Obsah filmu Aberdeen
Příběh: Kaisa buduje úspěšnou kariéru v Londýně a se svou rodinou, která jí nepřinesla mnoho dobrého, nechce mít nic společného. Otec alkoholik žije v Norsku, matka ve skotském Aberdeenu. Po matčině osudové diagnóze se Kaisa vypraví za otcem, aby ho dovezla do Aberdeenu. Cesta s alkoholikem se ale nečekaně komplikuje a otec s dcerou spolu musí strávit víc času, než předpokládali, a dozvědět se věci, které nikdy vědět nechtěli.
Hledání sounáležitosti v nefunkční rodině, kterou události nečekaně spojí, není zrovna originální námět. Nostalgické road movie s typicky nezávislým rukopisem stěží něčím novým překvapí, ale za vidění určitě...
Příběh: Kaisa buduje úspěšnou kariéru v Londýně a se svou rodinou, která jí nepřinesla mnoho dobrého, nechce mít nic společného. Otec alkoholik žije v Norsku, matka ve skotském Aberdeenu. Po matčině osudové diagnóze se Kaisa vypraví za otcem, aby ho dovezla do Aberdeenu. Cesta s alkoholikem se ale nečekaně komplikuje a otec s dcerou spolu musí strávit víc času, než předpokládali, a dozvědět se věci, které nikdy vědět nechtěli.
Hledání sounáležitosti v nefunkční rodině, kterou události nečekaně spojí, není zrovna originální námět. Nostalgické road movie s typicky nezávislým rukopisem stěží něčím novým překvapí, ale za vidění určitě stojí.
Norský režisér Moland zpracoval téma decentně a neokázale a nebýt některých provařených rekvizit, jako jsou klaunské nosy a prosluněné záblesky z dětství, byl by se i úspěšně vyvaroval klišé. Komorní příběh pro nerovný páreček ztracenců postupně rozehrávají Stellan Skarsgärd a svěží objev britského filmu, temperamentní a hubatá Lena Headey. Společně se zhoupnou na houpačce zažitých rolí, kde každý může být nahoře jen chvíli. Co začalo jako jednoznačně rozehraná partie, se do konce filmu několikrát otočí až do úplného zmatku i zklidnění (jablko přece nikdy nepadá daleko od stromu). Koneckonců nic jiného než tiché smíření od podobného filmu nečekáme a není pochyb, že po zapeklitých peripetiích se nám ho v závěru nakonec dostane. Žánr má svá pravidla
a sebejistý režisér je pietně respektoval i zdařile využil.
Ještě než otec a dcera odhalí svou pravdu v Aberdeenu, můžeme si vychutnat přesně zapadající herecké výkony ústřední dvojice, které zdařile sekunduje „neuvěřitelně špatný milenec” Clive v podání lana Harta. Stejně přesná a úsporná je i kamera, která mořskou vodou nasáklé Skotsko a ještě vlhčí Norsko pojala –jak jinak v paletě studených modrých odstínů. Skoro to až chutná slaně. Tmavomodře odtažitý svět rozehřívá teskně romantický soundtrack, který trefně podmalovává rodinné shledávání ve stylu pokus-omyl. I když se hraje
o čas, tempo tohoto filmu určitě nikam nespěchá. Cesty podobného typu se většinou nedají urazit letadlem a kilometry nerozhodují, to by vám, milí filmoví fanoušci, už mělo být jasné. Proto se nedejte nachytat ta cesta je vlastně jen začátek a připravte se na kodrcavou, zapeklitou výpravu, jejímž cílem je Aberdeen, kde rackové dávají dobrou noc.
Šárka Halaštová Total Film 2000/8/99
VERDIKT
Trochu didaktická road movie nejen o tom, že pít se nemá, okořeněná skvělými hereckými výkony
Autor/Zdroj: Halaštová Šárka/Total Film
Světovou premiéru si na karlovarském festivalu odbyl norsko-britský snímek Aberdeen, který si odvezl cenu za mužský herecký výkon pro lana Harta. Díky osvícenosti distributora se nestal jen festivalovou raritou, ale může být příjemným obohacením pro diváky, kteří mají plné zuby emocí v hollywoodsky omyvatelném obalu.
