reklama

FDb.cz - filmová databáze

Dnes je 10.12.2016 a svátek má Julie. Tip: Nej půjčka >>

Rozšířené vyhledáváníPostrádáte zde něco?

 
 
ohodnotit

Jmenuji se Joe

My Name is Joe

Další název:
Mein Name ist Joe
Rok:
1998
Délka:
105 minut
Premiéra v ČR:
23.9.1999
„…a to je to jediné, co mám“
Popis / Obsah / Info k filmu Jmenuji se Joe
Ocenění: Ceny (výběr) MFF Cannes 1998: nejlepší herec (Mullan), Britské nezávislé filmové ceny 1998: nejlepší film, režisér, scénář

Tragikomické drama Jmenuji se Joe se odehrává ve Skotsku, Ken Loach je ale nevykresluje jako pohlednicové místo, pro něž jsou typické dudy, koláčky a kilty. Skotsko nahlíží jako zemi, v níž délka života závisí na místě, kde se člověk narodí a kde hranici sociální rozdílnosti vymezuje třeba jen jedna ulice, jeden dům nebo jeden kanál.
Titulním hrdinou jednoho z nejlepších Loachových filmů je nezaměstnaný, téměř rok abstinující osmatřicetiletý alkoholik Joe (Peter Mullan). Amatérský trenér asi nejhoršího skotského fotbalového mužstva se ve snaze pomoci rodině svého kamaráda - bývalého narkomana Liama (David McKay) - stane dočasným dealerem drog. Tím však ohrozí svůj vznikající vztah s osamělou, zranitelnou, a tudíž velmi obezřetnou sociální pracovnicí Sarah (Louise Goodallová)...
První třetina filmu, jež žánrově prolíná jiskřivou „sociální" komedii s romantickou zápletkou, klame rafinovaně tělem jako fotbalový útočník při kličce. S přibývajícími minutami se totiž citlivý příběh o sbližování lidí z různých tříd svou drtivou bezvýchodností začíná stahovat jako oprátka kolem krku. Tragické události, k nimž neodvratně směřuje, jsou přitom determinovány především hrozivě děravou sociální sítí.
Loach snímek natáčel uprostřed nejchudší čtvrti největšího skotského města Glasgowa, kde scenárista (a také právník) Paul Laverty řadu týdnů naslouchal příběhům i jazyku městské „spodiny". Ve filmu se hovoří tak specifickým slangem, že byl - podobně jako snímek Lůza (Riff-Raff, 1991) - titulkován i v anglicky mluvících zemích. Stejně jako v předchozích filmech i tentokrát režisér pracuje s neherci. Hlavní roli ale svěřil herci Peteru Mullanovi, jenž za svůj strhující portrét muže, který žil ve vlastních zvratkách, získal cenu na MFF v Cannes. I díky němu vzniklo mimořádně autentické a empatické drama o lidech, kteří se ocitli na dně společenské hierarchie, kde se násilí, drogy a prostituce stávají takřka nezbytnou podmínkou k přežití.
Tomáš Seidl, 36.LFŠ 2010


