Obsah filmu Minulost
Po hvězdně obsazené gangsterské parodii Kanárská spojka (1993), za kterou obdržel Plyšového lva pro nejméně zdařilý film roku, režisér Ivo Trajkov u svého druhého filmu zcela zásadně změnil téma, žánr i způsob vyprávění. A navíc se zaštítil charitativním cílem. I když to druhé rozhodně nebylo třeba, neboť film dokáže velmi dobře fungovat i sám o sobě.
Neslyšící František strávil ve vězení dlouhých třináct let. Tehdy, za socialismu, byl svět docela jiný, než do jakého se vrací. František upíná všechny své touhy a naděje k myšlence najít svoji osudovou lásku Lízu, jejíhož příležitostného milence tehdy v návalu zoufalství a hněvu zabil. Místo...
Po hvězdně obsazené gangsterské parodii Kanárská spojka (1993), za kterou obdržel Plyšového lva pro nejméně zdařilý film roku, režisér Ivo Trajkov u svého druhého filmu zcela zásadně změnil téma, žánr i způsob vyprávění. A navíc se zaštítil charitativním cílem. I když to druhé rozhodně nebylo třeba, neboť film dokáže velmi dobře fungovat i sám o sobě.
Neslyšící František strávil ve vězení dlouhých třináct let. Tehdy, za socialismu, byl svět docela jiný, než do jakého se vrací. František upíná všechny své touhy a naděje k myšlence najít svoji osudovou lásku Lízu, jejíhož příležitostného milence tehdy v návalu zoufalství a hněvu zabil. Místo toho však potkává bývalého spoluvězně Standu. Ten mu sice nabídne pomoc, ve skutečnosti ho ale znovu svádí na šikmou plochu... František ve snaze stůj co stůj vrátit minulost zapomíná myslet na současnost i budoucnost.
Snímek v Čechách žijícího makedonského režiséra vychází z tradice filmu cinéma-vérité. Trajkov se všemi prostředky snaží diváka přesvědčit, že nesleduje tvůrčí konstrukci, ale že má to štěstí nahlédnout do života skutečného sluchově handicapovaného člověka. Bez jediného mluveného slova, ve světě podivně deformovaných zvuků a ruchů, které umocňuje použitá hudba, se před námi díky dokumentaristicky stylizované práci s kamerou otevírá svět neslyšících. Trajkovovi se tohoto účinku daří dosáhnout i tím, že do filmu obsadil méně známé herce a řadu neherců, že důsledně vsadil na reálná prostředí, že příběh nesevřel pečlivě stínovaným scénářem, ale dovolil mu v rámci předem vytyčených mantinelů prostřednictvím autentické improvizace dýchat. Divákův pocit, že se ocitl v klaustrofobických kleštích, je proto velmi silný a věrohodný.
Minulost se skrz příběh neslyšícího člověka snaží poukazovat i na obecnější problémy současné společnosti - osamělost, odcizení, komunikační potíže, absenci empatie i obyčejného lidského spoluprožívání.
Jaroslav Sedláček, 36.LFŠ 2010 < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (2)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Bez komentáře :-).
Přidat komentář jako první.