Obsah filmu Atentát
Film o diverzní akci československých parašutistů, jejímž cílem byl atentát na právem nenáviděného zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha, režisér Jiří Sequens připravoval již koncem 50. let. Jeho realizace ale nezískala podporu, neboť scénář náležitě nezdůraznil (neexistující) roli komunistického odboje na této akci. K natočení filmu Atentát tak došlo až o pět let později.
Téměř dokumentární rekonstrukce příprav i realizace atentátu zaujme pečlivě vykreslenými dobovými reáliemi, ale i snahou o relativně přesné a ideologicky příliš nezkreslené vylíčení tehdejších událostí. A to i přesto, že výsadkáři ve filmu vystupují pod...
Film o diverzní akci československých parašutistů, jejímž cílem byl atentát na právem nenáviděného zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha, režisér Jiří Sequens připravoval již koncem 50. let. Jeho realizace ale nezískala podporu, neboť scénář náležitě nezdůraznil (neexistující) roli komunistického odboje na této akci. K natočení filmu Atentát tak došlo až o pět let později.
Téměř dokumentární rekonstrukce příprav i realizace atentátu zaujme pečlivě vykreslenými dobovými reáliemi, ale i snahou o relativně přesné a ideologicky příliš nezkreslené vylíčení tehdejších událostí. A to i přesto, že výsadkáři ve filmu vystupují pod krycími jmény, na která měli Josef Gabčík, Jan Kubiš a další parašutisté v protektorátu vystavené falešné doklady.
Tvůrci se nesoustředí pouze na průběh Operace Anthropoid, jež vyvrcholila 27. května 1942 ne zcela zdařilým, přesto však smrtícím útokem na Heydrichův vůz v pražské Libni. Detailně, sugestivně, ale bez patosu inscenují také urputnou přestřelku v pravoslavném chrámu sv. Cyrila a Metoděje, v němž se sedm výsadkářů ukrývalo a kde i hrdinně zemřeli.
Atentát na Heydricha byl ve filmu poprvé reflektován Fritzem Langem ještě během války v americkém dramatu I katové umírají! (Hangmen Also Die, 1943), jeho děj byl však zcela vyfabulovaný. Poslední dvě filmová zpracování, britsko-francouzsko-české drama Anthropoid (2016) a francouzsko-belgický snímek Smrtihlav (HHhH, The Man with the Iron Heart, 2017), také s historickou skutečností nemají mnoho společného. První se neobešel bez snahy události, které již samy o sobě připomínají antickou tragédii, ještě „dramatizovat“ smyšlenými motivy, druhý se dopustil přímo ignorantských přehmatů. Přestože se ani Sequensův Atentát nevyvaroval řady nesrovnalostí (až „kovbojsky“ inscenovaný začátek útoku v zatáčce, minimalizovaná role spolupracovníků parašutistů aj.), zůstává dodnes filmařsky i faktograficky nejvěrohodnějším zpodobněním likvidace „kata českého národa“.
Tomáš Seidl
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2018 < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (7)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 20.3.2020
ubehlo more casu
Po dlouhé době. jsem dnes znovu zkouknul tento opravdový film. Po všech těch amerických zvratcích jsem musel smeknout před tímto více než 50 let starým filmem. Některé recenzenty prostě nechápu či spíš ani chápat nechci. Kde je v tom filmu politika, vážně nevím.