Popis / Obsah / Info k filmu Jmenuji se Joe
Nemit práci - nevadi. Horši je obejit se bez lásky... a bez panáka k snidani
Joe Kavanagh je v těch nejlepších letech a působí opravdu docela št'astně - pokud to ovšem můžeme tvrdit o chlapíkovi, který je vyléčený alkoholik, strádá osamělostí a nemá práci ani blízkou rodinu. Jediné, čím se Joe může honosit, je právě jen on sám. V sedmatři-ceti si nakonec nestojí zase nejhůř: temné stíny chaotické opilecké minulosti vyměnil za pocti-vou, činorodě spořádanou nudu a ve svém útul-ně pustém bytečku žije monotónně střídmým životem. Už nějaký čas nejede v žádném špina-vém kšeftu, nikomu nic nedluží a ze sociální podpory a příležitostných fušek pro kamarády docela dobře vyžije. Největší rozptýlení Joeovi poskytuje fotbalový tým, slepený z mládenců bez práce a pod jeho vedením si udržující pověst beznadějně nejhoršího mužstva v Glasgow.
Stejně jako dresy nejslavnějších hráčů neudělají z nicneděláním utahaných amatérů bojechtivé, svižné borce, ani z Joea neuděláte víc než jen průměrného hrdinu všedního dne, potácejícího se mezi normální porcí štěstí a normální porcí smůly jen o chlup odhodlaněji než kdokoli jiný. I když... Joe se zpovzdálí stará o jednoho ze svých hráčů, Liama. V tomhle vztahu rozhodně nejde o fotbal - možná spíš o náhradu za syna, kterého Joe nikdy neměl. Liam je vyléčený narkoman, ale všechny jeho pokusy o normální život hatí jeho partnerka Sabine: ta kašle na jejich malého syna a přenechává péči o něj Liamovi, naplno jede v drogách a přivydělává si na ně jako šlapka. Doktor, který Sabine dosud měl v péči, má jen jedny nervy, a mladé rodině v nouzi nemůže příliš pomoci ani profesionálně soucitná sociální pracovnice Sarah Downieová.
Právě zájem o Liama ovšem spojí Joea a Sarah. Vypadá to skoro tak, jako by láska na první pohled neexistovala jen v amerických filmech. Dva sociálně rozdílní, ale vnitřně podobně osamělí lidé v nejlepších letech, už dávno odblanění od romantických iluzí a přece si udržující chuť do života, vklouznou do milostného vztahu jako do galoší za deštivého pondělí. To,

Autor/Zdroj: /


CinemArt
UFD-číslo filmu: 099007
Distributor-číslo listu:002/99
číslo filmu: 099007
Distribuční název: Jmenuii se Joe
Originální název: My Name Is Joe
Premiéra: 23.9.1999
Distributor: CINEMART a.s.
v
Programování v ČR: PROFILMs spol, s r.o. Prostějov
Produkce: Velká Británie, Německo
Rok výroby: 1998
Slogan: … a to je to jediné co mám.
Režie: Kenneth loach
Scénář: Paul Laverty
Kamera: Barry Ackroyd
Střih: Jonathan Morris
Hudba: George Fenton
Hrají: Peter Mullan, Louise Goodallová, David McKay, Anne-Marie Kennedyová, David Hayman, Gary lewis a další

„jméno Joe je to jediné co mám ", říká 37 letý Joe Kavanagh, který prožil několik chaotických let - především díky alkoholu - a teď překypuje energií, touhou po životě “na plný pecky".Joe chce také pomáhat -- proto se stará o nejhorší fotbalový klub v Glasgowu, který tvoří parta nezaměstnaných mladíků z okolí, proto se snaží pomoci kamarádu Liamovi, který chce pro syna zachránit rodinu, jenže manželka podlehla drogám a prostitucí si nejsnáze opatřuje peníze. A v téhle nejednoduché situaci potká sociální pracovnici Sarah. Oba mají jizvy z minulých citových bitev, takže nový vztah jde ruku v ruce s obezřetností.., .

Znamenitý Kenneth Loach natočil film podle scénáře bývalého právníka Paula Lavertyho, který při jeho psaní čerpal z osobního poznání života nejobyčejnějších lidí. Šťastnou ruku měl i při výběru herců a představitel Joea Peter Mullan získal na MFF v Cannes 1998 Cenu za nejlepší mužský herecký výkon.
0 tom, že film osloví i naše publikum svědčí ohlasy po prvních projekcích na MFF Karlovy Vary a na letní filmové škole v Uherském Hradišti.
Přístupnost: 15 let
Verze: originální s českými titulky
Délka: 105 minut
Formát: 35 mm, barevný. Dolby Stereo
Žánr: Drama
Propagace: B4, rozhlas ,TV

