reklama

FDb.cz - filmová databáze

Dnes je 5.12.2016 a svátek má Jitka. Tip: Nej půjčka >>

Rozšířené vyhledáváníPostrádáte zde něco?

 
 
ohodnotit

Nadlidé

Další název:
Nezapomeň
Žánr:
Rok:
1946
Délka:
72 minut
Premiéra v ČR:
29.11.1946
Popis / Obsah / Info k filmu Nadlidé
Na počátku okupace v malém městečku je na udání kolaboranta odhalena odbojová skupina. Plukovník Jánský se snaží svou rodinou dostat včas za hranice a pomoci odboji.
Autor/Zdroj: /Popis
Šest let visel nad českými zeměmi mrak německé surovosti. Kdo přežil - nezapomene. Opravdu nezapomene · Lidé bděte! slyšíš nejslavnější větu pankrácké reportáže, kterou dopsal německý kat. A týmž varovným a napomínavým echem zní naše popřevratová poesie. Při všem, co miloval: všichni, kdož padli, při' dějinném významu toho, zač platili bolestí a krví - nezapomínejte, lidé!
Lze víc než pochopit, jestliže také film se pokusil vyslovit tohle memento. Původní název Wassermannova snímku zněl Nezapomeň. Nevím, proč bylo takřka v poslední chvíli tomuto názvu odtroubeno. Tolik je však jisto: má-li nám toto memento připomínat pomnichovskou kalvarii v plném jejím významu dějinném i osobním, v její podobě nejen tragické, ale i obětovné a hrdinné - bylo onomu názvu odtroubeno právem. Ublížili bychom hluboce lidskému, krásnému a pohnutému dílu Fučíkovu, kdybychom je stavěli do jedné řady s tímto filmem, a ublížili bychom i oné české poesii, které se podařilo tak mocně vyslovit, čím žhavěla duše českého člověka za onoho dusného dějinného intermezza.
Nadlidé jsou prozatím nejméně zdařilým produktem skupiny českých filmů, potýkajících se s okupační látkou. Film, který chtěl být palčivou a nevyhladitelnou připomínkou boje, utrpení a obětí tisíců neznámých českých lidí, vrhajících se v zápas s drtivou přesilou, vyústil v ponurý, beznadějí čišící, dramaticky nedovařený příběh, jehož tvůrce jako by pudila jediná ctižádost: vehnat diváka do náruče zlého, tíživého snu, na jehož konci není vysvobozujícího ranního rozbřesku. Třem dosavadním okupačním příběhům se pak tihle Nadlidé podobají tím, že po čtvrté usvědčují autory českých okupačních dramat z představy, podle níž každý druhý obyvatel této země konspiroval za okupace proti vetřelcům, ukrýval zbraně, podával zprávy do zahraničí, střílel Němce a odpravoval zrádce; při čemž na pět z gruntu statečných Čechů připadal obvykle jeden udavač. Na hony je mi vzdálen úmysl zlehčovat význam podzemního českého odboje a těžkých oběti, které nebyly přineseny. Po shlédnutí čtveřice našich okupačních filmů se však obávám, že dějinně, psychologicky a sociálně složitá problematika okupační doby se nám tu v pravém slova smyslu scvrkla v okupační šablonu, která si nesnadný úkol pohodlně zužuje na situační historku zpola detektivního ražení, okořeněnou pouze motivicky tak, aby bylo možno vydávat tento sensačně napínavý druh za okupační drama.
Časově je příběh Nadlidi položen do prvních dnů okupace a jeho dějištěm je zapadlý český venkov: přívoz, hospoda, hájovna, krámek. A myšlenka? Ani malý a v nejztracenějším koutě země žijící český člověk se nedal zviklat vývojem, který u nás nastal po 15. březnu 1939, Neklesl na duchu, nesložil ruce v klín, neoddal se zahořklé pasivitě a nepokořil se. Věda, že boj tepn·e začíná, dělal co mohl, aby spravedlivá věc opět zvítězila. Ani nejtěžší oběti se nezalekl a z drobných, hrdinných tragedií těchto neznámých, kteří bez hlesu padli, vyrostla naše důstojnost národní a lidská. -- Souhlasím. Je to skutečnost, zasluhující, aby byla vzpomenuta filmem.
Tuto myšlenku zavinuli však tvůrcové filmu do čehosi, co lze jen se sebezapřením nazvat dramatickým příběhem. Nestvoříš drama, popíšeš-li pomocí sebeosvědčenéjších dramatických manýr několik vzrušujících událostí, navlečených na jakés takés souvislé niti. V nejlepším případě uvízneš kdesi mezi dramatem a reportáží a co zplodíš, nebude ani ryba ani rak. Nadlidé jsou přímo exemplární ukázkou filmu, postaveného na dramatické nedonošené fabuli. Nejsou ani dramatem, ani reportážním dokumentem, jsou okupační směsicí, složenou ze tří hrubě přitesaných kusů. Jsou tu ovšem místa, prozrazující zručnou a zkušenou režijní práci a silný dramatický nerv (scéna s přežvykujícími Němci v krámě) a také v líčení atmosféry přiznáš režii úroveň nezřídka nadprůměrnou - dohromady je to však horce spíchnutý příběh, celkem bez invence zacházející s tradičním už inventářem okupačních truchloher a také tradičně hřešící na některé základní požadavky logiky a věrohodnosti.
Všechen úspěch závisel proto na tom, jak si s touhle záležitostí poradí představitelé jednotlivých postav. A tu teprve je mocno povědět leccos ke chvále tohoto filmu : několik hereckých výkonů je nejkladnější stránkou Nadlidí. Především Marie Nademlejnská se pro úlohu převozníkovy ženy vyzbrojila střídmými sice, nicméně dramaticky působivými a v účinku neselhávajícími prostředky výrazu, mluvy i gesta a byla to ona, kdo spolehlivě nesl na svých bedrech tragické břímě příběhu. Jaroslav Vojta v roli jejího manžela, venkovského převozníka, ztlumil tentokrát k prospěchu věci příliš charakteristické znaky svého hereckého přednesu a podřídil je požadavku civilnosti u něho nezvyklé. Šťastně si počínal rovněž O. Motyčka, který v ro1i hostinského vytvořil malou sic, zato však jednu z nejplastičtějších postav příběhu. Bez úrazu absolvoval svou první větší filmovou zkoušku J. Zrotal v roli bývalého nadporučíka a výtečnou postavou filmu byla Němka A. Tomanové. Systemisovanou úlohou našich okupačních dramat je úloha českého zrádce. Bezectnou tuto figuru vykreslil v Nadlidech Fr. Kreuzmann ne nově, šablonovitě a s čítankovitou přímo názorností - tedy právě tak, jak jsme se obávali (a jak mu to ovšem předepsal scénář a schválila režie). Ještě několik dalších postav zabydluje tento příběh: plukovník Gustava Hilmara, kreslený tahy až příliš běžnými, dvě naprosto zbytečné role mladých žen, jimž se marně snažily dodat trochu krve L. Zemková a P. Vrbenská, v úložce SS-mana se tu takřka jen mihne znamenitý E. Linkers, Fr. Marek ostře a výrazně vystihuje figuru nadutého Němce a Fr. Roland se přesvědčivě ztrácí v roli hajného.
Nesporným kladem filmu je posléze fotografie, byť ne vždy vyrovnaná. Nejsou to pouze krajinné exteriéry, zachycované se vzorným smyslem pro čistotu, jas a hloubku snímku, co svědčí o pozoruhodné technické úrovni Tuzarovy práce - patří sem také několik obrazů z okolí převozníkova domku, neobyčejně sugestivních svou ponurou, sychravou a mlhavou náladovostí, a řada záběrů převozníkovy ženy, podmanivě a pateticky akcentujících silný herecký výkon Marie Nademlejnské.
Mohu tedy uzavřít zjištěním, že záchranou filmu je jeho stránka technická a herecká. Obě tyto kladné stránky dohromady nemohou však nic změnit na tom, že Nadlidé jsou pouhým situačním záznamem hrstě dramatických události bez skutečného dramatického posvěcení.Autor/Zdroj: Žalman Jan/dobová recenze