Film, v němž je divák lapen do citově vyděračských kleští alkoholismu, rakoviny a nefungujících rodinných vztahů, má nárok být maximálně moralizující a odpudivý. Jenže v Aberdeenu to takhle nefunguje. Dočkáme se lecčeho, jen ne citového vydírání, káravě vztyčených prstů a dojení slz. Matka umírající na rakovinu je jen nezbytným rámem krutě živoucího obrazu vztahů v jedné ne tak neobvyklé rodině. Až blížící se matčina smrt je pro Kaisu impulzem k pokusu (byť nedobrovolnému) obnovení kontaktu s otcem. Rodinné vazby dávno zanikly. Otcův alkoholismus jen zhmotňuje prázdnotu, neschopnost a neochotu komunikovat.
Forma roadmovie je nejpřirozenější a nejvděčnější způsob, jakým mohou otec a dcera, dva prakticky cizí lidé, provést pokus o navázání
kontaktu. Ale jako by o to ani jeden nestál. Zbytky zodpovědnosti je dohnaly do situace, jíž se ted' zřejmě matka na smrtelném loži tiše směje. Téma cesty jako pramene poznání se rozvíjí vně i uvnitř postav. Cesta jednoho ke druhému - ať už má cíl v Aberdeenu nebo kdekoli jinde - vede skrze odhalení vlastních mezí. Právě kvůli jejich názornější čitelnosti vstupuje do příběhu nerovné dvojice třetí nezúčastněný prvek: na první pohled jednoduchý a nepřitažlivý mladík Clive poslouží Kaise i otci jako cvičná stěna, od níž se odrážejí jejich prudce vystřelované emoce. Zatímco Clive si dokáže od nových 'přátel' zachovávat střízlivý odstup, oni se k němu upínají, jako by byl jedinou jistotou jejich světa. Síla zničujících, ale úžasně živých vztahů ve zvláštním trojúhelníku je plně závislá na hereckých výkonech. A ty jsou doslova ozdobou Molandova snímku. lan Hart vytvořil jakéhosi novodobého antihrdinu, který pomůže, když je potřeba, ale přesně odhadne hranice, za něž není radno zacházet, aby si příliš neomočil. Protiváhou jeho racionálního přístupu k životu je živelná až sebedestruktivní Kaisa, již talentovaná Lena Headeyová obdařila vnější přitažlivostí a vnitřním plamenem. V otci alkoholikovi představuje Stellan Skarsgärd animální polohu svého hereckého rejstříku. Jako lidská troska hledá zbytky důstojnosti, aby s hrůzou zjistil, kolik svého 'talentu' nadělil dceři. Molandův film se neštítí ničeho, co souvisí s lidskými slabostmi. V jeho očích je člověk velice slabý tvor, který si nezaslouží ani smířlivý happyend. Místo něj se postavy z Aberdeenu dočkají ironického úšklebku. Ostatně celým filmem se táhne úlevně ironizující linka, ať už v cynicky břitkých dialozích, nebo v absurdně pointovaných scénách. Jiskru této roadmovie s nádechem novodobého naturalismu dodává i citlivě dávkovaná hudba Zbigniewa Preisnera. Ač je Aberdeen příběhem setsakra ze života, hrozí nebezpečí, že by vás mohl chytit za srdce.
Nechte si to líbit, je to zasloužená katarze.
DARINA KŘIVANKOVÁ (LIDOVÉ NOVINY) Premiere 2000/10/45
Autor/Zdroj: Křivánková Darina/Premiere
DISTRIBUČNÍ SPOLEČNOST ARTCAM UVÁDÍ:
ABERDEEN
(Aberdeen)
Norsko/Velká Británie 2000, 113 min., české titulky, od 15 let, 1:1,85
Žánr: drama/road-movie Internet: www.artcam.cz, www.trust-film.dk
V norské road movie, z Londýna do Skotska, s otcem, který pije jako Dán. Cena za nejlepší mužský herecký výkon na MFF Karlovy Vary.
