reklama

FDb.cz - filmová databáze

Dnes je 5.12.2016 a svátek má Jitka. Tip: Nej půjčka >>

Rozšířené vyhledáváníPostrádáte zde něco?

 
 
ohodnotit

Andělin popel

Angela's Ashes

Další název:
Angelin popol (SK)
Žánr:
Rok:
2000
Délka:
145 minut
Premiéra v ČR:
7.9.2000
„Podle bestselleru Franka McCourta“
Popis / Obsah / Info k filmu Andělin popel
Irsko 1935. Mnoho irských rodin odjíždí do Ameriky za lepšími podmínkami ze země stižené hladomorem. Zbídačená rodina McCourtů učiní pravý opak. Vrací se do rodné země poté, co umírá sedmitýdenní dcerka. Notorický alkoholik Malachy Sr. (Robert Carlyle), jeho žena Angela (Emily Watsonová) a jejich děti: Frank, Malachy Jr. a dvojčata Eugen a Oliver. Vracejí se do země, o které malý Frank slýchal jako o zemi, kde není práce, kde lidé umírají hlady a trpí depresemi.

Angelina katolická rodina přijímá své příbuzné jen velmi chladně. Nikdy se nesmířili s jejím sňatkem s protestantem z Belfastu. Malachy Sr. neustále oscikuje mezi různými nádenickými pracemi a jeho boj s démonem je marný. Angela, aby děti neumřeli hlady, musí žebrat. Frank během školní docházky a dospívání poznává, že otec není pro rodinu oporou, že musí v životě obstát bez jeho opory.

Pulitzerovou cenou ověnčené bestsellerové vzpomínky na bídu od spisovatele Franka McCourta přiměly režiséra Alana Parkera k natočení emocionálně strhujícího příběhu malého Franka, který skrze neúnosné životní podmínky nachází sám sebe a své místo v životě. Alan Parker, aby ulehčil těžkému tématu, pokusil se vklínit i humor do příběhu stejně jako autor knihy. Sám režisér říká: "Je to tragický příběh, ale kdyby tu nebyla také legrace, nebyl by důvod film natočit. Frank má schopnost říkat vám smutné věci, ale stejně tak vás rozesmát".

Robert Carlyle (Trainspotting, Do naha!, Plunkett a Macleane) brilantně zahrál Frankova otce a sám ke své roli říká: "Je to druh zbytečného člověka, který není sto udržet si práci, zabezpečit materiálně rodinu. Všechno,co vydělá, propije v hospodách, ale není v tom zášť - nikdy nebyl hrubý ke své rodině. Byl prostě jen zbytečný".


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Andělin popel
Příběh: Po neúspěšném pokusu prorazit v Americe se početná rodina McCourtů vrací zpět do zoufale chudého předválečného Irska. Nejstarší syn Frank vzpomíná na své dětství v Limericku: na okouzlujícího i nespolehlivého otce, těžce zkoušenou matku a na sourozence, které
v těch hubených časech ztratil. Celé dětství snil Frank o jediné věci: vrátit se znovu do Nového světa.

Alan Parker si vysloužil pověst v dobrém slova smyslu univerzálního režiséra: diváci jeho filmy milují a kritici k nim většinou nemají zásadních připomínek - vždyť ten člověk udělal na chvíli herečku i z Madonny. Když k tomu přidáme sentimentální náklonnost, kterou obyvatelé české kotliny odjakživa chovají k Irům, má u nás Andělin popel velmi příznivé vyhlídky.
Přes všechny tragédie totiž příběh přináší spoustu nám velmi blízkého ironického humoru, s nímž se dospělý Frank ohlíží za svým bídným dětstvím. Rekapituluje bez lítosti a smutné události vyvažuje nezlomnou živelností a vtipem, jež se režisérovi i jeho hercům podařilo přenést do filmu. V zemi svého vzniku vyvolaly přípravy adaptace knihy Franka McCourta nespokojené brblání, že prý vyprávěcí styl románu je nefilmový a na plátno nepřevoditelný. Pokud tomu tak opravdu je, pak z toho Parker báječně vybruslil. My si s tím hlavu lámat nemusíme a bez znalosti předlohy si můžeme užít ukázku výborného řemesla, kdy jednotlivé části filmového soukolí vrní jako spolehlivý hodinový strojek.
Hlavní devizou snímku jsou určitě herecké výkony. Všichni tři představitelé Franka jsou nejen okouzlující, ale i mrazivě přesvědčiví. Robert Carlyle se kvůli roli tatínka vrátil z Ameriky - chvála za to svatému Patrikovi! Irský piják a fanfarón, který i do cementárny chodí s kravatou, mu svědčí mnohem lépe než psychopati, které naposled předváděl v Hollywoodu. Ve společných scénách s Emily Watson to mezi nimi nádherně jiskří jako ve staré rozvodné skříni.
A k tomu ti strýčkové a tetičky v epizodních rolích... Tahle dickensovská bída není ani trochu unylá.
Ale poté, co se Carlyle z plátna ztratí, přijde Emily Watson o svého nejvýraznějšího protihráče. Film začíná ztrácet výdrž, asi také strachem
z tlačící stopáže - vypadá to, že většina materiálu o Frankovi nakonec skončila ve střižně a jeho úsek zůstal epizodní. Snímek je prostě nejsilnější tam, kde je více příběhem celé rodiny McCourtů než samotného Franka nebo jeho matky Anděly.
Šárka Halaštová Total Film 2000/7/83

