Hodinář od sv. Pavla (1974)

Hodinář od sv. Pavla (L'horloger de Saint-Paul)
77.8 %
 
 

L'horloger de Saint-Paul

    Žánr: krimi
    Země: Francie
    Délka: 102 min.
„Filmová adaptace kriminalistického Netušil, že o svém synovi nic neví, až zločin mu odkryl zákoutí jeho duše.“
Adaptace románu Georgese Simenona Evertonský hodinář zachycuje případ mladistvého vraha nahlížený z perspektivy jeho otce, který se snaží pochopit synovy motivace k hrůznému činu. Debutovému psychologickému dramatu Bertranda Taverniera vévodí výkon jeho později dvorního herce Philippa Noireta.
Podobně jako jeho generační předchůdci Jean-Luc Godard, Claude Chabrol či François Truffaut byl i Bertrand Tavernier ovlivněný klasickou hollywoodskou kinematografií a dále tvůrci jako John Ford, William Wellman či Samuel Fuller. Stejně jako zmiňovaní novovlnní autoři se v začátcích své kariéry věnoval filmové kritice (psal pro časopisy Positif a Cahiers du cinéma). Na poli celovečerního filmu Tavernier debutoval v polovině sedmdesátých let snímkem Hodinář od sv. Pavla, který byl adaptací knihy věhlasného francouzského spisovatele detektivních románů Georgese Simenona. Původní Simenonova předloha z roku 1954 vyšla v českém překladu Evy Ruxové a Zdeňka Frýborta v roce 1975 pod názvem Evertonský hodinář společně s autorovým dalším románem Cizinci v domě, přičemž oba tematicky spojoval případ mladistvého zločince a vztah otce k provinilému dítěti. Adaptace do podoby filmového scénáře se společně s Bertrandem Tavernierem chopila v té době již zavedená dvojice scenáristů Pierre Bost a Jean Aurenche, spojovaná s francouzskou komerční tvorbou poválečných let, kterou Truffaut ve své slavné eseji „Jistá tendence francouzského filmu", publikované v Cahiers du cinéma v roce 1954, označoval jako tzv. tradici kvality, jež podle něj zbytečně lpěla na „příliš literárních scénářích".
Evertonský hodinář (zfilmovaný pod názvem Hodinář od sv. Pavla) tematizuje otázku viny a rodičovské odpovědnosti, jež v současné evropské kinematografii výrazně rezonuje v díle bratří Dardennů, k němuž lze Tavernierův film přirovnat. Vypráví příběh francouzského maloobchodníka, který žije spořádaným životem v poklidné čtvrti Lyonu (Tavernier přenesl děj Simenonova románu ze Spojených států do svého rodného města), dokud jej nezaskočí zpráva o tom, že jeho syn, s nímž nemá příliš vřelé vztahy, v afektu spáchal vraždu. Kriminální zápletka a postava vraha nejsou přitom pro Taverniera tolik podstatné - naopak jej zajímá perspektiva vrahova otce, jenž se s nastalou situací snaží vyrovnat a pochopit synovy motivace. To jej posouvá do roviny komorního psychologického dramatu, jež staví na soustředěném, niterném výkonu věčně zahloubaného Philippa Noireta.

Jana Bébarová, LFŠ 2014

režie:
Bertrand Tavernier
 
 
hraje:
Philippe Noiret (hodinář Michel Descombes), Jean Rochefort (komisař Guilboud), Jacques Denis (Michelův přítel Antoine), Yves Afonso (Bricard), Julien Bertheau (Michelův přítel Édouard), Clotilde Joano (novinářka Janine Boitard), Andrée Tainsy (Madeleine Fourmet), William Sabatier (advokát), Cécile Vassort (Martine), Sylvain Rougerie (Bernard Descombes, Michelův syn), Christine Pascal (Liliane Torrini), Liza Braconnier (žena v domácnosti), Tiffany Tavernier (dítě ve vlaku), Monique Chaumette (paní Torrini), Paul Mercey (pan Torrini), Johnny Wessler
 
 
námět:
Georges Simenon (novela L'horloger d'Everton)
 
 
scénář:
Bertrand Tavernier, Pierre Bost, Jean Aurenche
 
 
kamera:
Pierre-William Glenn
 
 
hudba:
Philippe Sarde
 
 
výprava-architekt:
Jean Mandaroux
 
 
střih:
Armand Psenny
 
 
zvuk:
Harald Maury
 
 
produkce:
Raymond Danon
 
 
dabing:
Helena Dvořáková (novinářka Janine Boitard)
 
 
producent:
Ralph Baum
 
 
Copyright © 2003-2019, BigZoom, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.