Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 9.6.2007
V přepychovém sídle se sejde na večeři vznešená společnost, která se z ne zcela pochopitelných důvodů rozhodne u svého hostitele přenocovat. Ráno ovšem zjistí, že nikdo z přítomných nemůže jakousi záhadnou mocí opustit místnost. Několik lidí tak zemře, jiní se pomátnou na rozumu, všichni trpí hladem a žízní, přijde i na rvačky či okultismus. Vinou těchto podivných okolností samozřejmě leccos vyplývá na povrch... U Anděla zkázy lze najít snad vše, co bývá obecně pokládáno za Buňuelovy tvůrčí atributy: kritika blazeované aristokratické smetánky, popírání tradičních světských i církevních hodnot, balancování mezi realismem a mysterióznem, surrealistické výpady (ruka mrtvého putující po pokoji)... Chvíli se člověk upřímně směje a chvíli zděšeně pozoruje destruktivní hemžení na plátně. Velice zajímavý a zábavný snímek.
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 9.6.2007
Velice hloupý a naivní film, který nelze přirovnávat snad ani k Románu pro ženy. Ten se alespoň snažil naplnit ambice romantického žánru bez postranních úmyslů vyjadřovat se k "ženské otázce". "Emancipovaná" hrdinka Bestiáře stále jen mluví a mluví, ale její slova se absolutně míjí s jejími činy. Od začátku do konce je jen loutkou, kterou všichni dle libosti smýkají (zvlášť pozoruhodné jsou sexuální pozice v chlévě). Ne zrovna šťastný se mi zdál i "deníčkový" způsob vyprávění. Subjektivní komentáře hrdinky jsou z valné většiny úplně zbytečné, často jen rádobyvtipně duplikují dění v obraze. Domnívám se, že diváci dosud nejsou tak stupidní, že potřebovali k naprosto polopatickým scénám dodatečný komentář, který by je bezpečně vedl k cíli. Troufám si tvrdit, že Irena Pavlásková už bohužel nikdy nepřekoná svůj debut.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 12.1.2006
Okouzlující!
Cléo bloumá po Paříži. Nikdo ze známých ji nechápe. Její píseň nezaznamená v kavárně žádný ohlas. Po dvou hodinách náhodně potkává vojáka. U doktora společně vyslechnou tu nejhorší diagnózu, ale Cléo je šťastná - už na to není SAMA... Vardová se zajímavým způsobem pokusila aplikovat metodu tehdy "módního" cinemá vérité na hraný film, který ročlenila do časově ohraničených kapitol. Dokumentární "nedějovost" je však pouze zdánlivá. Cléo se sice pohybuje odnikud nikam, ale permanentně naráží na symboly či situace, které ji zneklidňují a upomínají na možnost vlastní smrti (viz scéna návštěvy kina, kde promítají morbidní grotesku, v níž se mimochodem ve vtipných karikaturách mihnou i Godard s Karinou). Okouzlující snímek, kterému podlehnete!
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 10.7.2006
Až příliš přeceňovaný...