Autor/Zdroj: Halaštová Šárka/Total Film


Vůbec to nepochopil," řekl mi irský režisér Neil Jordan, když jsem se ho ptal, jak se mu líbila Parkerova filmová adaptace knihy Franka McCourta Andělin popel. V Londýně bylo před premiérou, film jsem v té době neviděl a Jordanova hořká slova jsem přičítal jeho závisti, že tak slavnou irskou knihu natočil Angličan. Dnes jsem se vrátil z filmu Andělin popel a bojím se, že Alan Parker vůbec, ale vůbec nic nepochopil. Zatímco při čtení McCourtových pamětí pláčete a smějete se, při Parkerově filmu se díváte na hodinky a přemýšlíte, kam se všechny ty city ztratily. Přemýšlíte, jak je možné natočit smrt dítěte, aniž by to divákem alespoň trochu pohnulo, jak mohou tak dobří herci, jako je Emily Watsonová a Robert Carlyle, zplodit postavy tak mdlé z tak krevnatých předloh. Prostě kde se vlastně stala chyba.
Abychom si rozuměli: Andělin popel je dobře natočený film, ve kterém z čistě technického hlediska je všechno, jak má být. A spoustě lidí se bude upřímně líbit - však taky v Karlových Varech získal diváckou cenu. Jeho téma je působivé samo o sobě - drsné svědectví o hrůzách života chudých lidí v předválečném Irsku zabalené do růžových brýlí dětských vzpomínek, vyprávěných košatým dětským jazykem připomínajícím Pagnolovu Tarínkovu slávu musí fungovat kdekoli na světě. Musíte ale v kině udělat spoustu práce za režiséra. Alanu Parkerovi totiž svázal ruce otrocky pokorný přístup k předloze tak, že mu pro samé převádění literatury na plátno nezbylo místo na nic jiného.
V celé knize snad nenajdete kapitolu, kterou by nepoužil, herci v té změti epizod nedokázali budovat své postavy, takže jejich postavy mají pouhé dva póly - maminka osciluje mezi odevzdaným smutkem a bujarým veselím, tatínek je sympatický, ale peníze domů nikdy nedonese. Oba skvělí herci v hlavních rolích hrají instinktivně, reagují na situace, do nichž je staví scénář.
Ten krutý a krásný irský svět se ve filmu rozpadl ve spoustu vybarvených sklíček, z nichž si ho budete muset poskládat sami. Ale když si tu práci dáte, prožijete krásný večer.
Napadá mě, že jako poselství recenze je tohle taky poněkud schizofrenní.
TOMÁŠ BALDÝNSKÝ Premiere 2000/9/36

Autor/Zdroj: Baldýnský Tomáš/Premiere


Ocenění: divácká cena na MFF v K. Varech 2000, nominace na Oscara, Zlatý globus i Ceny BAFTA
Sága z 30. a 40. let o rodině potácející se v chudém irském městě Limericku mezi bídou a nouzí. Tvůrci se soustředili na realistické, místy až naturalistické zachycení neuvěřitelné bídy v deštivém a nezdravém prostředí chudinské čtvrti. Film ale překvapí nečekanou polohou humoru, který tu stojí zcela rovnocenně vedle nejtragičtějších momentů lidského života.
Kino ART