Autor/Zdroj: /reklamní materiály distributora


Hrdiny sociálního dramatu ze současného Glasgowa jsou obyčejní lidé zápasící se ztrátou práce a životních perspektiv i se svými slabostmi. Joe Kavanagh je nezaměstnaný vyléčený alkoholik a vede absolutně nejhorší fotbalový tým ve městě. Zároveň se pokouší dostat bývalého narkomana Liama a jeho rodinu ze spárů drogového překupníka. A současně se zakouká do zdravotnice Sáry...
I ve svém novém filmu se britský „levicový` režisér Ken Loach věnuje hrdinům z okraje společnosti a jejich bezvýchodné situaci, které zobrazil již ve snímcích Riff-Raff (Lůza, 1990) a Raining Stones (Pršící kameny, 1993). Tvůrce se svými postavami hluboce soucítí, ar už je to léčící se alkoholik Joe, sociální pracovnice Sára, anebo na drogách závislá rodina, jejíž tragédií příběh vrcholí. Opravdovost, jakou dovedli dát protagonistům snímku málo známí a znamenitě vedení herci, poskytuje dostatek prostoru k identifikaci s těmito postavami. Díky jejich působivosti lze režisérovi prominout i jistá (a pro něj typická) zjednodušení a schematizaci.
Trochu svévolně temný film dbá na detailní vystižení prostředí. Se závažností zápletky kontrastuje jemný humor. Největší předností snímku je ale „živočišný" herecký výkon představitele titulní postavy Petera Mullana.

Autor/Zdroj: /Kino ART


Ocenění: Cena pro herce (P. Mullan) na MFF v Cannes 1998, tři Ceny britského nezávislého filmu (film, režie a scénář), Cena Kruhu londýnských kritiků pro P. Mullana u kategorii britský objev roku, Vítěz Filmové hitparády 1999 - ankety filmových kritiků Rock & Popu
Hrdiny sociálního dramatu ze současného Glasgowa jsou obyčejní lidé zápasící se ztrátou práce a životních
perspektiv i se svými slabostmi. Joe Kavanagh je nezaměstnaný vyléčený alkoholik a vede absolutně nejhorší fotbalový tým ve městě. Zároveň se pokouší dostat bývalého narkomana Liama a jeho rodinu ze spárů drogového překupníka. A současně se zakouká do „terénní zdravotnice" Sáry... I ve svém dalším filmu se britský „levicový" režisér Ken Loach věnuje hrdinům z okraje společnosti a jejich bezvýchodné situaci, které zobrazil již ve snímcích Riff-Raff (Lůza, 1990) a Raining Stones (Pršící kameny,1993). Tvůrce se svými postavami hluboce soucítí, ať už je to léčící se alkoholik Joe, sociální pracovnice Sára nebo na drogách závislá rodina, jejíž tragédií příběh vrcholí. Opravdovost, jakou dovedli dát protagonistům snímku málo známí a znamenitě vedení herci, poskytuje dostatek prostoru k identifikaci s těmito postavami. Díky jejich působivosti lze režisérovi prominout i drobná (a pro něj typická) zjednodušení a schematizaci. Trochu svévolně temný film dbá (tak jako vždy) na detailní vystižení prostředí. Se závažností zápletky kontrastuje jemný humor. Největší předností snímku je „živočišný" herecký výkon představitele titulní postavy Petera Mullana.
Poznámka: povšimněte si prosím britského herce Garyho Lewise. Ve filmu Jmenuji se Joe hraje postavu Shankse a zítra ve snímku Billy Elliot ztvární vynikajícím způsobem roli otce.
S pochopením a jemným, lehce trpkým humorem nám dává Loach nahlédnout do bolavých duší svých nešťastných hrdinů. Ale i konání dobra může mít své stinné stránky. (L. Kofroň, Rock & Pop 9/99)
Jde o příběh nezaměstnaného vyléčeného alkoholika a sociální pracovnice, která ví, že nesmí za žádnou cenu překročit hranici mezi zločinem a zákonností, a pevně věří, že tato hranice je vytyčena správně. Jmenuji se Joe je mnohem serióznější a citlivější film než Trainspotting. (VI. Hendrich, týdemk Rozhlas 43/99)