Nabouchat film řadou postav všech myslitelných ras a po celou dobu usilovat o (často násilné) spojování a protínání jejich osudů prostřednictvím otřepané taktiky paralelních dějových linií, není podle mě příliš originální nápad. Postavy jsou tak vháněny do nepřirozených situací, které mají za úkol pouze ždímat z diváka emoce za vydatné podpory hudby, zvuků či efektu zpomaleného pohybu... "Osvětová" funkce filmu, za níž film podle mého názoru získal Oscara, je v této polopatické podobě v současnosti již překonaná. Domnívám se, že problematiku rasové nesnášenlivosti a diskriminace by šlo zpracovat méně prvoplánově, ačkoliv se snímek vyhýbá jednostranným soudům a snaží se naopak o předvedení rasistické tematiky z více hledisek.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 18.3.2006
Známá - neznámá
Je škoda, že Machatý po dokončení Extase "nabubřele" zdrhnul tvořit do zharaničí a je škoda, že většina lidí zná tento snímek jen díky sporadicky otiskovaným fotografiím s nahou Hedy Lamarr v rybníce... Lyricko-senzuální styl Extase s bohatou obrazovou symbolikou je dodnes velice pozoruhodný a inspirativní. Řadu těchto i detailních symbolů přitom divák při prvním sledování pravděpodobně stěží postřehne (zhrzený manžel telefonuje své uprchlé ženě a na stěně za ním se výmluvně tyčí stín povadlé svatební kytice apod.). Také příběh (jakkoliv se může zdát z dnešní perspektivy naivní) částečně narušuje dobové kánony konstrukce ženské hrdinky a filmového vyprávění. Bylo by fajn, kdyby se konečně někdo chopil vydání filmu na DVD v důstojné podobě (v USA už byl mimochodem takový pokus dávno učiněn!) a zpřístupnil ho všem generacím.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 8.6.2007
Co k tomuto filmu napsat? Po zhlédnutí jsem měl značně smíšené pocity. Lákavé téma, které "promlouvá" a "dojímá" a díky němuž zřejmě slaví snímek takový úspěch. Na druhou stranu poněkud konzervativní a nenápadité zpracování v řekl bych téměř neorealistickém duchu. Měl jsem po celou dobu dojem, že toto schéma jsem již viděl mnohokrát (např. podobně vyhrocený vztah otce a syna ve Zlodějích kol - vida, zase ten neorealismus!). Navíc pokud je divák pozorný, sám už díky několika dosti nápadným kompozičním detailům v úvodních scénách vytuší závěrečnou pointu filmu. Určitě však stojí za pozornost.
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 12.1.2006
Stepující Adina
Adina Mandlová tradičně zachraňuje Slavínského průměrný snímek od naprosté nezáživnosti. Tentokrát svým unikátním stepařským číslem a chytlavou písní "Dejte si radit!"!
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 5.6.2006
Hrůza a děs!
Jeden z nejotřesnějších filmových zážitků, jaké jsem kdy zažil. V dobrém slova smyslu! Nelze srovnávat s tradičními válečnými filmy hollywoodského typu. Tento je obohacen o psychologickou dimenzi díky zajímavé práci se zvukem a kamerou. Naturalistické scény a zběsilý výraz obličeje chlapce v závěru filmu ve mně budou ještě dlouho doznívat...
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 11.6.2006
Reklamní snímek pro zahraniční turisty
Praha snímaná na sto způsobů... Do záběrů se vška omylem zatoulalo pár podivnínů v kostýmech a tlupa jakýchsi šašků (jejichž opodstatnění v rámci filmu mi stále nějak nedochází). Tak na mě působil další z "poetických" počinů F. A. Brabce, který se podle všeho rozhodl prznit jednu klasickou látku za druhou a doufám, že ohlašované zfilmování "Máje" je jen režisérův nepovedený vtip. Jeden z mála kladů - původní hudbu Daniela Landy - film spíše zneužívá k umělému navozování emocí a rádobytajemné a fatální atmosféry. Snímek by však zcela jistě nalezl uplatnění jako reklamní film, lákající zahraniční turisty do naší krásné metropole.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 16.8.2006
Stíny zapomenutých předků
Jakkoli film a fotografie díky své reprodukční technologii ztratily rituální funkci, která byla umění odjakživa vlastní, nemohu se v případě "Obrazů starého světa" ubránit touze po krátkému prožitku jejího (nemožného) znovunalezení... Sled statických fotografií a záběrů s asynchronním zvukem navozuje žalostný pocit ztraceného a nostalgii po mrtvé civilizaci, která se však v těchto chvílích zdá být na dotek. Kamera zkoumá v detailech texturu vrásčitých tváří a uchovává je v obrazech, z nichž čiší jedinečnost daného prostoru a času. Na rozdíl od Plickova filmu "Zem spieva", který mapuje a oslavuje zbytky tradičního života a lidových tradic starých Slováků, uplatňuje Hanák mnohem skeptičtější hledisko. Ukazuje totiž trosky tohoto způsobu života, který s definitivní platností zaniká spolu s v díle zdůrazňovanou smrtí všech autentických protagonistů. Filmu s cenným dokumentárním svědectvím konečně nechybí ani poetická krása většiny výtvarně komponovaných obrazů.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 9.6.2007