Autor/Zdroj: /Kino ART


Ocenění: divácká cena na MFF Karlovy Vary 2000, nominace na Oscara, Zlatý globus i Ceny BAFTA
Sága z 30. a 40. let a rodině potácející se u chudém irském městě Limericku mezi bídou a nouzí. Tvůrci se soustředili na realistické, místy až naturalistické zachycení neuvěřitelné bídy u deštivém a nezdravém prostředí chudinské čtvrti. Film ale překvapí nečekanou polohou humoru, který tu stojí zcela rovnocenně vedle nejtragičtějších momentů lidského života. Vlídnost a pozitivní vidění světa tu vnímáme především prostřednictvím dětských hrdinů, jejichž počínání nemůže nepřipomenout slavný Felliniho Amarcord. Zaujmou též výborní představitelé dětských rolí.
Od momentálně módních britských sociálních snímků se ovšem Andělin popel zásadně odlišuje autorským pojetím hlavních postav. Hrdinovi rodiče jsou totiž lidmi, kteří si za své utrpení mohou do značné míry sami. (...) Skutečná bída McCourtových je bída mravní, choroba vůle o představivosti. Samo sociálně „líbivé„ téma zůstává jen pozadím pro drama dvou ztracených duší. (A. Prokopové, Lidové noviny 8.9. 2000)
Nebojí se pekla, u němž již dávno jsou! A věří u Boha, i když ho poblíž už dlouho neviděli. (M. Šobr, Patron 18/00)
První láska, první výplata, první kocovina jsou obecně srozumitelné, af už se ono premiérové kalné ráno odehrálo po sektu v hotelovém apartmá, nebo po laciném pivu ve studeném brlohu. Dospívání na periferii jen víc bolí. (M. Spáčilová, Mladá fronta Dnes 12.9. 2000)

Autor/Zdroj: /Kino MAT


Snímek je adaptací stejnojmenného autobiografického románu Franka McCourtha, v němž vzpomíná na své nelehké dětství, které strávil v chudinské čtvrti irského města Limerick. Vydání románu provázel v USA menší skandál, nebot autorova rodina se od něj distancovala a zpochybňovala pravdivost vzpomínek F. McCourtha. Film samotný poměrně věrně kopíruje dějovou linii knihy, avšak místy vyznívá poněkud chladněji.
Děj se převážně odehrává v Limericku, kde Frank vyrůstá se svou matkou Andělou a otcem Malachym, jenž svým sklonem k alkoholismu ožebračuje celou rodinu. Frank ztratí hned několik sourozenců ze své početné rodiny a jediné východisko postupně spatřuje v odchodu do Ameriky. Matka Anděla trpně snáší osud a pro své potomky je ochotná udělat téměř cokoliv, co by bylo v jejich silách. Snímek zaujme svým naturalistickým zachycením dobového života v chudém a deštivém Limericku.
Film získal cenu diváků na 35. MFF v Karlových Varech 2000.

Autor/Zdroj: /Kino AERO


Původní název Angela's Ashes lze spíše vztáhnout k metaforickým významům souvisejícím se rčením, že z něčeho zůstal prach a popel (neboli to propadlo zkáze, zničilo se, přišlo vniveč - ve smyslu zničených nadějí). Hlavní hrdinka Angela skutečně prožívá svou beznadějnou chudobu jako peklo na zemi, jak se ostatně sama vysloví, potýká se nejen s nezměrnou hmotnou nouzí, k níž přispívá i rostoucí alkoholismus jejího muže, děsivými bytovými podmínkami a úmrtími dětí, ale především s bezvýchodností situace, z niž není úniku. Když se v polovině 30. let vrací i s rodinou z Brooklynu do rodného Irska, ještě netuší, že zabředne na samotné sociální dno, často odkázaná jen na žebrání u charitativních služeb či výpomoc nepříliš ochotných příbuzných. Režisér věnoval hodně úsilí pečlivé rekonstrukci chudinského světa - věčně vlhké uličky se sirými, oprýskanými zdmi, se zdevastovanými byty, do jejichž přízemí zatéká voda z častých dešfů, s jedinou širokou postelí, na niž spí celá rodina Věčně potemnělý obraz, do něhož ani na okamžik nezasvitne sluneční paprsek, jen dokresluje celkovou atmosféru beznaděje. Zcela věrohodný je v postižení reálií (třeba v rozedraném oblečení dětí, v jejich hrách na rozbláceném prostranstvo, v otupení citů či dalších úmrtích v rodině, v těžké práci při rozvážení uhlí, kde musí vypomáhat i děti.

