Popis / Obsah / Info k filmu Mé dvacáté stoletíCelovečerní autorský debut mladé maďarské režisérky Ildikó Enyediové Mé XX. století je líbeznou fantaskní hříčkou, nespoutaným filmovým zamyšlením nad možnostmi lidstva na prahu 20. století. Je to zamyšlení ve formě fiktivního příběhu dvou sester-dvojčat žijících odděleně. Dora a Lili se narodily v chudém prostředí a byly od sebe ještě jako děti odtrženy. Také jejich charaktery se utvářely rozdílně. Z první se stala svůdnice a podvodnice, která hledí jedině užívat života, většinou na účet důvěřivých mužů, druhá zůstala plachá a uvěřila anarchistickým snům, že revoluční činnost a atentáty změní svět k lepšímu. Dívky se nezávisle na sobě setkávají se sympatickým panem Z., který se domnívá, že se stýká s jednou a touž ženou. Epizody se odehrávají v různých městech a v různých prostředích.
Enyediová zvolila členité černobílé vyprávění; vedle záměrně naivistických symbolických výjevů vidíme téměř dokumentární pasáže pohrávající si s expresivitou podání. Do dojemné milostné historie jsou zapojovány zcizující efekty v podobě neustále připomínaného zarámování Edisonovými vynálezy (žárovka, telegraf…). O svém filmu režisérka říká: „Stojíme zde na konci dvacátého století se svými zmatenými myšlenkami a instinkty. V kdysi tak neomezeném prostoru jsme vtěsnáni do hmotných a časových bariér svých životů se svými trpasličími ambicemi, osiřelí, zkažení. Na prahu našeho věku měl svět všechny předpoklady (alespoň se to domnívali tehdejší stateční odvážlivci), aby se pro všechny své obyvatele stal záhy pozemským rájem. Záleželo jen a jen na lidech. Proto se tento film zabýval lidmi, a nikoli velkými historickými událostmi…“ Snímek získal mj. Zlatou kameru na MFF v Cannes 1989.
Kino AERO
Popis / Obsah / Info k filmu Mé dvacáté stoletíNa Silvestra 1899 spolu s 20. stoletím dorazí do Maďarska Orient expresem Dora a Lili, dvojčata, která osud rozdělil ještě jako nemluvňata a která se od té doby nepotkala. Dora je lehkomyslná podvodnice, z Lili se stala anarchistka. Vystoupí z vlaku současně, ale ani tentokrát se nepotkají. Pan Z. je podivný aristokrat, propadl vědě, technickým objevům a ideálům nového století. Poznává každou dívku zvlášť, netuše, ze jsou dvě. Splývají mu dohromady a tvoří tak dokonalou Ženu. Film byl oceněn na festivalu v Cannes cenou za nejlepší debut - Zlatou kamerou.
Autor/Zdroj: /IX. FEBIOFEST
Popis / Obsah / Info k filmu Mé dvacáté stoletíCelovečerní autorský debut mladé maďarské režisérky Ildikó Enyediové Mé XX. století je líbeznou fantaskní hříčkou, nespoutaným filmovým zamyšlením nad - pohříchu většinou promarněnými - možnostmi lidstva na prahu dvacátého století. Je to zamyšlení zhmotněné fiktivním příběhem dvou navzájem se neznajících sester-dvojčat s diametrálně rozdílnými životními cestami. Dívky se nezávisle na sobě setkávají se sympatickým panem Z., předpokládajícím, že se stýká s jednou a touž ženou. - Černobílý film s vynikající kamerou Tibora Mathého. je rámován Edisonovými objevy žárovky a telegrafu. Kontrapunktem těchto technických vymožeností je všudypřítomnost tajuplné hvězdné oblohy: hvězdy si mezi sebou povídají, komentují pozemské dění, oslovují aktéry příběhu. Epizody se odehrávají v různých městech a v různých prostředích (na plátně uvozených podtitulky). Snímek překvapuje i zkušeného diváka svobodným filmovým vyjadřováním a jeho originalitou, sympatický je na něm i jemný smysl pro humor. Autorka vedle sebe řadí jakoby naivní metafory s dokumentaristicky laděnými obrazy. Netají se tím, že vypovídá i sama o sobě: "Všichni jsme ve svých tužbách, zábranách i konfliktech jakoby otisky neblahé historické epochy. I já jsem plná pochybností, někdy úzkostná, jindy krutá. Jsem podezíravá, přibližuje-li se ke mně někdo s láskou, a v nejnevhodnější chvíli naopak nesmírně vstřícná. Ani já nejsem s to pomoci jinému člověku, sužovanému úzkostí. Nicméně se pokouším žít jinak, a navzdory ješitnosti riskuji, že se zesměšním. Abychom byli podobni spíš sami sobě než době, v níž žijeme, musíme věnovat právě sami sobě méně pozornosti a více se zaměřit na schopnost milovat . . . - Snímek získal mj. Zlato.u kameru na 42. MFF v Cannes 1989, Cenu za režii a I. Enedyová a T. Mathé Cenu profesionální poroty na 21. MFF v Budapešti 1989.
Autor/Zdroj: Kubinová Petra/Filmový přehled
Nový publicista: Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně
napište