Obsah filmu Loganův útěk
Útlounkému sci-fi thrilleru Loganův útěk Williama F. Nolana a George Claytona Johnsona se koncem 60. let ve sci-fi komunitě dostalo vcelku příznivého čtenářského ohlasu. Tím si vysloužil nejen několik pokračování, na nichž už profitoval pouze Nolan, zatímco Johnson se raději vrhl do boje za legalizaci marihuany. Získal si také pozornost hollywoodských studií. Jde sice o text žánrový, ovšem i v rámci sci-fi poněkud nelogický a naivní. Přesto nám nabízí pozoruhodnou vizi budoucnosti, která v sobě nese řadu motivů později dovršených v tzv. kyberpunku.
To platí i o filmové adaptaci, která vznikla v roce 1976 a zaznamenala slušný komerční...
Útlounkému sci-fi thrilleru Loganův útěk Williama F. Nolana a George Claytona Johnsona se koncem 60. let ve sci-fi komunitě dostalo vcelku příznivého čtenářského ohlasu. Tím si vysloužil nejen několik pokračování, na nichž už profitoval pouze Nolan, zatímco Johnson se raději vrhl do boje za legalizaci marihuany. Získal si také pozornost hollywoodských studií. Jde sice o text žánrový, ovšem i v rámci sci-fi poněkud nelogický a naivní. Přesto nám nabízí pozoruhodnou vizi budoucnosti, která v sobě nese řadu motivů později dovršených v tzv. kyberpunku.
To platí i o filmové adaptaci, která vznikla v roce 1976 a zaznamenala slušný komerční úspěch. Některé pasáže výpravného snímku s propracovaným vizuálem a hvězdným obsazením působí domyšleně a inteligentně. Přesto se nelze ubránit myšlence, že kdyby se námětu chopil lepší scenárista a mladší, odvážnější režisér, mohl by v sedmdesátkových kulisách docílit podobného účinku jako některé prekyberpunkové opusy 80. let.
Michael Anderson přece jen svou nominaci na Oscara za nejlepší režii obdržel již v roce 1957 díky Cestě kolem světa za 80 dní (Around the World in Eighty Days, 1956). Pokud jde o dystopické světy, od svého tristního pokusu natočit Orwellův román 1984 (1955) se příliš daleko neposunul. Nedaří se mu také ve vedení herců, pokud tedy nebylo jeho záměrem přetavit životní křeč pozemšťanů vzdálené budoucnosti i do výrazů a replik Michaela Yorka či Jenny Agutterové.
Za nesporným vizuálním kouzlem snímku stojí téměř osmdesátiletý veterán Ernest Laszlo, dlouholetý spolupracovník Stanleyho Kramera. Expresivní a minimálně v městských pasážích odvážně experimentální hudbu složil Jerry Goldsmith, jeho snahu však ten samý rok zastínil jeho slavnější (a oscarový) soundtrack k hororu Přichází Satan! (The Omen, 1976).
Přes výše zmíněné výtky je Loganův útěk v řadě ohledů přímým předchůdcem kyberpunku 80. let a nese si s sebou celou řadu pozoruhodných filozofických přesahů.
