Obsah filmu Návrat ztraceného syna
Po debutu Každý den odvahu pokračoval Evald Schorm i ve svém dalším filmu v sondování nitra člověka, v zachycení jeho úzkostí, nejistot, stresů. a depresí. Šlo mu přitom o naznačení souvislostí mezi individuálním životem a vnějším tlakem společnosti. Spoluautor scénáře Sergej Machonin mluví o hlavním hrdinovi jako o člověku, který „postupně začal v životě ztrácet sebezáchovnou imunitu proti všemu nepravému, nemravnému, polocharakternímu, co se tváří tak nevinně, samozřejmě a normálně; začal si to připouštět právě jako nepravé, nemravné a znehodnocující lidský život, Přestal to pokládat za normální - a v tom okamžiku se octl v konfliktu se...
Po debutu Každý den odvahu pokračoval Evald Schorm i ve svém dalším filmu v sondování nitra člověka, v zachycení jeho úzkostí, nejistot, stresů. a depresí. Šlo mu přitom o naznačení souvislostí mezi individuálním životem a vnějším tlakem společnosti. Spoluautor scénáře Sergej Machonin mluví o hlavním hrdinovi jako o člověku, který „postupně začal v životě ztrácet sebezáchovnou imunitu proti všemu nepravému, nemravnému, polocharakternímu, co se tváří tak nevinně, samozřejmě a normálně; začal si to připouštět právě jako nepravé, nemravné a znehodnocující lidský život, Přestal to pokládat za normální - a v tom okamžiku se octl v konfliktu se sebou samým a se světem všech ,normálních' lidí kolem sebe". - Do venkovského psychiatric-kého ústavu přivážejí inženýra Jana Šebka, který se pokusil o sebevraždu. Vyšetřující lékař (hraje jej známy psychiatr MUDr. Milan Morávek) se pokouší zjistit příčiny, jež ho k činu vedly. Vyptává se nemocného i lidí z jeho okolí: manželky Jany, jejích rodičů i ředitele z Šebkova projektového ústavu. Všichni ho charakterizují jako „divného, ale hodného člověka". To však pokus o sebe-vraždu nevysvětluje. Pacient se mezitím sblíží s jiným nemocným, mladým Zdeňkem, a později i s lékařovou manželkou Olgou. Janova žena má milence Jiřího, neumí se však mezi oběma muži rozhodnout. Nemocný se marně pokusí o útěk. Olga se k němu upíná stále více, protože ani její manželství není šťastné. Lékař propustí Jana domů. Zdánlivě je tu vše v pořádku, ale oba partneři pociťují odcizení. Druhý den dojde v Šebkově práci k trapné scéně, po níž Jan opět skončí na psychiatrii. Zdeněk vyběhne z ústavu a vrhne se pod auto. Po jeho smrti se Jan opět rozhodne k útěku, V blízké farské zahradě vyslechne kněze meditujícího nad biblickým textem. V pražském bytě na něj už čeká psychiatr. - Jan je konečně propuštěn. Cítí se však neklidný. Jedna venkovská žena jej omylem považuje za uprchlého vězně a zavolá na něj policií. Jan utíká před svými pronásledovateli přes pole, až vyčerpáním padne. Vrací se zpět do ústavu . . . - Snímek získal Cenu kritiky ex aequo na XX. MFF v Locarnu 1967 a Zlaté slunce na V. FF mladých v Trutnově 1967 (Jan Kačer zde získal Malé slunce za herecký výkon).
Autor/Zdroj: /Filmový přehled < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (4)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 31.10.2017
Tak nevím. Pan Schorm, při vší úctě k jeho dílu, bude pro mne asi nestravitelný. Proč byla tato konina natočena, to věru nechápu. Někde je chyba. Překvapil pan Suchřípa, ale jinak je to na usnutí.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 20.6.2011
Ve filmu se mě líbila herečka Dana Medřická, a mladá Jana Brejchová a chlapec k nakousnutí Jan Kačer. A při sledování filmu jsem si vzpoměl na nějaký dokument, ve kterém se kdosi, možná Kačer zastavuje nad prací režiséra Evalda Schorma, který při filmování dával volnou ruku, proto některé scény se rodily, tak jak v tu dobu to ten který herec cítil...