Autor/Zdroj: /Kino MAT


I ve svém dalším snímku se znamenitý režisér Ken Loach věnuje hrdinům z okraje společnosti a jejich bezvýchodné životní situaci. Vypráví tentokrát o osmatřicetiletém nezaměstnaném abstinujícím alkoholikovi Joeovi, který se pokusí dostat bývalého narkomana a svého přítele Liama i s jeho rodinou ze spárů drogového překupníka. To však vážně ohrozí Joeův vlastní nadějný milostný vztah se zdravotnicí Sárou... Ken Loach dbá na přesvědčivé vyznění filmu především s pomocí detailního postižení prostředí a jemného i drsného humoru (první třetina filmu je vlastně komedií se sociálními motivy a s romantickou zápletkou). Syrově realisticky působící snímek se opírá o vynikající herecké výkony. V hlavní roli exceluje živočišný Peter Mullan, přesvědčiví jsou však i Louise Goodallová v úloze Sáry, David McKay coby Liam či Annemarie Kennedyová v úloze jeho manželky Sabiny, která je na heroinu.
Na MFF v Cannes získal tento kvalitní snímek Cenu pro nejlepšího herce (P Mullan). Dále byl film poctěn mj. Cenami britského nezávislého filmu (British Independent Film Awards) za Nejlepší britský nezávislý film, Cenou pro Nejlepšího britského režiséra nezávislého filmu (K. Loach), Cenou za Nejlepší původní scénář britského scenáristy nezávislého filmu (P Laverty) i Cenou Kruhu londýnských kritiků (London Critics Circle Award) pro Britský objev roku (P Mullana). Za ocenění by stály i adekvátně drsné české titulky Petra Putny.

Autor/Zdroj: /Kino AERO


Popis / Obsah / Info k filmu Jmenuji se Joe
I ve svém dalším snímku Jmenuji se Joe se režisér Ken Loach věnuje hrdinům z okraje společnosti a jejich bezvýchodné životní situaci. Vypráví tentokrát o osmatřicetiletém nezaměstnaném abstinujícím alkoholikovi Joeovi, jenž se pokusí dostat bývalého narkomana Liama a jeho rodinu ze spárů drogového překupníka. - Joe Kavanagh vede patrně nejhorší fotbalový tým v Glasgowě. Jeho svěřenci jsou nezaměstnaní mladíci, mezi nimiž je i Liam. Ten vychovává čtyřletého synka a pečuje o manželku Sabinu, která je na heroinu. Rodina dluží peníze místnímu drogovému bossovi McGowanovi. Joe se pokusí vyrovnat Liamův a Sabinin dluh tím, že pro překupníka začne dočasně pracovat jako dealer. To však vážně ohrozí nadějný vztah se zdravotnicí Sárou. Události neodvratně spějí k tragickému konci. - Ken Loach dbá na přesvědčivé vyznění filmu, především s pomocí detailního postižení prostředí, jemného humoru (první třetina filmu je vlastně komedií se sociálními motivy a romantickou zápletkou), kontrastujícího se závažností tématu, a s pomocí živočišného hereckého výkonu představitele titulní postavy Petera Mullana. Navzdory tomu příběh a jeho poselství však selhávají kvůli nevrohodnému jednání postav v krizových situacích (Joe odmítne práci pro bosse a poštve jej proti sobě, i když ví, že ve vztahu se Sárou mu to nepomůže).

Autor/Zdroj: /Filmový přehled


V jedné z nejchudších čtvrtí Glasgowa, kde je nejméně polovina obyvatelstva bez práce, se odehrává nový film Kena Loache. Jeho hrdinou je napravený alkoholik Joe, který se živí, jak se dá. Při jednom z melouchů se seznámí se sociální pracovnicí Sarah. Mezi těmito dvěma tolik rozdílnými lidmi začíná vznikat neobvyklý vztah.