Autor/Zdroj: /Letní filmová škola


Popis / Obsah / Info k filmu Andělin popel
Snímek uznávaného režiséra Alana Parkera Andělin popel je adaptací stejnojmenné pozdní autobiografické prvotiny Fracka McCourta (nar. 1930), odměněné prestižní Pulitzerovou cenou. Autor se v knize vrací do vlastního chmurného dětství, stráveného nejdříve v americké emigraci a později v chudém irském městě Limericku od poloviny třicátých let do čtyřicátých let (v rozmezí více než deseti roků). Líčí osudy své rodiny s originálním nadhledem, s ironickým humorem a se smyslem pro magické okamžiky uprostřed kruté reality. Alan Parker se ve svém přepisu celkem věrně přidržuje předlohy, zachovává i komentář vypravěče. Ten mluví o své rodině: o zbožňovaném a zároveň nenáviděném otci, jenž uměl krásně vyprávět, ale zároveň byl nenapravitelným opilcem ožebračujícím rodinu, o matce Anděle (přesnější název díla by možná zněl spíše Andělina pokora), která vzdoruje tragickému údělu, a o svých četných sourozencích, z nichž někteří zemřeli brzy po narození. Vyprávění vrcholí odjezdem hlavního hrdiny zpět do vysněné Ameriky. - Tvůrci se soustředili především na realistické, místy až naturalistické zachycení atmosféry neuvěřitelné bídy v deštivém a nezdravém prostředí chudinských čtvrtí Limericku. S bravurou předvádějí pochmurný dobový obraz, který je však na rozdíl od knihy bohužel jednorozměrný a až akademicky chladný. Vedle samozřejmých výkonů herců Emily Watsonové a Roberta Carlyla zaujmou výborní představitelé dětských rolí.
Tomáš Bartošek Filmový přehled 2000/8/3

Autor/Zdroj: Bartošek Tomáš/Filmový přehled


V roce 1935, v nevlídném brooklynském bytě, skončil smrtí malé Margaret (jíž si vzali zpátky stejní andělé, kteří ji přivedli na tento smutný svět) krátký americký sen zubožené irské rodiny McCourtů. Když člověk ztrácí půdu pod nohama, hledá alespoň chatrné zbytky své důstojnosti a jistot na místech, kde tuší své kořeny. A tak se tihle běženci po latentně odvrácených stranách svých osudů vrátili zpět, na svůj drsný ostrov, do nevlídného, deštivého a katolického Limericku, kde v téhle složité době neměl nikdo na růžích ustláno. Obzvláště pak otec Malachy, jehož poznávacím znamením byl chronický alkoholismus, kombinovaný se zvláštními zbytky hrdosti (jež mu nedovolovala snížit se ke sbírání uhlí na ulici) a přízvukem přistěhovalce z Belfastu, signalizujícím jeho protestantské geny, které katolická rodina jeho manželky Anděly nehodlala jen tak skousnout. Bylo to do slova a do písmene z bláta do louže. Neboť i tady žijí v zablešených, vlhkých a páchnoucích slumech, prolévaných šedivým deštěm, i tady umírají jejich děti, které nikdy nepoznaly slunce, a zatímco vyčerpaná Anděla žebrá na arogantní obci o milodary, propíjí Malachy v zapadlých pubech svůj poslední šilink, ztracenou existenci a matnou naději, že by se kdy mohl konečně postarat o svoji rodinu. A přesto v tomhle monotónně bezvýchodném rauši našel jeho syn Frank odvahu, sílu i kapku přelétavého štěstí a odhodlal se vzít svůj osud do vlastních rukou...
Andělin popel můžete vnímat bud' jako vlezlou depresi, která se vám bude téměř dvě a půl hodiny nepříjemně zažírat pod kůži - nebo si dáte trochu práce a najdete v té zdánlivě ponuré seanci jiskru úsměvu, záblesk naděje a umanuté víry, příběh, který vám zanechá v duši poselství, že nikdy nebylo tak zle, aby nemohlo být ještě hůř - anebo třeba také o něco lépe. Flexibilní režisér Evity Alan Parker, který dokáže obratně kličkovat mezi Hollywoodem (Angel Heart) a nezávislými projekty (The Commitments), přetočil McCoumiv autobiografický bestseller s pečlivostí „dokumentaristy", jenž si je vědom toho, že vlastně rekonstruuje skutečný život reálných lidí, kteří ještě nedávno (a nedaleko) takto smutně a statečně žili i beznadějně umírali, trpce živořili a nepochopitelně přežívali. S jistou volností se lineárně řetězí a postupně skládají ponuré i lehce úsměvné pohledy malého i dospívajícího Franka (v jehož roli se postupně vystřídali tři herečtí představitelé). A vy náhle, s pocitem mírného údivu (který je vcelku na místě) zjišťujete, že jakkoli je tahle skládačka předvídatelná a fatálně monotematická, vtahuje vás do svých hořkých variací na jedné struně více, než byste od takové šedé, monochromatické sociální balady čekali. Možná proto, že McCourt zažil a Parker pochopil, že i šedivá má řadu odstínů a tónů - ale rozhodně se na tom podílejí i ti, kteří se chopili autentických hereckých partů a stali se ve svém prostoru a čase opět tou zbědovanou irskou rodinou, která to nikdy zcela nevzdá. Jen těžko si totiž lze představit jiné figury na rodičovských postech než ty, které stvořili Skot Robert Carlyle(Do naha!) jako bytostný ztroskotanec a táta na baterky Malachy, jenž nepostrádá onu nezbytnou minidávku důstojnosti, která vám dává naději, že příště to možná dopadne líp, a skvělá Emily Watsonová (Prolomit vlny), jeho tisíckrát ubíjená žena, jež ztratila úsměv, ale vždycky najde sílu vstát, a která tak dlouho přijímala rány osudu, až je přestala vnímat jako utrpení a bolest. S podkresem Williamsových hudebních kreací (nominovaných letos na Oscara) vám spolu s Frankem zanechávají svědectví o těch, co přežili - o nich, o nás i o našem často neradostném, ale přesto jediném společném světě.
Michal Šobr Cinema 2000/9/74

