábere stále, viac ako nemeckí favoriti. Dokonca podľa záberov mám pociť, že najúspešnejšia krajina boli Američania. Ak si myslíte, že čo druhý záber bol Hitler a pohlavári, mýlite sa. Sem tam sa mihol a paradoxne nie v hrozivých pózach, ale ako nervózne podupáva, nakláňa sa a fandí. Všetko začína v Grécku, tajomné staré sochy a Akropola, potom nahí ľudia v spomalených záberoch cvičia, neskôr bežci potom naprieč Európou bežia do Berlína a zapaľujú slávnostne olympijský oheň. Nasleduje otvorenie a jednotlivé národy. Bolo zvláštne, že niektoré zdravili zdvihnutou pravicou, niektoré nie (ale to fakt nemožno vyčítať v tej dobe nikomu). Mám dokonca pocit, že nemecké ženy v bielom, išli dokonca pred mužmi. Nasledujú jednotlivé disciplíny, spravodlivo sú zaberané všetky národy, ktoré sa tej ktorej disciplíny zúčastňujú. Ľudia skandujú ju-es-ej, itáália, ungary ungary. Vidíme pretekárov aj z Maďarska, Poľska a Československa. Ľudia nadšení a šťastní, pretekári priateľskí k sebe a súboje pekné a rytierske. Tak by mala olympiáda vyzerať, nie ako dnes, pre úspech všetko a preháňať sa kto ju bude mať honosnejšiu. Leni Riefenstahlová bola určite režisérsky génius a toto bola veľkolepá podívaná. Mnoho kamier, špičkový strih, spomalené zábery, rôzne uhly, či tiene. Veľkolepé natočený športový dokument. Smutné je, že po tejto radostnej udalosti, keď spolu národy na jednom mieste bez problémov vychádzali, sa to všetko o tri roky kruto zmení