Dealer (2004)

Dealer
90 %
 
 
    Žánr: drama
    Země: Maďarsko
    Délka: 132 min.
Bravurní styl, kongeniální součinnost obrazu a zvuku i samotná struktura snímku Dealer připomíná cílený sestup do hypnózy. Bezmála tříhodinová kinematografická seance - úspěšně budící dojem plynutí v reálném čase - je tísnivým záznamem několika hodin v životě anonymního dealera, který objíždí své klienty a staré známé. Vydává se sehnat kokain pro vůdce sekty trpícího zácpou, jede navštívit přítele, jenž se spálil v soláriu, a kamaráda, kterého matka používá jako médium k vyvolávání duchů; potkává známého převlečeného za obří zub, přijíždí zklidnit klientku, jejíž kamarádka dostala těžkou psychózu, shání dalšího zákazníka; potkává někdejší spolužačku, která už pro něj odmítá pracovat, i bývalou milenku, jež mu svěří životní tajemství.
Fliegaufova kronika jednoho dne, která se odvíjí v jakési soumračné nekropoli, je do zlověstného hukotu ponořenou noční můrou, jejíž účinky na vnímavého a trpělivého diváka mohou být bezmála narkotické. Prvky pozorovatelského realismu se přesvědčivě mísí s vysokou formální stylizací, smrtelná vážnost se zcela organicky pojí s vyšinutostí a absurditou. Jednotlivé výjevy jsou podány s maximální distancí - autor záměrně nepsychologizuje, nemoralizuje, nesoudí. Naopak se soustředí na naplnění radikálního konceptu, jemuž je podřízena kamera (v permanentním, byť somnambulním pohybu), střih i zvuková stopa, v níž se intenzifikované ruchy okolí plynule přelévají do mrazivých tónů hudebního podkresu.
Motiv neovlivnitelné cykličnosti životního rytmu je evokován skrze důsledné využívání extrémně pomalé otočky kamery kolem postav a předmětů. Kromě několika hekticky rozmlžených, „předělových" záběrů dealerových cyklistických jízd prázdným městem se celý snímek odehrává v interiérech, v nichž obsesivně kroužící oko kamery tvrdošíjně panorámuje objekty svého zájmu. Digitální formát zakalený modrozeleným filtrem ještě umocňuje vizi dysfunkční postindustriální společnosti, v níž jsou jednotlivé postavy lapeny jako v kleci.
Režisér dovádí ad absurdum teorii stále se navracejícího zla: plíživě, často v jediném dlouhém záběru cirkuluje okolo postav a v sepětí s tématem - tedy bezvýchodností života v kolotoči prodeje a užívání návykových látek (s nímž má autor snímku podle vlastních slov bohaté osobní zkušenosti) - konstruuje zásvětní, halucinační vizi světa infikovaného drogami. Spirálovité ovíjení kolem figur je zde odrazem dusivé existence, v soustředných kruzích vyjevovanou, pro diváka až fyzicky zakoušenou marností. Dealer je vzácný druh filmu, který - přestože mu dominuje nedořečenost, fanaticky pomalé tempo, klaustrofobická atmosféra a přeludná kamera, odpoutaná od veškerých dramaturgických zákonitostí - přináší slast nejen zarytým cinefilům.
Aleš Stuchlý, Letní filmová škola 2012

režie:
Benedek Fliegauf
 
 
hraje:
Felícián Keresztes (dealer), Barbara Thurzó (Barbara), Lajos Szakács (Apa), Anikó Szigeti (Wanda), Edina Balogh (Bogi), Dusán Vitanovics (Dragan), Katalin Mészáros (houbová dívka), István Lénárt (Öreg), Elíz Bicskei (Dragan nõvére), Gábor Dr. Szoboszlay (Összeégett barát), Péter Félix Mátyási (Fog), Bálint Kenyeres (Péter atya), Ernö Szép (Újvári atya), Ernst Thomas (Német orvos), Katalin Gombás (Tolmács)
 
 
scénář:
Benedek Fliegauf
 
 
kamera:
Peter Szatmári
 
 
hudba:
Benedek Fliegauf, Zoltán Tamási
 
 
kostýmy:
Mónika Matyi
 
 
střih:
Balázs Féjja, Károly Szalai
 
 
zvuk:
Tamás Zányi
 
 
produkce:
Judit Stalter
 
 
výtvarník:
Zsuzsa Mihalek
 
 
koproducent:
István Major
 
 
koordinátor kaskadérů:
Zoltán Gulyás Kiss
 
 
producent:
András Muhi
 
 
Copyright © 2003-2019, BigZoom, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.