Dvě sestry (1943)

Dvě sestry (Die beiden Schwestern)
70 %
 
 

Die beiden Schwestern

Další název: The Two Sisters

    Žánr: romantický / drama
    Země: Německo - předválečné
    Délka: 94 min.
"Dvě sestry". Shodou okolností byl tenkrát uváděn v Praze tento film režiséra Ericha Waschnecka z produkce Ufy v době, kdy v našich biografch sklízel ještě zasloužené úspěchy film Františka Čápa "Tanečnice". Oba filmy se totiž zaobírají obdobným námětem, o tanečnici, která si svoucestu k umění musí vykoupit obětováním osobního štěstí. Zatímco Čápovo drama hýří efektní výpravou a kostýmy, zřejmě zde režisér usiloval o mezinárodní úspěch, spokojoval se Waschneck méně honosným rámcem bodré maloměstské berlínské společnosti z let osmdesátých předminulého století a řešil konflikty svých postav méně tragicky, s laskavějším pohledem na lidské slabosti a slabůstky, nevyhýbaje se ani osvěžujícímu humoru.

Pod tímto zorným úhlem vykresloval také své hlavní osoby i řadu trefných figurek, přičemž nedbal ani menších slabin scénáře, který leccos nechával nedopověděno a nevysvětleno. Titulní role dvou sester ztělesnily Gisela Uhlenová a Marina von Ditmarová, jež vhodně vystihly odlišnost charakterů po slávě toužící poněkud lehkomyslné Gabriely a mírné, obětavé Ulriky. Dobráckou pěstounku skvěle představovala Ida Wüstová.

Proslov při oslavě stříbrné svatby byl nezapomenutelnou ukázkou jejího srdečně lidského hereckého projevu. Poněkud pasivní úlohu milovníka převzal mladý vídeňský herec O.W.Fischer, zatím co rutinovaný Georg Alexander blýskl se opět (po kolikáté už) v roli záletného hraběte a ctitele umění a obzvlášť umělkyň. Svrchu již zmíněná námětová příbuznost českého a tohoto německého filmu o tanečnici dávalo možnost zajímavého srovnání, které pro kritického diváka nezůstalo bez užitku a zajímavosti.  Autor: Asmodej

režie:
Erich Waschneck
 
 
hraje:
Erich Ponto (Adolph Menzel), Marina von Ditmar (Ulrike Wilkensová), Gisela Uhlen (Gabriele Wilkensová), Ida Wüst (matka), O.W. Fischer (Andreas Holk), Georg Alexander (hrabě Alversheim), Albert Florath (otec), Trude Marlen (hraběnka Alversheim), Elisabeth Flickenschildt (hraběnka Holsteinová), Hans Unterkircher (Baldini, baletní mistr), Ellen Bang (Bianca, primabalerína), Franz Schafheitlin (operní intendant), Erwin Biegel (Martin, sluha), Roma Bahn (madame Picardová), Gertrud de Lalsky (sestra od Adolpha Menzela), Ewald Wenck (panský lokaj), Angelo Ferrari (doprovod hraběnky Holsteinové), Charly Berger, Alfred Karen, Herta Mayen, Benno Mueller, Leopold von Ledebur, Franz Weber, Willi Witte
 
 
námět:
Iva Raffay (rukopis)
 
 
scénář:
Karl Peter Gillmann
 
 
kamera:
Oskar Schnirch
 
 
hudba:
Werner Eisbrenner
 
 
výprava-architekt:
Heinrich Beisenherz, Alfred Bütow
 
 
střih:
Elisabeth Kleinert-Neumann
 
 
zvuk:
Werner Maas, Carl Erich Kroschke
 
 
asistent režie:
Viktor Becker
 
 
asistent kamery:
Bernhard Hellmund
 
 
fotograf:
Werner Brochmann
 
 
Copyright © 2003-2019, BigZoom, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.