Autor/Zdroj: /Cinema


Nemit práci - nevadi. Horší je obejit se bez lásky... a bez panáka k snidani
Joe Kavanagh je v těch nejlepších letech a působí opravdu docela št'astně - pokud to ovšem můžeme tvrdit o chlapíkovi, který je vyléčený alkoholik, strádá osamělostí a nemá práci ani blízkou rodinu. Jediné, čím se Joe může honosit, je právě jen on sám. V sedmatři-ceti si nakonec nestojí zase nejhůř: temné stíny chaotické opilecké minulosti vyměnil za pocti-vou, činorodě spořádanou nudu a ve svém útul-ně pustém bytečku žije monotónně střídmým životem. Už nějaký čas nejede v žádném špina-vém kšeftu, nikomu nic nedluží a ze sociální podpory a příležitostných fušek pro kamarády docela dobře vyžije. Největší rozptýlení Joeovi poskytuje fotbalový tým, slepený z mládenců bez práce a pod jeho vedením si udržující pověst beznadějně nejhoršího mužstva v Glasgow.
Stejně jako dresy nejslavnějších hráčů neudělají z nicneděláním utahaných amatérů bojechtivé, svižné borce, ani z Joea neuděláte víc než jen průměrného hrdinu všedního dne, potácejícího se mezi normální porcí štěstí a normální porcí smůly jen o chlup odhodlaněji než kdokoli jiný. I když... Joe se zpovzdálí stará o jednoho ze svých hráčů, Liama. V tomhle vztahu rozhodně nejde o fotbal - možná spíš o náhradu za syna, kterého Joe nikdy neměl. Liam je vyléčený narkoman, ale všechny jeho pokusy o normální život hatí jeho partnerka Sabine: ta kašle na jejich malého syna a přenechává péči o něj Liamovi, naplno jede v drogách a přivydělává si na ně jako šlapka. Doktor, který Sabine dosud měl v péči, má jen jedny nervy, a mladé rodině v nouzi nemůže příliš pomoci ani profesionálně soucitná sociální pracovnice Sarah Downieová.
Právě zájem o Liama ovšem spojí Joea a Sarah. Vypadá to skoro tak, jako by láska na první pohled neexistovala jen v amerických filmech. Dva sociálně rozdílní, ale vnitřně podobně osamělí lidé v nejlepších letech, už dávno odblanění od romantických iluzí a přece si udržující chuť do života, vklouznou do milostného vztahu jako do galoší za deštivého pondělí. To, že spolu budou hrát na rovinu, je bez diskuse: oba se k tomuhle vztahu protrpěli skrz ledajaké (i vlastní) křivárny. Může ovšem vůbec v tomhle šedivém, zoufalém světě existovat takový vzác-ně vyrovnaný, málem romantický anti-iluzivní vztah? Může - pokud ovšem Joe i Sarah vydrží jednat na rovinu. Jenže Liam se vinou Sabine zapletl s místním gangsterem McGowanem a jestli se do toho Joe nevloží, bude s rodinou konec. Takže Joe přijme jednu malou, ale špina-vou fušku... 0 normální porci štěstí a normální porci smůly už nemůže být ani řeč, na hrdinu se zoufalství nabaluje se shakespearovskou osudovostí: každý jeho pokus o dobrý skutek je po zásluze potrestán, Sarah mu uniká a Liam je na tom hůř něž předtím. Není divu, že Joe spol-ku anonymních alkoholiků najednou nemůže přijít na jméno...
Režisér Ken Loach pokračuje v kritickém la-dění svých předchozích snímků (Lůza, Země a svoboda...) a zároveň přidává spodní, temně pesimistický tón k mnohohlasu nového britské-ho (a evropského) "sociálního" filmu. Příběh, který začíná a docela dlouho pokračuje jako úsměvná a svěží komedie, se s neochvějnou osudovostí boří skrz tenký led třpytivě nezávaz-né zábavy do temných bahnitých hlubin anti-hollywoodské tragédie. Naděje na přiměřený happy end se rychle rozplývá a Joeovi už ne-zbývá ani to, co mu dosud jedině opravdu patři-lo - jeho jméno. Sám pro sebe bude už vždycky prostě "normálním parchantem". A kdo se na to všechno dívá, nepřipadá si o mnoho líp...
Musíme ovšem zvažovat, jestli za Joeovu tra-gédii může thatcherovský politický pragmatis-mus 80. let nebo děravá sociální záchranná síť v dnešní Británii (tak nějak to Loach patrně myslel). Můžeme ovšem uvažovat i o tom, že na vině je zlovolná fatální náhoda, jež hrdinovi nedopřeje víc než jen pár krátkých okamžiků harmonie. Když se ovšem začneme užírat otáz-kou, kdy vlastně Joe udělal první chybu a upo-zornil tak na sebe vyhládlé honící psy osudu, jen si prohloubíme vlastní morální kocovinu. Zlý osud na hrdinu poštval sám režisér, který se neřídí realistickou logikou, ale rozhodnutím obratně vyloučit z Joeova příběhu jakoukoli příznivou šanci. 0 realismu ve smyslu nějakého souznění se skutečností proto nemůže být ani řeč: Loach natočil film stejně nerealistický jako jsou hollywoodské vyprávěnky, na nichž odmítá být závislý. Při sledování filmu Jmenuji se Joe
jsme jako diváci nakonec stejně manipulováni jako při pokoukání na Pretty Woman ...
Taková vyspekulovanost ovšem nic nemění na tom, že Loachův snímek se nejspíš dotýká skutečných frustrací britských nezaměstnaných, a především na tom, že působí jako autorsky vzácně vyvážené dílo. Jmenuji se Joe navíc přes všechnu beznaděj navíc náznak světlého výcho-diska právě v postavě osudem stíhaného hlav-ního hrdiny, s oslnivou přirozeností zahraného Peterem Mulanem. Díky Loachovi - a určitě na-vzdory jeho úmyslům - se našinci navíc naskýtá pohled do úžasného světa sociálních jistot, kde je nezaměstnanost něčím stejně přirozeným ja-ko práce a kde může jeden čiperný, neškaro-hlídský nezaměstnaný chlapík prožít docela bla-hobytně poklidný život. Pokud se ovšem stará jen sám o sebe... - a v tom je právě ten háček.