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište

Hodnocení:n12345678910

Hodnocení filmu

69 %
6   - argenson
2   - curil
9   - clara.bow
7   - Frolíček
7   - M.A.G.
8   - martin.stu
6   - melakara
7   - nick4
7   - Kycky
7   - Lasy
7   - rosta12
10 - dederon
10 - vo.truhlas
8   - Bape
2   - Warden
7   - ceskytulak
6   - vecernice
9   - tvo
8   - flogger
2   - anubis1234

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 139581
Osobností: 599559
Fotografií: 517310
Plakátů: 250398
Obsahů a biografií: 128915

Poslední komentáře

300: Bitva u Thermopyl (2007)

Průsmyk

300: Bitva u Thermopyl
"Jdi, poutníče, a zvěstuj   Lakedaimonským že my tu   mrtvi ležíme, jak zákony   kázaly nám." Komiksově   převyprávěný příběh   skutečných více >

Autor: radegaster | Hodnocení: 7 / 10

Profesionáli (2008) [TV seriál]

manželka

Profesionáli
nevim jestli si toho nekdo   vsimnul ale manželka Marosa   je Růženka a ne Helenka   .jinak je to celkem zabavny   sitcom .

Autor: gabriela73

Polda (2016) [TV seriál]

20 let v komatu, ale nic ho nezastaví:-)

Polda
Zkřížit komediální   ladění a kriminálku v   jednom není zas tak   jednoduchý, hlavně když jde   o vraždy. Zde to vyšlo tak   napůl. Případy více >

Autor: FLA | Hodnocení: 6 / 10

45 Minutes from Hollywood (1926)

45 Minutes from Hollywood
Stan Laurel se zde objeví jen   v několika prostřizích. No,   s tím knírem vypadá fakt   divně. Snímek má rychlost i   spád, a je svým způsobem   legrační. Je to groteska ne?

Autor: Pitryx | Hodnocení: 6 / 10

Laurel a Hardy na moři (1940)

Laurel a Hardy na moři
První polovina byla fajn, tak   trochu připomínala zlaté   časy grotesky, druhá byla   už moc a moc slabá. Na moři   se toho mnoho neodehrálo. Dá   se na to dívat, ale   nečekejte zázrak.

Autor: Pitryx | Hodnocení: 4 / 10

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení
iPhone
 
App Store hodnocení:
Android
 
Google Play hodnocení:
Windows Phone
 
WP store hodnocení:
BlackBerry
 
BB world hodnocení:

Copyright © 2003-2016, Filmová databáze s.r.o. (FDb.cz). Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Tyto webové stránky využívají soubory cookies. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace.

Load: 1.037/1.012