Aleš Říman
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (3)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 4.8.2021
Nějaký podzemní kryt s běžným životem, avšak v totalitním režimu. I podaří se jisté dvojici uprchnout na zemský povrch, kde se nestačí divit nad skutečným světem. Z dnešního pohledu námět viděný nesčíslněkrát, byť v různých obměnách. Snímky ´Sexmise´ (1983) nebo ´Ostrov´ (2005) zná jistě každý. Tohle je však klasika ze sedmdesátých let a nejinak zajímavá. Po vizuální stránce jsou sice technické efekty a triky značně zastaralé, ale to se dá s přehledem ještě přehlédnout. Dějství má smysluplný příběh s úžasnou atmosférou a fantazijním uskupením ohledně lidského pokolení v daleké budoucnosti. Obsahuje několik zajímavých detailů, jako třeba plastické operace za použití laserového paprsku. Někdo tak příběh s takovouto předvídavostí srovnává s tvorbou Julese Vernea. Máme tu svět, ve kterém se udržuje mladý život do určitého věku, kdy je rituálem ukončen a jen vyvolení se dočkají znovuzrození. Vymývání mozku jak v nějaké sektě, že? Proto po divácké stránce přijde krapet humorné, když v druhé polovině všeho dějství v myšlenkách uprchlé dvojice vznikají otázky. Jako například: proč jsou na kamenných deskách, pro nás náhrobcích, vyryta jména a nějaká čísla. Nechápou ohromnou sochou staříka, pro nás prezident Lincoln. Neznají kočku, atd. atd. Až potkají staříka živého a ten zas nevychází z údivu z nich. Příběh plný politických a náboženských paralel, sloužící i dnes k zamyšlení. Z dnešního pohledu snímek rozmazleného diváka současnými CGI efekty již nenadchne, ale za shlédnutí určitě stojí. Bude se alespoň vědět, z kterého snímku se neustále používá daný námět.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 3.5.2014
Postarší sci-fi, která i dnes má co říct, byť efekty mohou vzbuzovat úsměvy.Víc se řeční, víc se filozofuje, trocha nahoty, zajímavá hudba, windows v dáli...
Konec trochu divný, modýlky hořely pěkně, akorát si říkám, že kdyby tak jednoduše šlo všechno zlikvidovat, tak by určitě uteklo více lidí nebo se alespoň pokusilo o vzpouru, ale to je domněnka svobodného člověka. Ten, kdo svobodu nepoznal asi nechápal, proč se bouřit. Ostatně, když se mohl znovuzrodit.
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 16.2.2012
Zdlouhavý útěk-UF
V době svého vzniku to mohla být bomba a kdybych to viděl ještě tak před 20ti lety,možná by mě to také bavilo.Dnes už stěží,film je hrozně utahaný a ukecaný.Vedou se zvláštní dialogy o ničem a přesto,že vizuální stránke je i dnes velmi dobrá a líbila se mě(smekám klobouk)víc neudělím a znovu se nepodívám:-((
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 18.8.2011
Země po katastrofě - a tady žijou jen mladí a ostatní se nehodí. Až venku Logan zjistí že třicet let není konec a konec uzavřené společnosti je dost pěkný závěr. Sci-fi dobře zpracované.
Reklama
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 4.7.2010
Film na klasické téma postkatastrofického života v uzavřené komunitě v ideálním světě řízeného centrální naprosto odlidštěnou inteligencí. Lidé zde mohou mít vše, nač si vzpomenou. Jediné, co se nedoporučuje, je mít třicáté narozeniny – v ten moment je jejich život teatrálně „obnoven“ – ve skutečnosti se však jedná o anihilaci v zařízení zvaném „kolotoč“. Řada lidí se však snaží centrální moci vymknout z kontroly a utéct. Tomu však systém brání různými způsoby. Jedním z nich je nasazení strážců, kteří po takovýchto nevděčnících pátrají a nemilosrdně je likvidují. Tak začíná úvodní seznámení s prostředím. A jedním z těchto strážců je hlavní hrdina, Logan ….
Tento celkem zajímavý film není příliš často uváděný. Sice v některých částech působí poněkud stylizovaně, ale jeho tvůrci využili řadu zajímavých nápadů a triků. Mnohá zařízení a interiéry jsou reálné stavby – ať v blízkosti studia, nebo různě rozesetých po Spojených státech. Při natáčení byla využita řada modelů i funkčních rekvizit v měřítku 1:1. Tak jak to v řadě podobných projektů bývá, i v tomto případě se obsazení tvůrčího štábu značně měnilo, než se ustálilo v konečné podobě.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film