Klip (2012) [DVD kinodistribuce]

Klip
55.8 %
 
 

Další název: Клип; Clip

    Žánr: drama / psychologický
    Země: Srbsko
    Premiéra v ČR: 30.8.2012        
    Délka: 102 min.
„Kids nového milénia“
Debut srbské režisérky Majy Milošové zvítězil v soutěži prestižního festivalu v Rotterdamu (známého otevřeností k radikálním dílům). Festivalová porota ocenila především syrovost filmu a jeho záměrně nepřikrášlený pohled na srbskou poválečnou mladou generaci bezcílně bloudící ulicemi Bělehradu.
Hlavními hrdiny filmu jsou teenageři Jasna a Djole, kteří se narodili na konci 90. let v době doznívajícího válečného konfliktu, jenž zásadně poznamenal především jejich rodiče. Jedním z důležitých motivů filmu je odcizení generace teenagerů a generace jejich rodičů (nebo také učitelů ve škole), na něž mladí filmoví hrdinové reagují snahou o rebelství za každou cenu a tanečními, alkoholovými a sexuálními eskapádami. Sexualita hraje v Klipu klíčovou roli, i když hrdinkou snímku je atraktivní dívka Jasna, která nemá příliš problémů s promiskuitou a roztodivnými sexuálními praktikami, ale její sexuální chování je ve své podstatě tradicionalistické a ve vztahu k mužům veskrze submisívní. Sexuálním aktivitám dominuje machistický přístup a snaha o jednostranné uspokojení (muže). Ve všech sexuálních scénách uspokojuje Jasna mužský protějšek, který o všem rozhoduje a většinou i natáčí akty.
Natáčení sexuálních i dalších scén postavami filmu je jedním z klíčových stylotvorných prvků snímku. Zaznamenávání všech detailů každodenního života na nahrávací zařízení (především mobilní telefony) je typickým znakem současné generace teenagerů, zároveň je však tato zoufalá snaha zachytit cokoliv důležitého jednoznačným důkazem o vyprázdněnosti a monotónnosti této generace, pro kterou je nejdelším snesitelným formátem právě klip. V kinematografii se principy POV („point of view" - záběry „očima" protagonistů filmu) objevují především v hororech (Cannibal Holocaust, Záhada Blair Witch, REC apod.). Maja Milošová využila šoty z mobilních telefonů, točené hlavními hrdiny, jako alternativní obrazový materiál, který se prolíná s klasickými filmovými záběry.
POV záběry se v Klipu velmi často objevují v explicitních sexuálních scénách, jež jsou mimořádně syrové a odvážné. Tyto záběry se silným autentizujícím efektem odkazují ke stále se rozšiřující sféře domácí amatérské pornografie, která zažívá boom nejen na oficiálních pornografických serverech, ale také v rozrůstajících se domácích archivech. Nesimulované záběry různorodých sexuálních praktik (felace, masturbace, vaginální sex, anální sex) natočili protagonisté filmu a snímek následně vyvolal řadu polemik a protireakcí.

Jan Jílek, LFŠ 2014

režie:
Maja Miloš
 
 
hraje:
Isidora Simijonović (Jasna), Jovana Stojiljković (Tanja), Vukašin Jasnić (Djole), Sonja Janičić (Sanja), Vladimir Gvojić (Crni), Jovo Maksić (Jasnin otec), Sanja Mikitišin (Jasnina matka), Katarina Pešić (Ivana), Monja Savić (Marija), Nikola Dragutinović (Sone), Zoran Maksimović (klávesista), Mihajlo Nikolić (Marko Šerić), Dimitrije Arandjelović (chlapec házený do kontejneru), Mihajlo Pleskonjić (profesor), Dobrila Stojnić
 
 
scénář:
Maja Miloš
 
 
kamera:
Vladimir Simić
 
 
kostýmy:
Senka Kljakić, Marijana Radović, Monika Ratković
 
 
střih:
Stevan Filipović
 
 
zvuk:
Ognjen Popić (design), Zoran Maksimović, Slobodan Mihajlović
 
 
titulky-česká verze:
Alena Obrusníková
 
 
koordinátor kaskadérů:
Milkica Božić
 
 
výprava:
Zorana Petrov
 
 
výkonný producent:
Zorana Petrov
 
 
producent:
Srdan Golubović, Baš Čelik, Jelena Mitrović
 
 
Copyright © 2003-2019, BigZoom, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.