Obsah filmu Kostel sv. Máří Magdaleny
Ke konci 17. století přišel do Čech bavorský stavitel Kryštof Dientzenhofer. Na přelomu století pak dostal za úkol vystavět kostel svatého Mikuláše v Praze na Malé Straně. Na této stavbě se vyučil jeho syn Kilián Ignác, který mu pak pomáhal i při přestavbě břevnovského kláštera. V roce 1722 velmistr řádu Křížovníků s červenou hvězdou mu nabídl stavbu kostela v Karlových Varech, kde současný gotický kostel už přestal vyhovovat. Kilián Ignác vyhotovil plány, ale se stavbou se započalo až v roce 1733. Na místě starého kostela vyrostla barokní stavba přizpůsobená stávajícímu terénu. Kvůli termálním pramenům je podlaha kostela mírně skloněna a...
Ke konci 17. století přišel do Čech bavorský stavitel Kryštof Dientzenhofer. Na přelomu století pak dostal za úkol vystavět kostel svatého Mikuláše v Praze na Malé Straně. Na této stavbě se vyučil jeho syn Kilián Ignác, který mu pak pomáhal i při přestavbě břevnovského kláštera. V roce 1722 velmistr řádu Křížovníků s červenou hvězdou mu nabídl stavbu kostela v Karlových Varech, kde současný gotický kostel už přestal vyhovovat. Kilián Ignác vyhotovil plány, ale se stavbou se započalo až v roce 1733. Na místě starého kostela vyrostla barokní stavba přizpůsobená stávajícímu terénu. Kvůli termálním pramenům je podlaha kostela mírně skloněna a kolem základů je vybudován odvětrávací systém. V architektuře kostela svaté Máří Magdaleny jsou patrné všechny koncepční zásady, které utvářejí neopakovatelný ráz Dientzenhoferova rukopisu - přísný racionalismus důsledně odlišuje mezi nosnými články konstrukce - pilíři a výplňovým zdivem, které zůstává holé. Zato hlavice sloupů, okenní špalety a římsy jsou zdobné a jemně profilované. Nad vchodem s monumentálním schodištěm je umístěno proporčně neobyčejně velké okno. Interiér je řešen za pomoci složitého průniku geometrických křivek. Na půdorysu stavby řešil Dientzenhofer složitý záměr - sjednotit centrální dojem a zachovat její podélnost, čehož dosahuje vysoce posazenou kupolí oválného tvaru. Kontrapunktický protipohyb konvexních a konkávních křivek vyvolává optickou iluzi pohybu. Rafinované osvětlení prostoru není statické a mění se s denní dobou díky četným oknům různého tvaru. Čtveřice soch je dílem sochaře Jakuba Eberleho. Dne 1. 10. 1736 byl kostel slavnostně vysvěcen. Význam stavby, který přesáhl hranice Čech, spočívá v závěrečné syntéze prvků radikálního baroka a rakouských, italských a francouzských vlivů. Smrtí Kiliána Ignáce Dientzenhofera skončila v Čechách velká epocha monumentálního stavebnictví, zejména v oblasti sakrálních staveb. < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (1)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Bez komentáře :-).
Přidat komentář jako první.