Koyaanisqatsi (1983) [2k digital]

Koyaanisqatsi
84.3 %
 
 
 
 
 
Film na Blu-ray

Další název: Koyaanisqatsi: Life Out of Balance; Koyaaniqatsi

    Žánr: poetický / detektivní / hudební / dokument
    Země: Spojené státy americké
    Premiéra v ČR: 2/1995        
    Délka: 86 min.
„Nejslavnější filmová báseň, která inspirovala Baraku a Samsaru“
Filmová dokumentární esej o koexistenci přírody a moderní technologie. Slavný snímek Godfreyho Reggia se více než třicet let po premiéře dočkal digitální restaurace, což je vzhledem k jeho dominantní a úchvatné vizuální stránce více než potěšující. Jeho univerzální poselství v době věčného pokroku ještě posiluje.
Na počátku unikátního díla bylo čtyřicet tisíc dolarů, které v roce 1975 zbyly na účtu jednoho vzdělávacího institutu v Novém Mexiku, pro nějž Reggio pracoval na mediálních kampaních o narušování soukromí a užívání moderních technologií. Na projektu s ním tehdy spolupracoval i kameraman Ron Fricke, s nímž Reggio nastartoval produkci snímku v budoucnu známého pod názvem Koyaanisqatsi. Výrobu provázely finanční obtíže, ale nakonec se po sedmi letech dostal zásluhou producenta Francise Forda Coppoly do distribuce.
Název si Reggio vypůjčil z jazyka indiánského kmene Hopi a v překladu znamená „rozpadající se život" popřípadě „život vyvedený z rovnováhy".
Svou režijní prvotinu se rozhodl ušetřit mluveného doprovodu a pozici vypravěče tu zastala samotná nádhera filmových obrazů, jejich montáž a také hudební doprovod znějící po téměř celých osmdesát šest minut. Jeho autorem je Philip Glass, významný hudební skladatel druhé poloviny 20. století a jeden z posledních amerických minimalistů. Jeho kompozice postavené na opakujících se strukturách dodávají dynamiku či naopak meditativní nádech dokumentárním záběrům.
Reggio bez ideologické zátěže ukazuje náš svět tak, jak ho vidí on - tedy optikou téměř dichotomicky oddělující přírodu a civilizaci. Nádherné krajinné scenérie z různých míst Spojených států po několika minutách vystřídají záběry na těžkou techniku, jež se zakusuje do milionů let evoluce. Klid a podmanivá krása nedotčené přírody jsou vystřídány hlučnými výsledky urbanismu doslova přecpanými vynálezy. A také lidmi. Reggio zaznamenanou skutečnost upravuje pomocí zpomalení, zrychlení či časosběrného přístupu do velmi rytmické podívané. Ve významových dvojicích příroda-technologie a produkce-destrukce může zarytý environmentalista najít kýžené pointy, ovšem Reggiův snímek je obecně dalek agresivního politického manifestu. Samotný závěr se navíc díky emotivní montáži dostává na počátek celého vizuálního výletu a v podstatě i historie lidského intelektu. Juxtapozice dvou rozdílných realit existujících vedle sebe a vzájemně se ovlivňujících tak přináší spíše další otázky než konkrétní odpovědi. Koyaanisqatsi doplnil Reggio v roce 1988 volným pokračováním Powaqqatsi o stavu třetího světa a jeho vyrovnávání se s pokrokem. Trilogii zakončil v roce 2002 dokumentem Naqoyqatsi o proměně technologie ze sluhy v pána.

Kristýna Pleskotová, LFŠ 2014

režie:
Godfrey Reggio
 
 
scénář:
Ron Fricke, Michael Hoenig, Godfrey Reggio, Alton Walpole
 
 
kamera:
Ron Fricke, Christine Gibson
 
 
hudba:
Philip Glass, Michael Hoenig (dodatečná)
 
 
střih:
Ron Fricke, Alton Walpole, Dennis Jakob (poradce)
 
 
zvuk:
Kurt Munkacsi, Randy Thom, Michael Stocker, David Brownlow, David Rivas, Tom Scott (poradce)
 
 
zvláštní efekty:
Gamma Research (optické)
 
 
koproducent:
Mel Lawrence, Roger McNew, T. Michael Powers, Lawrence Taub
 
 
odborný poradce:
Jeffrey Lew, T.A. Price, Belle Carpenter, Langdon Winner, Cybele Carpenter, Barbara Pecarich
 
 
výkonný producent:
Francis Ford Coppola
 
 
producent:
Godfrey Reggio
 
 
účinkuje:
Lou Dobbs (sám sebe), Ted Koppel (sám sebe (archivní záznam))
 
 
Copyright © 2003-2019, BigZoom, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.