Režie:Hans Petter Moland
Scénář: Hans Petter Moland, Kristin Amundsen
Kamera:Philip Ógaard
Hudba:Zbigniew Preisner
Hrají:Stellan Skarsgárd (Tomas), Lena, Headey (Kaisa), lan Hart (Clive), Charlotte Rampling (Helen), Jason Hetherington (Perkins)
Premiéra: 5.října 2000
Úspěšné mladé právničce Kaise se už málem podařilo zapomenout na svou ne právě idylickou rodinu. Když se na ni ovšem její matka Helen obrátí se zoufalou prosbou, nedokáže odmítnout. Májí pomoci přimět svého otce Tomase, alkoholika a beznadějného smolaře, aby se v Aberdeenu podrobil dalšímu léčení. Setkání s otcem, kterého deset let neviděla, není pro Kaisu žádným potěšením, pouze jakousi absurdní morální povinností. Rychlý sled problémů ovšem překoná i ta nejhorší očekávání. Věčně sťatý Tomas je pro letecké společnosti nežádoucí pasažér, a tak musí Kaisa naložit svého otce do auta a sešlápnout plyn. Tragikomická cesta plná potíží a podivných setkání změní jejich vzájemný vztah i Kaisin poněkud příliš právnický pohled na svět. Dokonce i z Tomase se stane docela jiný alkoholik,než jakým býval.
Aberdeen byl s úspěchem uveden jako zahajovací film letošního MFF Karlovy Vary a lan Hart tu získal Cenu za nejlepší mužský herecký výkon.
Programování: tel.lfax: Film Distribution Artcam, 01917220641, Jagellonská 7, Plzeň, 301 36
Film Distribution Artcam, s r.o., Rašínovo nábř. 6, Praha 2, tel: (02) 24918833, e-mail: artcam anartcam.cz
Autor/Zdroj: /reklamní materiály distributora
Ocenění: Zlatý karlovarský globus za mužský herecký výkon pro I. Hurta, Bronzová žába za kameru na MFF v Toruni
Mladá právnička Kaisa je středem pozornosti na firemním večírku. Zdá se, že se jí konečně začíná dařit a její život by se snad mohl začít ubírat správným směrem. Další ráno vzbudí Kaisu telefonát její matky Helen. Kaisu bolí hlava, vedle ní leží muž, jehož jméno si ani nepamatuje. Těžké ráno a do toho matka, na kterou se snaží spíše zapomenout. Přesto dcera nemůže odmítnout naléhavou matčinu prosbu/záminku - má přimět svého otce, alkoholika a totálního ztracence, aby se v Aberdeenu podrobil novému léčení. Společná cesta je
donutí přehodnotit jak svůj vztah k životu, tak city, jež chovají jeden k druhému, a zamyslí se nad skutečným důvodem této strastiplné Studie vztahů uvnitř rodiny, poznamenané alkoholismem, se vyhýbá jakémukoli sentimentu a zůstává ve stroze realistické poloze.
Kino ART
Autor/Zdroj: /Kino ART
Ústředními postavami této norské road-movie jsou mladá právnička Kaisa a její věčně opilý otec Tomas. Kaisa je snad až příliš morální žena, která již se svými rodiči dávno nebydlí a daří se jí na svou rodinku příliš nemyslet. A tak ji poněkud překvapí naléhavá prosba matky Heleny, která Kaisu žádá, aby jí pomohla přimět Tomase podrobit se v Aberdeenu dalšímu protialkoholickému léčení. Pro Kaisu je setkání s otcem spíše povinností než radostným shledáním. Bohužel problémy, které na ni čekají převýší i ta nejhorší očekávání. Příběh sleduje proměnu Kaisy i Tomase, jakožto i proměnu jejich vzájemného vztahu při rychlém sledu událostí, které se udají po cestě z Londýna do Skotska.