Těžko říci, co mě na tomto snímku tak zaujalo. Děj je zbavený dramatičnosti a rozpadá se do zatmívačkami oddělených sekvencí, které na sebe velmi volně navazují a v nichž se dva lidé třeba jen pár minut dívají tiše na televizi nebo sedí v kině. Tato statičnost však navozuje zvláštní atmosféru a humor, které mě nenechávají klidným. Možná hrál v tomto zalíbení roli také přešťastný výběr všech tváří, které ve filmu vystupují.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 9.6.2007
Neřekl bych, že snímek je až tolik hlubokomyslný, jak se domnívají někteří zdejší uživatelé. Avšak rozhodně vybočuje ze současné české produkce. Film není za každou cenu líbivě podbízivý. Zabývá se poměrně nonkonformním tématem. Usiluje o promyšlenou stylovou koncepci (upoutá např. důsledná práce s detaily na ploše celého filmu). A od začátku do konce pracuje různými prostředky na budování napětí. To není málo!!!! Už jen snaha o řádnou psychologizaci postav s jistou dávkou nedořečeného a tedy i prostorem pro zapojení mysli diváka, je velmi vítána. Jde o vykročení správným směrem.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 18.3.2006
Pohádka z doby temna.
Stejně jako řada dalších dobových pohádek, i příběh o napravené Krasomile v sobě skrývá důmyslnou podprahovou propagandu. (Nejen) dětský divák ji však sotva postřehne. Pohádky jsou pro mě jedněmi z mála filmů z let padesátých, kde se dá ideologický ráz snadno překousnout (pokud se budu odvolávat na obecné humánní principy apod.), což se už bohužel nedá říct o jiných Zemanových opusech jako Pan Novák, Dovolená s Andělem nebo Slečna od vody. A ruku na srdce - kdo z nás by nechtěl zažít dobrodružnou jízdu na dřevěné kládě???
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 29.1.2006
Více než vtipné!
Tenhle film jsem viděl kdysi jako malý a bylo pro mě ohromně překvapující ho vidět teď znova už "dospělejší"! Nejen že je opravdu vtipný, ale nelichotivě a originálním způsobem s využitím fantastické formy demaskuje mýtus dokonalosti velkých žen filmového plátna, který je tu popřen až do totální sebedestrukce těla. Nemluvě o báječném stylovém provedení na hranici "big movie" a kýčovitého braku. Ať žije Meryl a Goldie!
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 30.12.2006
Zápletka filmu je velmi konvenční - střet progresivního s konzervativním, kdy od počátku čekáte na okamžik, až progresivní stranu podle pravidel klasického dramatu stihne trest. Na první pohled psychologicky prokreslené postavy jsou spíše osvědčené typy v často nevěrohodných situacích. Kantor s novátorským přístupem k žákům versus konzervativní akademikové; přísný otec, jehož vnitřní pohnutky k odsouzeníhodnému chování k vlastnímu synovi však nejsou divákovi dostatečně osvětleny + tradiční spektrum žáků - citlivý chlapec; outsider, který se na závěr odhodlá k velkému gestu; rebel; šplhoun atd. Vše je zde snad až příliš očekávatelné. Kdyby tvůrci tento již stokrát ověřený korpus alespoň nějak ozvláštnili - kdyby např. na chlapce v té jeskyni někdo vybafl nebo zažili nějaké homosexuální dobrodružství:-) Chtějí ovšem na diváka jen za každou cenu zapůsobit (viz řešení konkrétních dramatických situací - zpomalený pohyb, "atmosférické" exteriéry, sentimentální hudba...). Snímek, který hlásá svobodomyslné jednání a vzpouru zkostnatělým strukturám, je sám paradoxně od začátku do konce neuvěřitelný konstrukt. Osobně nevidím jediný důvod sledovat kvůli humanistickému poslání na dvě hodiny nataženou naivní hříčku. Kdo se však vyžívá v klasickém vyprávění a jeho postupech, bude zaručeně spokojen.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 8.6.2007
Nemohu dát nic jiného, než plných deset bodů. Okultní téma filmu, situovaného do atraktivního prostřední baletní školy (v čele s neodolatelnou Stefanií Casini), jsem si velice užíval, nemluvě o geniálně hrůzných scénických kompozicích. Přesně takto bych si představoval filmový expresionismus se zvukem a v barvách.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 29.1.2006
Spíše zklamání.
