Obsah filmu Klip
Debut srbské režisérky Majy Milošové zvítězil v soutěži prestižního festivalu v Rotterdamu (známého otevřeností k radikálním dílům). Festivalová porota ocenila především syrovost filmu a jeho záměrně nepřikrášlený pohled na srbskou poválečnou mladou generaci bezcílně bloudící ulicemi Bělehradu.
Hlavními hrdiny filmu jsou teenageři Jasna a Djole, kteří se narodili na konci 90. let v době doznívajícího válečného konfliktu, jenž zásadně poznamenal především jejich rodiče. Jedním z důležitých motivů filmu je odcizení generace teenagerů a generace jejich rodičů (nebo také učitelů ve škole), na něž mladí filmoví hrdinové reagují snahou o...
Debut srbské režisérky Majy Milošové zvítězil v soutěži prestižního festivalu v Rotterdamu (známého otevřeností k radikálním dílům). Festivalová porota ocenila především syrovost filmu a jeho záměrně nepřikrášlený pohled na srbskou poválečnou mladou generaci bezcílně bloudící ulicemi Bělehradu.
Hlavními hrdiny filmu jsou teenageři Jasna a Djole, kteří se narodili na konci 90. let v době doznívajícího válečného konfliktu, jenž zásadně poznamenal především jejich rodiče. Jedním z důležitých motivů filmu je odcizení generace teenagerů a generace jejich rodičů (nebo také učitelů ve škole), na něž mladí filmoví hrdinové reagují snahou o rebelství za každou cenu a tanečními, alkoholovými a sexuálními eskapádami. Sexualita hraje v Klipu klíčovou roli, i když hrdinkou snímku je atraktivní dívka Jasna, která nemá příliš problémů s promiskuitou a roztodivnými sexuálními praktikami, ale její sexuální chování je ve své podstatě tradicionalistické a ve vztahu k mužům veskrze submisívní. Sexuálním aktivitám dominuje machistický přístup a snaha o jednostranné uspokojení (muže). Ve všech sexuálních scénách uspokojuje Jasna mužský protějšek, který o všem rozhoduje a většinou i natáčí akty.
Natáčení sexuálních i dalších scén postavami filmu je jedním z klíčových stylotvorných prvků snímku. Zaznamenávání všech detailů každodenního života na nahrávací zařízení (především mobilní telefony) je typickým znakem současné generace teenagerů, zároveň je však tato zoufalá snaha zachytit cokoliv důležitého jednoznačným důkazem o vyprázdněnosti a monotónnosti této generace, pro kterou je nejdelším snesitelným formátem právě klip. V kinematografii se principy POV („point of view" - záběry „očima" protagonistů filmu) objevují především v hororech (Cannibal Holocaust, Záhada Blair Witch, REC apod.). Maja Milošová využila šoty z mobilních telefonů, točené hlavními hrdiny, jako alternativní obrazový materiál, který se prolíná s klasickými filmovými záběry.
POV záběry se v Klipu velmi často objevují v explicitních sexuálních scénách, jež jsou mimořádně syrové a odvážné. Tyto záběry se silným autentizujícím efektem odkazují ke stále se rozšiřující sféře domácí amatérské pornografie, která zažívá boom nejen na oficiálních pornografických serverech, ale také v rozrůstajících se domácích archivech. Nesimulované záběry různorodých sexuálních praktik (felace, masturbace, vaginální sex, anální sex) natočili protagonisté filmu a snímek následně vyvolal řadu polemik a protireakcí.
Jan Jílek, LFŠ 2014 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (4)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 8.11.2020
Shlídnuto
omylem (zaměněno za jiný film), ale celkem to zaujalo svou otevřeností, syrovostí a drsností. Jako otec 15.leté dcery si jen namlouvám, že tohle vyjímka, nebo že má dcera bude vyjímka...
Hodnocení:
Přidáno: 14.2.2013
šok
na konkurenční csfd intelektuální rádoby kritici v několika větách udělali ze mě dementa, protože jsem ve filmu nenašel umění. Film není nic jiného než sprosté porno převlečené za umění. (S uměním má ale pramálo společného)
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 14.10.2012
Srbská mládež na kalbách?!
Upřímně co jsem od filmu čekal a co jsem dostal? Asi něco jiného, forma sdělení a způsob natočení mi moc nesedl. Všichni víme, že mladí kalej, fetujou a sexujou a že si to točej na mobil snad překvapí jen někdy jejich rodiče? A že je to všude ve světě podobné. Film mě nijak nešokoval, viděl jsem drsnější a otevřenější filmy a KLIP beru jako zajímavý, ale u mě osobně trochu promarněný pokus.
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 26.9.2012
Strašně těžko hodnotitelný film. Je to odpad? Proto, že se jen bojím toho, že to je skutečný obraz dnešní reality. Nebo je to naopak na max. hvězdiček? Ze stejného důvodu jako předtím... Volím střední cestu. Vy si názor musíte udělat sami.
Reklama
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 5.9.2012
zůstane jen pocit lítosti
Dřív bych asi podobný film považoval za trapně přehnaný se snahou šokovat, díky facebooku, ale člověk vidí, že film se otírá o realitu naprosto zblízka a o to víc na člověka působí a o to větší lítost pak cítí nad prázdnotou těch dětí...
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film