Aberdeen byl s úspěchem uveden jako zahajovací film na MFF Karlovy Vary 2000
Autor/Zdroj: /Kino AERO < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (2)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 6.4.2021
Keď si šľahneš a vidíš losy
Najkrajšie bolo ako prelieval tú fľašu do plastovej, aby to dcéra nepoznala. I keď tvorcovia asi so skutočným pitím skúsenosti nemajú, lebo sa to robí trocha inak. I keď bola to tá jedna z realistickejších činností alkoholika. Avšak aj tu sa vyskytli problémy, pretože nastal absťák a vtedy je problém trafiť hrdlo fľaše. Tu sa na to musí tak, že dvoma rukami chytíte fľašu a eksnete aspoň deci. Čakáte pár sekúnd kým telo zažije nával šťastia a musíte sa neustále dívať na ten alkohol vo fľaši, aby telo vedelo, že bude sa hodovať. Potom už bez problémov prelejete fľašu, dáte si ďalšie deci, aby ste fungovali a život ide ďalej. Toto nie je pokus o žiaden humor. Toto nie je byť snaha byť vtipný. Toto je skutočný alkoholizmus a málokto tieto devastačné štádia zažije. Toto je výstraha, že keď si neuvedomíte, že ste prekonali už určitú hranicu a treba s tým niečo robiť, tak alkohol je "krásny" v tom, že stále sa dá to dno prekopať. Navyše nechápem, že začal poobede a z pol litra bol večer na šrot. V reálnom svete sa večer ide po ďalšiu fľašu a ešte nechápem za čoho zobrali tí policajti. Celý film mi prišiel divný, pretože Thomas nie som si istý, že bol alkoholik, ale skôr pijanská troska. Alkoholik, keď ide do lietadla, tak sa neožerie a nevysype, aby ho nezobrali, ale jednoducho si zoberie zásoby, odbehne na wecko a tam eksne dvojdecku a je v pohode. Celé mi to prišlo ako snaha o nejakú originalitu, ale bola to skôr nuda. A postava Thomasa bola taká otravná, že sa divím, že ho nevyhodila už po dvoch kilometroch
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 3.2.2011
Strastiplná cesta za umierajúcou matkou. V jednom aute dcéra a otec alkoholik. Hlboká sonda do komplikovaného vzťahu, v ktorom každým prichádzajúcim dňom dochádza k zblíženiu, odpusteniu a snáď aj pochopeniu, prečo to všetko je tak, ako to je. Lena Headey bola dobrá, ale Stellan Skarsgard bol priam excenlentný a tak presvedčivý, že z jeho hrania som alkohol cítila okolo seba ešta pár dní po zhliadnutí filmu.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 4.2.2009
Aberdeen
Docela slušný film, nelituji času, který jsem mu věnoval. Aberdeen, město ve Skotsku, se stává cílem hlavních hrdinů, sexy dcery, která se ve filmu producíruje vesele nahoře bez (opravdu je na co koukat:-D), a otce Tomase, beznadějného alkoholika. Do příběhu se navíc zapojuje Clive, který se zpočátku jevý jako přitroublý mladík, ale co se z něj nakonec vyklube...
Pesimisticky laděná road movie, trochu jinak pojatá, než na co jsme zvyklí oh Hollywoodu. Dokonce mě film přesvědčil i k návštěvě Norska:-)
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 22.1.2008
Trošku depresivně ladéná road-movie o jedné rozpadlé rodině, kterou by snad měla spojit smrt matky. Dcera Kaisa (Lena Headey) bere svého otce za umírající matkou. Pro Kaisu je to velké utrpení, protože otec je pořádný alkoholik a úžasným způsobem cestu neustále komplikuje. Narativnost snímku je realisticky vykreslená a postavy a vztahy mezi nimi jsou také realistické. Nejkvalitnější herecký výkon zahrál otec (Stellan Skarsgård) opravdový notorik, kterému už není pomoci. Obsahový apel, klade důraz na to jak alkohol ničí a demoluje vztahy. Pro mne jako pro čecha je toto téma už vyčerpané, ale žánrově je to dobřé zvládnuté dílko.
Reklama
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film