Dělníkova smrt (2005)

Dělníkova smrt (Workingman's Death)
60 %
 
 

Workingman's Death

    Žánr: dokument
    Země: Rakousko / Spolková republika Německo
    Premiéra v ČR: 5.10.2006        
    Délka: 122 min.
„Šest kapitol, šest podob dělnické práce na šesti místech planety na přelomu tisíciletí.“
Šest kapitol a šest podob dělnické práce na přelomu tisíciletí. Dvouhodinový dokument Michaela Glawoggera je především vizuální a zvukovou symfonií, která zachycuje nezastavitelný tep fyzické práce i exotických pracovních organismů, v nichž neustále někdo běhá, nosí, pracuje, snaží se. Sledujeme na plátně obří kinematografický kolos, ne tak zcela nepodobný rozběhlé fabrice, ale i „živočichopis“, v němž nás průvodce a zároveň „dirigent i generál“ Glawogger vodí ve dvou hodinách po pracovištích celého světa.

Autor se snaží vzít naše smysly ztečí a přiblížit podmínky manuální práce, kterých si na cestách po exotice nevšímáme. Odhaluje nerovnováhu práce na globalizované zeměkouli, kde rozdíly mezi chudými a bohatými zeměmi mohou dosahovat několika staletí. Film jde zároveň proti celému zbanalizování pojmu dělnické práce a dělníka, jejichž pojmenování jsou jedněmi z nejvíce zprofanovaných pojmů moderní historie. Režisér přímým obrazem bez jakéhokoliv komentáře (!) hledá svědectví, aby nalézal původní, od frází očištěný význam a „obraz“ – co to je být dnes dělníkem?

Zbídačelí, nezaměstnaní ukrajinští havíři prolézají v mrazu nízkými štolami uzavřených šachet, aby si na černo naloupali trochu uhlí na zátop. Ženské zatím čekají venku a hřejou se v ušácích a rukavicích. Indonéští nosiči síry podnikají se zavěšenými křehkými koši na ramenou dlouhé pochody i před očima zvědavých turistů, práce je pro ně virtuozitou a dřinou, při níž se lze předhánět, soutěžit o odměnu a vystavovat na odiv vlastní vytrvalost. Nigerijští řezníci vjíždějí dlouhými noži do masa na smrt určenému dobytku, svlékají hory masa z kůže a opalují je nad zapálenými pneumatikami. Hlína obřích, primitivních jatek se barví všudypřítomnou krví a smrtí, jako by šlo o šamanský rituál. Jeho podstatou je primitivní zápas člověka se zvířetem o základní potřebu – nasytit hlad, v níž jdou stranou všechny morální koncepty i bázeň ze smrti. Pákistánští dělníci na břehu rozřezávají zrezivělý „dinosauří“ tanker, jako by se bortil domeček z karet, stejně jako se rozpadá doba velkých industriálních i ideologických kolosů. Naopak chudí čínští dělníci budují moderní obří továrny nového impéria a slouží čemusi, co je pro ně neznámé, nepředstavitelné. A v moderním bohatém Německu přeměnili někdejší ocelárny na muzeum pro rodiny s dětmi.

Glawoggerův přístup má výhodu, že nad každou kapitolou filmu lze znovu promýšlet podstatu lidské práce, na níž vznikla naše rozrůzněná, i když paradoxně globalizovaná civilizace. Jeho film je sám o sobě dlouhou dřinou, při níž lze vymýšlet nové a svěží metafory popisující lidskou práci, stejně tak ale zároveň tvořit nové a nové dělnické „fráze“.

Michal Procházka

režie:
Michael Glawogger
 
 
scénář:
Michael Glawogger
 
 
kamera:
Wolfgang Thaler
 
 
hudba:
John Zorn
 
 
střih:
Monika Willi, Ilse Buchelt
 
 
zvuk:
Matz Müller (design), Paul Oberle, Ekkehart Baumung
 
 
produkce:
Erich Lackner, Mirjam Quinte, Pepe Danquart
 
 
titulky-česká verze:
Helena Březinová
 
 
spolupráce:
Pepe Danquart (umělecká)
 
 
Copyright © 2003-2019, BigZoom, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.