Popis / Obsah / Info k filmu Kuličky
KULIČKY jsou povídkový film o tom, jak v praxi vypadá soužití muže se ženou.
Od první lásky k prvnímu sexu, od první lži k poslední.
Scénáristka a režisérka Olga Dabrowská se podívala s nadhledem a humorem na to jak vzniká a probíhá partnerský vztah.
oficiální text distributoraPopis / Obsah / Info k filmu Kuličky
Povídkový film o tom, jak ženy manipulují s muži, nevykopává feministicky nabroušenou válečnou sekeru. S kousavým i sebeironickým humorem pozoruje partnerské vztahy ve čtyřech fázích života: ženský mechanismus manipulace se nenápadně rozjíždí již na dětském hřišti a k zastavení není ani na hřbitově.
Povídkový film o tom, jak ženy různých generací i různého životního stylu manipulují s muži, natočila jako svůj celovečerní režijní debut...
Povídkový film o tom, jak ženy různých generací i různého životního stylu manipulují s muži, natočila jako svůj celovečerní režijní debut Olga Dabrowská. Režisérka, která se autorsky podílela na několika filmech Petra Zelenky, ve čtyřech samostatných epizodách nevykopává žádnou feministicky nabroušenou válečnou sekeru. S kousavým i sebeironickým humorem pozoruje partnerské vztahy v různých fázích života („od první lásky k prvnímu sexu, od první lži k poslední“), čemuž jsou adekvátně přizpůsobeny atmosféra, prostředí nebo slovník jednotlivých příběhů. „Ženský mechanismus manipulace“ se přitom nenápadně rozjíždí již na dětském hřišti (úvodní anekdota Svatba) a k zastavení není ani na hřbitově (melancholický epilog o „lásce až za hrob“ Pomalu, ale slábnu). Pro celý snímek je příznačné střídání komických až groteskních momentů se závažnými. Nejpřesvědčivěji se to režisérce zdařilo v povídce Maminčin andílek, která se převážně odehrává na technoparty a předkládá místy až děsivě autentický pohled na způsob života, zábavy i mluvy mnohých současných teenagerů (její aktérkou je vzpurná pubertální dívka, která natolik žárlí na svoji matku, že se rozhodne svést jejího milence). V kontrastu s touto vyhrocenou povídkou se epizoda Mravní imperativ odehrává v pokrytecky všeobjímajícím společenství věřících, v němž se vdavekchtivá mondéna rozhodne „ulovit“ mladého katolického kněze.
(tse)
katalog 1. Festivalu nad řekou
Popis / Obsah / Info k filmu Kuličky
V prologu povídkového autorského snímku si děti hrají na svatbu: „novomanželka" Julínka svého malého „manžela" Péťu nepustí, aby si hrál s ostatními dětmi. Puberťačka Angela svádí boj s milencem své matky (povídka Maminčin andílek), hrdinka Mravního imperativu usiluje o svobodu a počestnost mladého kněze a v segmentu nazvaném Pomalu, ale slábnu deptá Boženka svého starého, nemocného manžela přehnanou starostlivostí doslova „až za hrob"... Debutující režisérka Olga Dabrowská se ve svém autorském snímku vyjadřuje k tématu mužského osudu manipulovaného ženami. Ženská sebestřednost a poživačnost se projevuje ve vztazích od prvních dětských her až po stáří a smrt. Na paradoxně pojatých příbězích žen všech generací a různého životního stylu tak autorka demonstruje mechanismy lidského života, který může být zmarněný vinou zneužívání takových „nezpochybnitelných" ženských zbraní, jako jsou slzy, sex, citové vydírání nebo sebeobětování pro druhého.
katalog 44. MFF Karlovy Vary
Popis / Obsah / Info k filmu Kuličky
Celovečerní režijní debut scenáristky Olgy Dabrowské Kuličky je skromným nezávislým snímkem, složeným ze tří povídek a úvodního skeče. Autorka v něm podle vlastních slov zachycuje „obraz promarněného lidského života“, začínajícího dětskou hrou a končícího stářím a smrtí. Tématem je ženská sebeláska a manipulativnost. – V prologu nepustí po hře na svatbu „novomanželka“ Julinka čerstvě nabytého „novomanžela“ Péťu hrát si s ostatními dětmi. V další povídce žárlí vzpurná puberťačka na matku, svede jejího milence a pak ho vydíráním přiměje, aby nechal matku být, a má ji tak opět jen sama pro sebe. Následující epizoda vypráví o vdavekchtivé mondéně, která si vytipuje mladého kněze, a konečně poslední povídka líčí tíži až přílišné starostlivosti o partnera, jež je důsledkem vlastního sobectví a jež manželský vztah spíše naleptává, než ochraňuje. V generační stupnici však schází střední věk, zastoupený v náznaku jen bizarní dvojicí evangelického faráře a jeho ženy v podání Jana Buriana a Ester Kočičkové. – Stěžejní jsou dvě prostřední povídky, v nichž sice Dabrowská prokazuje, že ví, o čem mluví, a že zná prostředí, do nějž děj zasazuje (v prvním případě technoparty v kladenské huti, v druhém případě společenství věřících na faře) zápletky jsou však příliš tezovité a jednoduché. V teenagerské povídce je ovšem třeba vyzdvihnout otevřenost, s níž se ukazuje nelichotivý obraz části mladé generace, nevyzrálé a zahleděné do sebe i do „módních“ fetišů. - Z dílka je kromě jiného patrná režijní nejistota zejména ve zvládání nepříliš známých herců či neherců. Levný snímek, vhodný spíše pro televizní obrazovku, si sice neklade žádné přehnané ambice, avšak ve výsledku se navzdory zajímavým momentům a snaze o upřímnou výpověď bohužel zařazuje spíše k letošním českým nezdarům.
Tomáš Bartošek, Filmový přehled 2008/6
Nový publicista: Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně
napište