Nedělňátka (1992)

Nedělňátka (Söndagsbarn)

Söndagsbarn

Další název: Sunday's Children

    Žánr: psychologický
    Země: Švédsko
    Premiéra v ČR: 1.3.1992        
    Délka: 120 min.
„Nostalgické návraty do dětství plného štěstí a snů, ale i prvých traumat.“
Nejosobnější filmy, reflektující jeho dospívání a vztah k rodičům, natočil Ingmar Bergman v závěrečné etapě své úctyhodné filmové kariéry. Ve stejné době napsal kromě vlastního životopisu také trojici autobiografických scénářů, které zfilmovali jiní režiséři. Osud Bergmanových rodičů až do Ingmarova narození rekapituluje drama S nejlepšími úmysly (Den goda viljan, r. Bille August, 1992), nevěru Bergmanovy matky rozkrývají Soukromé zpovědi (Enskilda samtal, r. Liv Ullmannová, 1996) a komplikovaný vztah osmiletého chlapce k jeho rodičům, zejména k autoritativnímu otci, zachycují Nedělňátka, celovečerní režijní debut Bergmanova syna Daniela.

Bergmanovým filmovým alter egem se tu stal malý Pu, trávící se svou rodinou léto roku 1926 na švédském venkově. Bukolickou idylu prosluněných dnů narušuje napětí mezi otcem a matkou, v jehož důsledku Pu ztrácí dosavadní pocit bezpečí a jistoty. Významnou část filmu zabírá výlet otce a syna do nedalekého města, který nabízí možnost lepšího vzájemného poznání. Vzpomínky na období pomíjející dětské bezstarostnosti jsou prokládány scénami, v nichž dospělý Pu od umírajícího otce i po padesáti letech vyžaduje totéž – ujištění, že jej má skutečně rád.

Snímek s atmosférou čechovovského bezčasí je strukturovaný jako epizodická série vzpomínek a představ podnícených živou imaginací hlavního hrdiny. Třebaže rozvíjí mnohá závažná bergmanovská témata (narušené vztahy, touha po odpuštění, konflikt mezi křesťanskou morálkou a sexualitou), dívá se na ně z odlehčenějšího pohledu chlapce, který do tajů světa dospělých teprve s otevřenou pusou a fascinovaným pohledem proniká. Pu se nachází v pozici vnějšího pozorovatele, jež předjímá jeho kariéru filmového režiséra, který rovněž nahlíží do cizích životů. S emocionálně náročnou rolí si i bez předchozích filmových zkušeností přesvědčivě poradil ani ne desetiletý Henrik Linnros.

Martin Šrajer
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017

režie:
Daniel Bergman
 
 
hraje:
Thommy Berggren (Erik Bergman), Lena Endre (Karin Bergmanová), Henrik Linnros (Pu), Börje Ahlstedt (strýc Karel), Malin Ek (role neurčena), Birgitta Valberg (role neurčena), Marie Richardson (Marianne)
 
 
scénář:
Ingmar Bergman
 
 
kamera:
Tony Forsberg
 
 
hudba:
Rune Gustafsson
 
 
výprava-architekt:
Sven Wichmann
 
 
kostýmy:
Mona Theresia Forsén
 
 
střih:
Darek Hodor
 
 
zvuk:
Klas Engström, Patrik Grede
 
 
vedoucí produkce:
Klas Olofsson
 
 
produkce:
Katinka Faragó
 
 
titulky-česká verze:
Zbyněk Černík
 
 
Copyright © 2003-2019, BigZoom, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.