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 6.2.2017
Dosti „rozsekané“ ve sledování jednotlivých postav. Ale jinak dobře natočený film, ve kterém jsem některé politické machinace moc nepobral. Podruhé nemusím.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 28.9.2016
Jde asi o to nejlepší, co kdy bylo, a bohužel asi i bude, o atentátu na Heydricha natočeno. Je škoda, že se po panu Sequensovi nikdo další nepokusil o co nejvěrnější rekonstrukci této, pro náš národ důležité, události. Místo toho vznikají braky jako Operation Daybreak nebo Anthropoid, které nemají nic společného s realitou.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 27.5.2016
Jiřímu Sequensovi st. se tímto snímkem podařilo na české poměry doslova filmové mistrovské dílo. Pevný scénář a širokoúhlý formát dává příběhu patřičnou hloubku a černobílý obraz autentičnost. Není tajemstvím, že se Sequens při realizování scén převážně u pravoslavného chrámu svatých Cyrila a Metoděje držel dobových fotografií z archivu gestapa a vzpomínek pamětníků. Důraz dával na rozestavění aut a postavení německých vojáků, takže se doslova jedná o autentickou dobovou rekonstrukci, ze kterého skutečně i dnes mrazí. Scénář se pevně drží hlavní dějové linky a zbytečně neodbíhá k vedlejším motivům, což je jedině dobře. Jen je škoda, že nebylo dáno více prostoru na události v Anglii, ale vzhledem k době vzniku to lze pochopit. Vlastně je takřka zázrak, že film v takovémto znění vůbec vznikl. Ani populární zmíňky o komunistickém odboji tu kupodivu nejsou, což lze považovat doslova za zázrak. Film vznikal s ohromnou pečlivostí a je to vidět v každém filmovém políčku. Laťka je tedy vysunuta tak vysoko, že je doslova nepřekonatelná. Ne, tomuhle se už žádné další filmové zpracování nemá šanci vyrovnat.
Reklama
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 29.9.2012
Bolestivé dejiny
Musím sa priznať, že sa mi nejak extra nepáčil. Niečo mi tam stále vadilo. Asi najviac, že je to skôr dokument, je to akoby pokus o rekonštrukciu. Nič výnimočné, ani ničím neprekvapuje, navyše som moc nerozumel tej nemčine, iba záchytky. Ako film tam mohli dať dáku pridanú hodnotu. Pozrieť sa však dalo, navyše je to o bolestivej časti dejín. Aby ste mi však porozumeli prečo dávam nižšie hondotenie, porovnajte si to napríklad s fenomenálnou Povstaleckou históriou, kde je tiež téma odboja
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 28.5.2012
Tenhle film i po tolika letech neztratil nic ze své kvality a opravdu je natočen tak, že je to v roce 1941-1942 a přímo se to děje, před tím smekám, viděl jsem vícekrát a po čase se zas podívám. Silný a kvalitní snímek!
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 27.5.2012
Jazyková bariera
Myslím, že měla být maximálně zachována historii skutečná jména a ne nesmysly jako Král, Strnad, Vyskočil, ...
Co však bych skutečně vyčetl, příliš, malé, špatně čitelné, titulky. Film byl pravděpodobně točen pro velká kina a s malou obrazovkou televize se asi nepočítalo ... ne každý umí najednou anglicky i německy!
Hodnocení:
Přidáno: 3.4.2012
Skvělé válečné drama
Výrazně nadprůměrný film. Některé okamžiky - například sebevraždu paní Otradovcové, tedy Moravcové - jsou podány zhuštěně a vyžadují opakované zhlédnutí. Přínos však lze vidět i tam, kde se scénář odklání od reálií. Výmluvný příklad poskytuje epizoda, kdy syn odbojářů přijede za Čurdou, aby se jej pokusil odvézt do kostelního úkrytu; instinktivně však couvne a pražské místo mu nevyzradí. Stodola, jejímiž okénky je vidět obrovský rybník, neodpovídá skutečnosti. Přitom ale nabývá platnosti symbolu: Na jedné straně všudypřítomný strach, jímž se vyznačoval červen 1942. Na druhé straně torzo české krajiny s jejím velebným klidem, který navzdory všem dějinným otřesům přetrvá. 10/10
Reklama
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 9.3.2012
Velice dobrý film z období Heydrichiády, jednoho z nejtěžších údobí českého národa. Dlouho mi vrtalo hlavou, proč se v něm atentátníci jmenují tak, jak se jmenují (Strnad, Sedlák, Král, atp), ovšem i to je součást historického děje - pod těmito jmény byli parašutisté k akci vysazeni. Zvlášť kladně hodnotím neuvěřitelně tíživé a sugestivní scény ze závěrečných bojů v kryptě kostela sv. Cyrila a Metoděje. Z těch mne opravdu doslova mrazí...
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 9.3.2012
Klenot české kinematografie. Jestli měli strach nebo se z nich udělali hrdinové není důležité. Každý si může říkat, co chce, ale toto je jedna z mála věci, na které může být český národ pyšný. Zabili jsme nummer drei v nacistickém německu. Zabili jsme našeho kata.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film