Autor/Zdroj: Šobr Michal/Cinema


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište

Hodnocení:n12345678910

Hodnocení filmu

69.3 %
8   - Erkul
6   - curil
8   - green-tea
7   - pataamat
3   - Agostino
7   - ignac1
6   - Kuvik
8   - vojtam
8   - Robinson
7   - zuzana.shi
8   - Akana
7   - satyr
8   - olgab
6   - Kycky
10 - Faustka
8   - Petak69
7   - xebece
9   - smíšek
8   - Blanche21
9   - zepo

TV Program

ČT1 - StarDance VIII ...kolem dokola

20:00 - 20:05

4 minut již uběhlo
1 minut zbývá do konce

ČT2 - Stalingrad: Ve znamení Uranu

20:00 - 21:00

4 minut již uběhlo
56 minut zbývá do konce

NOVA - Televizní noviny (1994) [TV po...

19:30 - 20:20

34 minut již uběhlo
16 minut zbývá do konce

Prima - Top star (2011) [TV pořad]

19:55 - 20:15

9 minut již uběhlo
11 minut zbývá do konce

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 139582
Osobností: 599565
Fotografií: 517310
Plakátů: 250398
Obsahů a biografií: 128915

Poslední komentáře

300: Bitva u Thermopyl (2007)

Průsmyk

300: Bitva u Thermopyl
"Jdi, poutníče, a zvěstuj   Lakedaimonským že my tu   mrtvi ležíme, jak zákony   kázaly nám." Komiksově   převyprávěný příběh   skutečných více >

Autor: radegaster | Hodnocení: 7 / 10

Profesionáli (2008) [TV seriál]

manželka

Profesionáli
nevim jestli si toho nekdo   vsimnul ale manželka Marosa   je Růženka a ne Helenka   .jinak je to celkem zabavny   sitcom .

Autor: gabriela73

Polda (2016) [TV seriál]

20 let v komatu, ale nic ho nezastaví:-)

Polda
Zkřížit komediální   ladění a kriminálku v   jednom není zas tak   jednoduchý, hlavně když jde   o vraždy. Zde to vyšlo tak   napůl. Případy více >

Autor: FLA | Hodnocení: 6 / 10

45 Minutes from Hollywood (1926)

45 Minutes from Hollywood
Stan Laurel se zde objeví jen   v několika prostřizích. No,   s tím knírem vypadá fakt   divně. Snímek má rychlost i   spád, a je svým způsobem   legrační. Je to groteska ne?

Autor: Pitryx | Hodnocení: 6 / 10

Laurel a Hardy na moři (1940)

Laurel a Hardy na moři
První polovina byla fajn, tak   trochu připomínala zlaté   časy grotesky, druhá byla   už moc a moc slabá. Na moři   se toho mnoho neodehrálo. Dá   se na to dívat, ale   nečekejte zázrak.

Autor: Pitryx | Hodnocení: 4 / 10

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení
iPhone
 
App Store hodnocení:
Android
 
Google Play hodnocení:
Windows Phone
 
WP store hodnocení:
BlackBerry
 
BB world hodnocení:

Copyright © 2003-2016, Filmová databáze s.r.o. (FDb.cz). Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Tyto webové stránky využívají soubory cookies. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace.

Load: 0.291/0.268