Autor/Zdroj: Prokopová Alena/Cinema


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište

Hodnocení:n12345678910

Hodnocení filmu

72 %
5   - curil
7   - pataamat
7   - georginaa
6   - mat.ilda
9   - Pardal
8   - olgab
8   - xebece
8   - Pavel828
6   - Renat
8   - Karns

TV Program

ČT1 - Všechnopárty (2006) [TV pořad]

10:10 - 11:05

22 minut již uběhlo
33 minut zbývá do konce

ČT2 - Letecké katastrofy: Poslední p...

10:25 - 11:10

7 minut již uběhlo
38 minut zbývá do konce

NOVA - Pan tělocvikář (2007)

09:25 - 11:05

67 minut již uběhlo
33 minut zbývá do konce

Prima - Dr. Ludsky (2011) [TV seriál]

09:30 - 10:45

62 minut již uběhlo
13 minut zbývá do konce

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 139651
Osobností: 599756
Fotografií: 517544
Plakátů: 250493
Obsahů a biografií: 128944

Poslední komentáře

Buchty a klobásy (2016)

Filmy, které

Buchty a klobásy
prvoplánově staví na   slovníku, který by (snad)   mohl být chloubou nějakého   zamindrákovaného   dospívajícího jedince,   obvykle vyzní více >

Autor: RwlBem | Hodnocení: 2 / 10

Sedm statečných (2016)

Návrat ve velkém stylu?...

Sedm statečných
Ctím klasiku z roku 1960 a   sám moc předělávky   starších filmů nemám v   lásce, většinou to dopadá   Blbě! Zde si ale myslím, že   film více >

Autor: FLA | Hodnocení: 8 / 10

Sliz (1988)

Vraždící sliz, brrr:-)

Sliz
Tak jasný dnes už to tolik   neosloví, ale porád   koukatelnej horor s prvky   sci-fi, kdy do malého   městečka dorazí sliz,   který pojídá více >

Autor: FLA | Hodnocení: 6 / 10

Cizí lidé (1983) [TV inscenace]

Cizí lidé
Honzíkovi Lukeslovi se   rodiče zabili v autě, ve   chvíli, kdy byl u Fišerů a   hrál si s Péťou. Herečka a   spisovatel řeší dilema,   více >

Autor: jarda53

Raluca (2014)

Raluca
Mám pocit že ten Honza   Dolanský je do těchto rolí   ten pravý. Příběh protkán   erotickými scénami s koncem   co jsem ne jenom já necekal.

Autor: wena | Hodnocení: 6 / 10

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení
iPhone
 
App Store hodnocení:
Android
 
Google Play hodnocení:
Windows Phone
 
WP store hodnocení:
BlackBerry
 
BB world hodnocení:

Copyright © 2003-2016, Filmová databáze s.r.o. (FDb.cz). Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Tyto webové stránky využívají soubory cookies. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace.

Load: 0.407/0.385