Trochu nezáživná alegorie o relativitě svobody? V kině jsem se po celou dobu namáhal si to všechno nějak spojit dohromady a později jsem kdesi zjistil, že scénář filmu byl napsaný už někdy v sedmdesátých letech, takže to mi leccos vysvětlilo... Animované sekvence se tentokrát odehrávaly jaksi mimo hlavní děj (ačkoliv úplně na konci s postavou psychiatra Coilmiera zjistíme, že opodstatnění tam přece jen měly, ale co na tom...) a jejich vpády ještě více brzdily už tak pro mě unylé tempo filmu... A vidět pohromadě celé dvě hodiny "hvězdnou" trojku nejobsazovanějších, tj. Jarsola Dušek, Pavel Liška a Aňa Greislerová (+ hrozný Jan Tříska), to je celkem fuška. Ale i přesto je pro mě Šílení současný český nadprůměr minimálně z hlediska výtvarné koncepce.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 18.3.2006
Monica bloudí a bloudí...
Tak nevím, ale zdá se mi, že Antonioni se počínaje Dobrodružstvím posouvá k čím dál větší abstrakci a rozmělňování jediného tématu od filmu k filmu. Zatmění mi z celé tetralogie vyznívá jako nejslabší článek, kde mě opravdu mile překvapil pouze nečekaný "lyrický" závěr. Monica Vitti je sice krásná, s Alainem Delonem jí to sluší a hezky se směje, ale s každým dalším dílem bloudí více a více od nikud nikam, přičemž v Červené pustině už je tato její (ne)ventilovaná neurotičnost či nevyrovnanost na hranici snesitelnosti. Tam však aspoň režisér invenčně zapracoval s barvou, architekturou či zvukem. Musíte na to mít tu správnou náladu...
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 9.6.2007
Tento snímek mne bohužel docela minul. Klasické životopisné schéma sláva - pád, které jsem od něj očekával, se (i když v tomto případě ne úplně doslova a přímo) naplnilo. Největší problém jsem měl s ústřední postavou. Mnoho lidí, co tento film chválí, se z valné většiny soustřeďuje na velebení de Nira v roli boxera... Mně ta postava přišla nějak dutá. Od začátku do konce jsem nebyl schopen se s ní nijak empaticky identifikovat, absolutně v ničem. Nemohla mě tudíž dojímat ani ona níže zmiňovaná scéna z věznice. Boxer a jeho osud mě nechávaly zcela klidným. Ba co více. Trpký konec jsem mu konec konců přál, ale ani zde mi nebylo dopřáno dostatečného zadostiučinění. Snad bylo úmyslem tvůrců vzbuzovat v divákovi antipatie?
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 12.1.2006
Násilí a sex.
Noé se tady sice vzdává svých typických "zajímavůstek" (jako užívání titulků, "agresivního" střihu nebo voice-overu), ale všechno kompenzuje úchvatnou vizuální podobou filmu, který rozhodně není tak jednoduchý, jak si spousta lidí myslí... Diskutovat, zda je míra prezentovaného násilí v něm únosná či není nebo zda je Gaspar Noé homofobní, mi přijde zcestné. Jeho filmy jsou šokující, popř. prvoplánové pro nepřipraveného diváka. Noe je pro mě jeden z nejoriginálnějších filmařů posledních let a jeho filmy chápu jako návrat k některým formám rané kinematografie atrakcí na prahu nového tisíciletí! Nemůžu se dočkat jeho příštího díla.